Mezopotámie uč. str. 47 – 55

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
MEZOPOTÁMIE.
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
BABYLÓNSKÁ ŘÍŠE Starobabylónská říše
Mezopotámie Jakub Šetka.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie Dagmar Zemanová
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Oděv, úprava hlavy a líčení Krátká sukně Dlouhé šaty z jemné látky Šperky a ozdoby.
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
OP VK Využívání ICT Sada č
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Nejstarší období Mezopotámie
Blízký východ ve starověku 3
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Indie Uč. str
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Mezopotámie uč. str. 47 – 55

Oblast Předního východu mapa uč. str. 47

Přírodní podmínky, zemědělství, obchod Meziříčí (řecky) = oblast mezi řekami Eufrat a Tygrid sever – náhorní plošina, dostatek srážek jih – záplavy z řek budování sítí kanálů, nádrží, odvodňovacích zařízení obilí, sezam, vinná réva ovce, kozy, prasata, mezci, osli, 2. tisíciletí př. n.l. kůň (tah i jízda) rybolov obchodní spojení s jinými oblastmi – nedostatek surovin kromě hlíny a rákosu

Nejstarší období od 5. tisíciletí př.n.l. v Mezopotámii starověk (písemné památky) = ve střední Evropě doba kamenná vesnice – lidé živící se zemědělstvím nadprodukce umožnila oddělení řemeslníků, kněží, bojovníků a úředníků 3. tisíciletí př.n.l. – budování opevněných sídlišť, která ovládala i okolí = vznik městských států centrem chrám – hlavní osobou velekněz – řídil hospodářskou činnost, zástupce hlavního boha, majitel půdy a úrody

Sumerové – 2340 př.n.l. uč.str. 49 poč. 3. tisíciletí v jižní Mezopotámii národ Sumerů název území = Sumer volení úředníci spravovali zem války mezi městskými státy – moc získali vojevůdci = stanou se z nich králové despocie = neomezená moc králů = zástupce bohů na zemi, pomoc kněží vynález kola, hrnčířského kruhu, vůz tažený dobytkem nebo koňmi

nejstarší známé vyobrazení kola /his/sum/sum2.jpg

Hospodářství 1/ chrámové hospodářství = centrem státu chrám – patřila mu půda i úroda, úroda shromážděná v chrámech byla kněžími přerozdělena mezi lid 2/ palácové hospodářství = období králů (vojevůdců) – vlastníkem úrody král, shromažďovala se v paláci, rozdělovali ji úředníci Někde se udrželo chrámové hospodářství – obě existovala v Mezopotámii zároveň.

Asýrie 20. stol. – 612 př.n.l.

poč. 2. tisíciletí dva státy: Asýrie a Babylonie - semitské národy Asýrie – severní Mezopotámie centrem město Aššúr hlavně obchod, zřizování obchodních osad v Malé Asii vývoz – látky, vlna, olovo, cín výměnou za zlato, stříbro a měď.l. největší rozsah v 7. stol.př.n.l. - král Aššurbanipal – sídelní město Ninive, rozsáhlá knihovna – hliněných tabulek sousední Babylonie, část malé Asie, Sýrie, Palestina, Egypt

urbanipalova_knihovna nápory cizích kmenů, spory o trůn po Aššúrbanipalově smrti 612 př.n.l. Asýrie dobyta Babylonií

Babylonie 1900 – 539 př.n.l.

jižní Mezopotámie město Babylon – sídlo králů 18. stol. př.n.l. nejvýznamnější panovník Chammurapi dokonalá správa státu (úřady), zákoník ukázky ze zákoníku: po smrti Chammurapiho úpadek říše – dočasně nadvláda Asýrie 6. stol.př.n.l. Nabukadnezar II. – rozšíření říše, dobyl Jeruzalém tlak Peršanů – území dnešního Íránu – 539 př.n.l. perský král Kýros obsadil bez boje Babylon

Kultura v Mezopotámii uč. str. 52 Písmo psaní na hliněné tabulky nejprve obrázkové, potom slabičné – velký význam písařů – současně vznik písma v Egyptě 4. tisíciletí př.n.l. klínové písmo – podle tvarů tahů do měkké hlíny velké množství písemných projevů – ukládány v archivech - archiváři

Epos o Gilgamešovi vychází ze starých sumerských zpěvů lidská touha po nesmrtelnosti Sumerský vládce Gilgameš se chce stát nesmrtelným, pochopí však, že se nesmrtelným stane, když udělá něco pro ostatní – vystaví pevné hradby pro město Uruk některá vyprávění z eposu převzala Bible (o potopě – v Sumeru trvala 7 dní a nocí)

Test: Poznáš písmo? pismo/ pismo/

Klínové písmo 3%A9_p%C3%ADsmo

Vývoj klínového písma

Vzdělanost školy u chrámů - určené pro chlapce čtení, psaní, přírodopis, zeměpis, matematika, cizí jazyky – vznik slovníků škola = „dům tabulek“ počítání – šedesátinná a desítková soustava astronomie – počítání zatmění Slunce a Měsíce

Umění a architektura zruční řemeslníci reliéfy = sochařské výtvory vystupující z podkladu

velkolepě budovaná města s mohutnými hradbami např. Ninive, Babylon barevné cihly, ornamenty zikkuraty = stupňovité stavby, chrámové věže zikkurat v Uru Babylonská věž = zikkurat 90 x 90m, 90m vysoká Zikkurat v Uru dnes

Plán Babylonu

Ištařina brána v Pergamském muzeu v Berlíně Byla osmou bránou babylónského vnitřního města. K její výstavbě došlo kolem roku 575 př. n. l. z příkazu novobabylonského krále Nabukadnesara II. a byla zasvěcena babylonské bohyni plodnosti, lásky a války, Ištar. Většinu jejího povrchu pokrývaly modře glazované cihly se zvířecími motivy, především draky a býky. Procházela jí procesní cesta po níž každoročně procházely průvody. Stěny průchodu zdobily nízké reliéfy se lvy. na_br%C3%A1na

Zahrady Semiramidiny, reprodukce z 20. století

Rekonstruované hradby Babylonu cs.wikipedia.org/wiki/Babylonie

Mene, tekel prorok Daniel vysvětlil, co tato neznámá slova na zdi Babylonu znamenají = zváženo, sečteno dny Babylónu byly sečteny 539 př.n.l. perský král Kýros dobyl Babylónii, Babylón však nechal vzkvétat dál Alexandr Veliký z něj chtěl udělat svoje hlavní město 7. stol. př.n.l. vpády Arabů město zničily