Ničí rozum, srdce i duši….  nejčastější typ DEMENCE (latinsky „demens“, de = mimo, od, mens = duch, mysl)  degenerativní onemocnění mozku, nevyléčitelné,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OSOBNÍ HYGIENA VY_32_INOVACE_5A_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Karolína Konečná 8.třída
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
VY_32_INOVACE_18_12_Zdravý životní styl
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Prezentace – výklad učiva
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Pedagogika školního sportu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Demence Charakteristika demence: Sekundární postižení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Práva a povinnosti členů rodiny
OSOBNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
VY_32_INOVACE_
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Růst a vývoj člověka VY_32_INOVACE_07
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Organické duševní poruchy
Centra kolegiální podpory
Diferencované stravování
Návykové látky Alkohol
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Ničí rozum, srdce i duši…

 nejčastější typ DEMENCE (latinsky „demens“, de = mimo, od, mens = duch, mysl)  degenerativní onemocnění mozku, nevyléčitelné, progresivní (postupující)  poškození a zánik nervových buněk a jejich spojů v důsledku odchylné látkové výměny bílkoviny, která je součástí obalu neuronů (vzniká škodlivá bílkovina β -amyloid, která je součástí plaků)  začátek pozvolný, pomalý postup, několik let  včasná diagnóza a léčba průběh zpomaluje  poprvé nemoc popsal r německý lékař Alois Alzheimer

 věk: 60+ (s věkem výskyt choroby roste, každý pátý člověk 80+)  pohlaví: častěji ženy  genetické předpoklady (mutace genů na 1., 14., a 21. chromozomu)  nízký stupeň vzdělání, nízká duševní aktivita  opakované úrazy hlavy  vysoký krevní tlak, kouření, nezdravý životní styl

 porucha kognitivních funkcí – hlavně paměti (krátkodobé) a myšlení (postupná ztráta logického uvažování)  ztráta schopnosti orientovat se v čase a prostoru  problémy s vykonáváním běžných domácích činností, s ukládáním věcí na správné místo (peněženka v lednici, žehlička v botníku)  změny osobnosti, nápadnosti v chování (jedinec se chová „divně“, je zmatený, podezíravý, ustrašený…)  změny nálad (nečekaně pláče, bez důvodu se hněvá…)  upadá schopnost porozumět verbálnímu sdělení i schopnost formulovat věty, používat vhodná slova

U paní S. se nejprve projevovala zvýšená roztržitost a zapomnětlivost. Začala plést pořadí úkonů při vaření jídla. Nevěděla, který je den, nebyla si jistá ročním obdobím. Začala mít potíže s nákupy, nevybavovala si, co chce koupit, začala plést hodnotu bankovek a mincí. Často zabloudila ve městě, kde žila 30 let. Přestala číst, přestala chápat televizní relace. Přestala chápat rozdíly mezi druhy šatstva. Celé hodiny seděla s vyhaslým pohledem upřeným do prázdna…

1. zapomínání, dezorientace v čase, nepřesné vyjadřování, bloudění na známých místech, obtížné rozhodování, ztráta iniciativy a zájmu o koníčky, změna osobnosti – sobeckost, podezíravost 2. neschopnost vykonávat běžné aktivity (vaření, nakupování), potřeba pomoci při vykonávání osobní hygieny a oblékání, obtížná komunikace, nekritičnost, toulání, bloudění, halucinace, podezírání, stavy zmatenosti 3. nerozpoznání blízkých osob, nechápání okolního dění, ztráta schopnosti souvislé řeči, obtíže při příjmu potravy, obtížná chůze, poruchy vylučování moči a stolice, úplná ztráta soběstačnosti, upoutání na invalidní vozík, tělesné i duševní chátrání, hubnutí, smrt

 vyšetření mozku (zobrazovací metody)  test kognitivních funkcí (orientace v čase a místě: datum, den, roční období, konkrétní místo, město, stát, počítání : odečítat 5x za sebou 7 od 100, poznávání předmětů, zapamatovat si a zopakovat slova, větu…  test hodin (nakreslit hodiny s číslicemi, ručičky – čas 11:10)

SP = senilní plaky, T = neuronální klubka neboli „tangles“ Na základě počtu plaků a klubek se definitivně diagnostikuje Alzheimerova nemoc.

Hodiny nakreslené pacientem v průběhu čtyř let Zdroj: Alzheimer centrum – oficiální stránky [online]. Dostupné z:

 stimulace jedince (vhodné podněty pro smyslové vnímání, různé prostředky komunikace, cvičení paměti, orientace – hodiny s datem, kalendář, mapa s domem a okolím, různé terapie: arte-, muziko-, reminiscenční t. – staré vzpomínky)  zachovávání autonomie jedince (vhodné popisky, obrázky, nechat ho vykonávat úkony, které ještě zvládne sám – i když neúplně, nepřesně)  stálost prostředí, dodržování denních stereotypů  udržování jedince v dobrém fyzickém stavu (správná výživa, pravidelné intervaly, dostatek tekutin, vhodný pohyb)  přínosem může být zvíře

 Koukolík, F.: Mozek a jeho duše. Praha, Galén  Vágnerová, M: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál  Pichaud, C., Thareauová, I.: Soužití se staršími lidmi. Praha, Portál  Internetový portál Alzheimer.cz. [online]. Dostupné z:  Alzheimerova choroba [online]. Wikipedie. Dostupné z:  Gate2Biotech - Biotechnologický portál. [online]. Dostupné z: