Vztah sběru dat a hodnocení vědecké práce Marek Vecka 1. LF UK a VFN.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

BA-CPVŠK 2007 Univerzity, žebříčky hodnocení, role jejich knihoven Marta Machytková
Web of Science – Journal Citation Reports Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
Open Access Week 24. – 30. října 2011 ciks.vse.cz/oa Open Access: podporujeme citační ohlasy 24. – 30. října 2011 Mezinárodní akce na.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.  Mezinárodní hodnocení VŠ  Národní hodnocení VŠ Seminář Bibliometrie v praxi, VIC ČVUT Praha2.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platná pro léta 2013 až 2015) návrh od Rady vlády pro výzkum,
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Monitoring dalšího vzdělávání
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Vzdělávání pracovníků VaV MU a VFU Brno v endoskopických
Nástroje monitorování faktorů rozvoje regionu na příkladu MSK – Regional Entrepreneurship Monitor Jiří Mezuláník Vysoká škola podnikání, a.s.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Scientometrie. Účel scientometrie Hodnocení kvantity a kvality vědecké práce jedinců, vědeckých týmů, národní vědy Rozpoznávání trendů ve vědeckém výzkumu.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Citační databáze Mgr. Zdeňka FIRSTOVÁ Univerzitní knihovna Seminář pro doktorandy FST
Budoucnost profesí Budoucnost profesí – pohled za obzor Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
KANCELÁŘ CZELO: PARTNER ČESKÉHO VaVaI V BRUSELU ANNA VOSEČKOVÁ.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
HODNOCENÍ VÝZKUMU A VÝVOJE A JEJICH VÝSLEDKŮ V ROCE → Hodnocení VaV.
Publikace a hodnocení Publikace a vládní hodnocení vědy 2007.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Metodika: výsledek odborně kvalifikovaného postupu, nebo dohadovacího řízení? Jana Musilová Akademické fórum VI – Praha – 17. září 2009 Odborná skupina.
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden 4 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
JAK SE MĚŘÍ KVALITA VĚDY ? Jaroslav Flegr: Pozor, Toxo. Box 28 Jak se měří kvalita vědy, str. 100.
Mezinárodní srovnávání Hospodářská politika - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
SPARC EUROPE V ČR Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
1 Visegrad, Norské fondy, veřejná výběrová řízení Mgr. Iva Minaříková.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Jak vyhledat kvalitní dokumenty a správně je citovat Bc. Radmila Kouřilová.
Informační zdroje nejen pro vědu a výzkum FSS420 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 14. října 2014 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední.
Hodnocení efektivity výzkumu na LF UP Martin Modrianský.
Metodický výklad výzvy
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
STRATEGIE AV21 Špičkový výzkum ve veřejném zájmu
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
ČESKO - AMERICKÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI MEZIVLÁDNÍ DOHODY O VTS MEZI ČR A USA.
Základní pravidla pro hodnocení vědeckých výsledků 2015 Marek Skovajsa OVV, FHS UK.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
CEITEC – představení centra a možností spolupráce Roman Badík Projektový manažer Brno,
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
Bibliometrie v praxi Lucie Vavříková
Bibliometrie v praxi Lucie Vavříková
Citační databáze Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Komplexní systém hodnocení
Podpora Vědy a Výzkumu Služby Knihovny PhDr. Ondřej Fabián.
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Web of Science – Journal Citation Reports
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Transkript prezentace:

Vztah sběru dat a hodnocení vědecké práce Marek Vecka 1. LF UK a VFN

Sběr dat I. Specifita z pohledu produkce dat - tvorba primární informace - tvorba primární informace - „unit of analysis“ - co se má sbírat? - „unit of analysis“ - co se má sbírat? II. Zpracování dat - nároky na vědecký personál (anotace...) - nároky na vědecký personál (anotace...) ostatní ostatní

Proč se má sbírat I  USA: 2. svět válka: cílené vědecké projekty (Manhattan...) – snazší kontrola vědeckých výstupů (i peněz...)  po 2. svět válce koncept opuštěn (liberální přístup)  1957 – „The Sputnik shock“, vojenská hrozba SSSR reorganizace systému NASA (The National Aeronautics and Space Administration) ARPA (The Advanced Research Project Agency)

Proč se má sbírat II   vzrůst západních ekonomik nevysvětlitelný tradičními ekonomickými faktory (půda + práce + kapitál)   „Residual factor“ = informace (ekonomie věda)   NATO - vojenská technologická spolupráce   1961 OECD (the Organization for Economic Co- operation and Development) - organizace a kooordinování vědecké a technologické politiky vyspělých ekonomik.

Co se má sbírat I   1. Intelektuální organizace vědy neodpovídá její institucionální organizaci   2. Vztahy mezi úrovněmi organizací jsou různé u různých vědních disciplín   3. Nové vědecké poznatky (umělá inteligence) mohou vznikat ve velmi odlišných institucích (snaha definovat kognitivní jednotku analýzy pro evaluaci vědy)

Co se má sbírat II  Každý obor má své „výsledkové portfolio“ přírodní vědy vědy o živé přírodě technické vědy humanitní a společenské obory umění článek v časopise xxxxx příspěvek ve sborníku x kapitola v knize x monografie/knihax artefaktx prototypx primární písemný zdroj vědecké komunikace

Sbírané dokumenty – 1.LF UK Korelace s IS VaVaI?

Co se má sbírat III Nové indikátory vědecké práce - návštěvnost výstav a prezentací - návštěvnost výstav a prezentací - hodnocení mediálního obrazu - hodnocení mediálního obrazu - počet neakademických uživatelů vybavení vědecké instituce - počet neakademických uživatelů vybavení vědecké instituce - napojení na místní dění - napojení na místní dění - spokojenost s poskytovanými informacemi a radami - spokojenost s poskytovanými informacemi a radami - přenositelnost vědomostí - přenositelnost vědomostí Donovan 2007

Indikátory a metody evaluace ve vědě, technologiích a inovacích Donovan 2007

Vlastnosti parametrů hodnocení vědeckého výkonu Abramo 2011 Parametrpopis přesnostmíra blízkosti indikátoru vědeckého výkonu k jeho skutečné hodnotě robustnostvlastnost systému poskytovat pořadí, které není citlivé na podíl hodnocených vstupů výzkumu validitaschopnost systému měřit to, co je hodnoceno funkčnostschopnost hodnotícího systému poskytovat všechny funkce, pro které je využíván časčas nutný k provedení měření/hodnocení nákladypřímé+nepřímé výdaje měření

 Úrovně dle potřeby zadavatele Mezinárodní - IF, SCI, h-index Národní - např. Hodnocení RIV Institucionální - pro složky organizace - přímo pro jednotlivce Hodnocení vědecké práce I

 Vědecká produktivita Počet publikací/jiných vědeckých výstupů Počet publikací/jiných vědeckých výstupů - rozdíly mezi obory, důraz na kvantitu  Kvalita, dopad vědeckého výstupu Počet publikací v „top“ časopisech Počet publikací v „top“ časopisech - pouze pro exaktní vědy Citační ohlas Citační ohlas - Web of Science, Scopus, Google Scholar - odráží intelektuální vliv, nemusí korelovat s kvalitou výstupu Počet udělených prestižních cen Počet udělených prestižních cen - nelze mezioborově - nelze mezioborově Členství v redakčních radách/oponentury pro (mezi)národní časopisy Členství v redakčních radách/oponentury pro (mezi)národní časopisy - nelze mezioborově Hodnocení vědecké práce II

 Inovace a společenský prospěch Příjmy z externích zdrojů (granty, průmysl, vládní podpora) Příjmy z externích zdrojů (granty, průmysl, vládní podpora) - data se získávají poměrně obtížně - kolik prostředků získáno v grantových soutěžích Zaměstnanost PhD absolventů Zaměstnanost PhD absolventů - podle síly ekonomiky Komercializace intelektuálního vlastnictví Komercializace intelektuálního vlastnictví = patenty, licence, užitné vzory, prototypy Hodnocení koncovými uživateli Hodnocení koncovými uživateli = technické zprávy, kontrakty, ocenění v soutěžích Hodnocení vědecké práce III

 Udržitelnost a měřítko Zastoupení PhD studentů, mladých výzkumníků ve výzkumných týmech Zastoupení PhD studentů, mladých výzkumníků ve výzkumných týmech - hlavně biomedicínské obory, ostatní různé zastoupení Spolupráce a jiná partnerství Spolupráce a jiná partnerství - odráží aktivitu, ale špatně se měří Dokončené PhD, MSc. práce Dokončené PhD, MSc. práce - některé obory PhD/MSc aktivity upřednostňují  Výzkumná infrastruktura Aktivní pracovníci ve výzkumu Aktivní pracovníci ve výzkumu Podíl prostředků alokovaných pro VaV v dané instituci/státě Podíl prostředků alokovaných pro VaV v dané instituci/státě Vybavení pro výzkum Vybavení pro výzkum - starší, zavedené instituce mají výhodu Etika ve výzkumu – přiznávat konflikt zájmů, zdroje, práva zkoumaných objektů Etika ve výzkumu – přiznávat konflikt zájmů, zdroje, práva zkoumaných objektů Hodnocení vědecké práce IV

Hodnocení vědy v různých státech StátInstitucePopis hodnocení Kritéria hodnocení výzkumu Itálieuniverzitnívýzkum 2/3 váhy, úroveň vzdělávání 1/3 váhy výstupy podle počtu úvazků rozděleny na exc – dobré přij – nedostačující hodnoceny expertními panely Španělskouniverzitnípouze výzkum11 vědeckých oborů; výstupy 5 nej za posledních 6 let, expertní hodnocení Švédskouniverzitní (granty) ½ váhy bibliometrie, ½ váhy prostředky ext. výzkumu Vědecké obory mají různé faktory, data za poslední tři roky

Hodnocení univerzit – ARWU (Academic Ranking of World Universities) První pokus o sestavení světového žebříčku KritériumIndikátorVáha Kvalita vzděláváníAbsolventi univerzity, kteří získali Nobelovu cenu nebo jiné oborově významné ocenění 10% Kvalita fakultyZaměstnanci fakulty, kteří získali Nobelovu cenu nebo jiné oborově významné ocenění 20% Vysoce citovaní vědci v 21 vybraných oborech20% Výsledky výzkumuČlánky publikované v časopisech Science nebo Nature 20% Články v databázi Science Citation Index-expanded, nebo Social Science Citation Index Performance 20% JednotlivciAkademický výkon vztažený na úvazek10% Celkem100%

Proč se zajímat o hodnocení vědy EU expert group 2008 uživatelúčelpožadovaný typ dat vědečtí a akademičtí pracovníci identifikace pracovních příležitostí hledání výzkumných partnerů stanovení nejlepší infrastruktury a podpory pro výzkum institucionální a oborová data o kvalitě, kompetenci, odbornosti a udržitelnosti hodnocení experty v oboru podmínky pro zaměstnance vztah výzkumu k výuce, poměr zaměstnanci/studenti institucionální podpora studenti výběr vzdělávací instituce identifikace pracovních příležitostí institucionální a oborová data o kvalitě, kompetenci, odbornosti a udržitelnosti hodnocení experty v oboru poměr zaměstnanci/studenti podmínky pro zaměstnance, absolventy PhD – abs. věk, trvání, program, podpora

Nesnáze při sběru dat  Autoři – nejednoznačná identifikace - přiřazení správného datového vstupu - přiřazení správného datového vstupu - výpočty h-indexů, citačních ohlasů... - výpočty h-indexů, citačních ohlasů... - splnění kritérií pro autocitace - splnění kritérií pro autocitace  Afiliace autorů - nepřesnosti, dělené úvazky - nepřesnosti, dělené úvazky

Závěr Očekávání a hodnocení výzkumu mohou mít vliv na zkoumaná data. Je důležité pracovat s kvalitními daty. Vědu lze měřit, otazné je, jak dokonale.