Mentální postižení
Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem mentálního postižení? Jaké symptomy mentálního postižení dokážete popsat ?
Vrozený a trvalý defekt rozumových schopností Nízká úroveň rozumových schopností, omezená schopnost logicky uvažovat, učit se a adaptovat se Projev poruchy CNS Podmíněnost je dědičná nebo je dána působením teratogenních vlivů v prenatálním vývoji Úkol Objasněte pojem teratogenní vlivy a tyto vlivy dále popište
Teratogenní vlivy jsou vlivy prostředí : - fyzikální ( ozáření, atmosférický tlak,..) - chemické ( škodliviny v ovzduší) - biologické ( infekce)
Psychika– omezená potřeba zvídavosti, preference stereotypů, špatná orientace v prostředí a realitě, závislost na druhých, nekritické sebehodnocení, ovlivnitelnost, negativismus až agresivita Myšlení – stereotypní, rigidní a ulpívavé Řeč – postižena je obsahová i formální stránka řeči Učení – poruchy koncentrace pozornosti a paměti, mechanické učení
Podtrhněte choroby, které se pojí s mentální retardací : Fenylketonurie Downův syndrom Angelmanův syndrom Hemofýlie Mozečkový syndrom u DMO
Fenylketonurie Downův syndrom Angelmanův syndrom Hemofýlie Mozečkový syndrom u DMO
Pásmo IQ (MNK -10) Z hlediska mentálního věku dosažení úrovně středního školního věku Jednoduchá logika, neschopnost abstrakce Obtíže se čtením a psaním Zvládání hygieny a sebeobsluhy Možnost absolvování základní školy praktické či speciální
Pásmo IQ (MNK-10) Dosažení mentálních schopností předškolního dítěte Omezená slovní zásoba, obtíže v řeči (agramatismy a chybná artikulace) Zvládnutí základů čtení a psaní, učení mechanické Možný nácvik praktických dovedností Zvládání základní sebeobsluhy a hygieny
Pásmo IQ (MNK-10) Mentální úroveň odpovídá přibližně batoleti Převládají kombinované vady ( sluchové, zrakové, pohybové a jiné) Chápání jednoduchých souvislostí a vztahů Osvojení jen některých artikulovaných slovních výrazů Schopnost základní sebeobsluhy a v některých případech i hygienických návyků
Pásmo IQ 0-19 (MNK-10) Většinou výrazný pohybový defekt Nezvládání artikulované řeči Stagnace kognitivních funkcí Reakce na základě prožitku libosti či nelibosti
Vyhledejte na internetu vhodnou kazuistiku k danému tématu. V kazuistice najděte znaky typické pro mentální postižení.
MP je ………..a ………..defekt rozumových schopností. Pásmo lehkého mentálního postižení je……IQ. Kombinované vady se projeví u…….MP. Mentálních schopností předškolního dítěte dosáhne jedinec v pásmu……..MP. U MP převládá ………forma učení. Výrazné pohybové vady se projeví u …MP.
MP je trvalý a vrozený defekt rozumových schopností. Pásmo lehkého mentálního postižení je IQ Kombinované vady se projeví u těžké MP. Mentálních schopností předškolního dítěte dosáhne jedinec v pásmu středně těžkého MP. U MP převládá mechanická forma učení. Výrazné pohybové vady se projeví u hlubokého MP.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Mentální postižení Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Mentální postižení Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy mentálního postižení. Rozlišuje jednotlivá pásma mentálního postižení. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s tímto postižením. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: mentální postižení, teratogenní vlivy, poruchy chování, pásma mentálního postižení, kombinované vady Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou tři cvičení. - První a druhé cvičení umožňuje jednoduché ověření získaných znalostí z diagnostiky mentální retardace a znalostí z výchovy ke zdraví, cvičení je možné plnit individuálně či ve dvojicích. - V rámci třetího cvičení vybraný žák za domácí úkol vyhledá na internetu kazuistiku na dané téma. Tato kazuistika následovně bude řešena během další vyučovací hodiny s ostatními žáky. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. - Materiál nahrazuje učebnici, která není v odpovídající formě dostupná.