Carbon sinks in drought times: consider biochar Propady uhlíku v dobách sucha: zvažme biouhel Jan Hollan CzechGlobe – Global change research centre AS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Globální oteplovaní.
Dnes to v obchodě zatím moc nejde. It's been a slow day at the store today.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Water – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Body Language - Handshake 06B17 AutorLadislava Pechová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Adjectives (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Statistická analýza dat
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV:VY_32_INOVACE_04A_18_SOCIETY TEMA:Situace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
Budoucnost lesů v měnícím se klimatu Jan Hollan CzechGlobe –CzechGlobe Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Životní prostředí (Environment) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina: Maturitní ústní zkouška.
Jak vysvětlovat skleníkový jev a jeho změnu Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Granici Olga Pařík Radim. Klimatické změny - změny v klimatické charakteristice jako je teplota, srážky, atmosférický tlak, nebo vítr.
Fosilní zdroje je nutné opustit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název vzdělávacího materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Název vzdělávacího materiálu
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Snižování spotřeby energie, udržitelné zdroje
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Shane Paul Hertnon Název materiálu:
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Weather VY_22_INOVACE_01_25
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Helena Blechová
VY_22_ INOVACE_30_ ANGLICKÝ JAZYK 5
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Důsledky globální změny klimatu
The enviromental problems
Transkript prezentace:

Carbon sinks in drought times: consider biochar Propady uhlíku v dobách sucha: zvažme biouhel Jan Hollan CzechGlobe – Global change research centre AS ČR

Global climate disruption Globální klimatický rozvrat - the proper name of what is happening - pravé označení toho, co se děje

Misleading names Zavádějící označení Global warming, a result of planetary energy disbalance, is but a driver of it global temperature anomaly is a handy, but not really illustrative parameter Globální oteplování, důsledek radiační nerovnováhy planety, je pouze hybatelem rozvratu, globální teplotní odchylka je jednoduchý ukazatel, ale ne zrovna výmluvný

Can be perceived as Vzbuzuje dojem, že je uniform across the planet it’s mainly about temperature gradual quite possibly benign rovnoměrné po celé Zemi, týká se vlastně jen teploty, pozvolné a dost možná neškodné

But the changes are Ale změny jsou doopravdy highly nonuniform geographically not just in temperature rapid compared to the capacities for adjustment harmful for most places and most times velmi nerovnoměrné, týkají se zdaleka ne jen teplot rychlé ve srovnání s možností přizpůsobení v mnoha případech a místech škodlivé

Not just averages: Extremes, timing, spatial distribution of Nejen průměry: Extrémy, načasování, rozmístění hot and cold cloudy and clear humid and dry snow, snow cover an melt how hard the wind blows horka a zimy, nebe zataženého a jasného, vlhka a sucha sněžení, sněhové pokrývky a tání vánků, vánic, tornád a tajfunů

Climate change Změna klimatu Sounds innocent, gives no hint what's on Zní to nevinně, nedává to ani náznak, co se vlastně děje

Climate change Změna klimatu means a disruption of the patterns. A small change in the index (average temperature) means large changes of the occurence of various weather phenomena. Like body temperature: even one degree counts, three degrees are a bigl problem. znamená rozvrat dosavadních charakteristik. Malá změna ukazatele (průměrné teploty) znamená velké změny výskytu různých typů počasí. Jako tělesná teplota: i jeden stupeň hraje roli, tři stupně jsou už velký problém.

The cause Příčina Extemely high concentration of greenhouse gases Nesmírně vysoká koncentrace skleníkových plynů

Intergovernmental Panel on Climate Change 4 th Assessment Report (IPCC AR4, Feb. 2007)

Figure 21: Rekonstruované a pozorované změny teplot a projekce do budoucna

Minulé odchylky mořské hladiny Archer & Brovkin, 2008 dlouhodobě 10 m – 15 m Na stupeň globálního oteplení

13 m ©Bill Hare Meze adaptace? Holandské krávy připravené na globální oteplení!

What more concerns agriculture? Co to ještě znamená pro zemědělství? Temperature extremes damage crops Drought and floods make it even worse Teplotní extrémy ničí úrodu Sucha a záplavy to dále zhoršují

Extrémní události Rozložení pravděpodobnosti Výskyt extrémních jevů malý posun střední hodnoty mnohem větší nárůst extrémních událostí A také možné změny tvaru rozložení… např. teplota Pravděpdobnost výskytu

Rizika: Extrémní události  Větší srážky v přívalech !  více povodní ?  více such ? Teplejší atmosféra pojme více vlhkosti (~7%/°C) povodně

Roční změny v % (období 2071/2100 ve srovnání s 1961/1990, SRES A2) climat/adaptation/index_en.htm Projektované změny srážek

Index vážnosti sucha (již červená znamená extrémní sucho) (22 modelů při vývoji dle SRES A1B) (Dai, 2010: Drought under global warming: a review)Drought under global warming: a review

Adaptation: an Israel-like Adaptace: s vodou jako v Izraeli Rain-fed agriculture won't be reliable here Water-conserving irrigation systems have to be introduced and become common Rainpours-catching measures are a must Závlaha rovnou ze srážek nespolehlivá Zavádět úsporné zavlažovací systémy, aby se včas staly běžné Záchyt vody z přívalových dešťů

Back to traditions + science = not enough Zpět k tradicím + vědecká opora: nestačí Weird weather patterns need more resilient systems Divoké nové počasí vyžaduje odolnější systémy

Stabilizovat „na úrovni, která zamezí nebezpečnému lidskému zásahu do klimatického systému“ United Nations Framework Convention on Climate Change (1992) Aim: to stabilize greenhouse gas concentrations... “…at a level that would prevent dangerous anthropogenic interference with the climate system.”

Figure 22: Vývoj emisí, který by dával naději 67 %, že globální oteplení nepřesáhne 2 ºC

Cíl pro CO 2 : < 350 ppm Pro záchranu planety v podobě, ve které se vyvinula civilizace

Restoring soil carbon stocks Obnovení obsahu uhlíku v půdě is a recognised an much needed goal of organic agriculture but no more a sufficient one je uznávaným a velmi potřebným cílem biozemědělství který ale už nestačí

A long-time rise is needed Potřebujeme trvalý nárůst which can be achieved just by implementing stable forms of carbon into soils the only known and proven way is called Biochar kterého lze dosáhnout jen ukládáním stabilních forem uhlíku do půd jedinou známou a ověřenou cestou je Biouhel

Nenechat biomasu zetlít nebo spálit na popel, ale zahřátím docílit jejího zuhelnatění. A výsledný produkt nepoužít jako palivo, ale vpravit jej v jemnozrnné formě do půdy. Jelikož jde o uhel z biomasy ponechávaný v biosféře, nazýváme jej biouhel (z angl. biochar).

Can be made saving fuel and soot emissions Lze jej vyrábět a současně šetřit palivem a snižovat emise sazí gasifying stoves

or just make char from waste nebo jen připravovat z odpadu (John Rogers)

Or a complex system Nebo důmyslný systém

Better infiltration and water- holding capacity Lepší infiltrace a jímání vody - the link to drought & rainpours - odpověď na sucha a přívalové srážky But also a better conservation of nutrients Ale také lepší uchovávání živin (char itself keeps all P and S, half of N uhel sám obsahuje všechen P a S, půl N)

Makes abandoning water-based sanitation systems easier Usnadňuje opuštění slepé uličky splachovacích záchodů - kanalizace - čističek No P should run to rivers or be wasted, all N should be made use of Even humanure and biogas digest can be charred Žádný fosfor nemá unikat do řek nebo být zahozen, veškerý dusík má být využit I co prošlo lidským trávicím traktem a kaly z bioplynových stanic lze zuhelnaťovat

Organic farmer are to be the pioneers – who else? Biozemědělci by měli začít – kdo jiný?

no biochar project yet, but a lot of experience measuring CO 2 fluxes dosud žádný biouhlový projekt, ale hodně zkušeností s měřením toků CO 2

Odkazy

Zdroje obrázků a textů Alexander Ač James Hansen, NASA Goddard Institute for Space Studies Yvonna Gailly Anders Levermann, Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung (PIK) Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) The Copenhagen Diagnosis, 2009 John Holdren Jan Hollan