Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_17_Tlaková síla, tlak Téma:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Markéta Žižková Datum/období: Září Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_18_Ptáci _dravci Téma: 10C_Př7.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_5_Procvičování pravopisu vlastních jmen.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pohyb těles-fyzika hrou
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hustota-výpočet objemu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Procvičení a upevnění učiva
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Hustota-výpočet objemu
Tlaková síla, tlak..
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_17_Tlaková síla, tlak Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM slouží k výkladu dané látky. Žáci odpovídají na uvedené otázky a vyvozují závislost tlaku na velikosti tlakové síly a obsahu plochy. Seznamují se s novou fyzikální jednotkou. V závěru je uvedena slovní úloha i s podrobným řešením. Prezentaci je možné využít i k aktivnímu opakování, samostudiu, …. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost

Proč stlačujeme s lyžemi na nohách sníh daleko méně než bez nich? Proč si lovci kožešin obouvali na nohy sněžnice? Vezměte si „připínáček“ a opatrně ho umístěte do ruky. Hlavičku opřete o bříško palce a ostrou špičku zapřete o bříško ukazováčku. Opatrně stiskněte. Kde pociťujete větší bolest? Porovnejte, jak se zaboříte do matrace, když si na ni stoupnete, sednete a lehnete. Proč se pokaždé zaboříte jinak, když vážíte stále stejně? → M MM Míra deformace závisí na obsahu plochy S nepřímo úměrně.

Pod lešením z ocelových trubek jsou široké ocelové patky a pod nimi ještě prkno. Zdůvodni. Na mnoha mostech se setkáváme se značkou omezující vjezd příliš těžkých vozidel. Proč? Proč se kola tanků nebo bagrů opatřují pásy? → M MM Míra deformace závisí na velikosti tlakové síly F přímo úměrně.

Míra deformace závisí na velikosti tlakové síly F přímo úměrně a na obsahu plochy S nepřímo úměrně. Tlak p je určen podílem velikosti tlakové síly F a obsahem příslušné. Síla F působí kolmo na plochu S. Tlak p je určen podílem velikosti tlakové síly F a obsahem příslušné plochy S. Síla F působí kolmo na plochu S. Stručný zápis: p=F:S nebo p=F/S Zavádíme novou veličinu – tlak. Základní jednotkou je N/m², byla nazvána pascal – značka Pa.

Další jednotky tlaku: kilopascal 1kPa=1 000Pa megapascal 1MPa= Pa hektopascal 1hPa=100Pa 1Pa … tlak listu papíru na podložku 1MPa.. tlak bruslaře na jedné brusli na led Pa=10kPa=0,01MPa … tlak 15cm vysokého sloupečku desetikorun Vyjádři v kilopascalech: 1Pa- 400Pa-3000Pa-0,5MPa-0,03MPa Vyjádři v pascalech: 3kPa-0,6kPa-0,25kPa-0,03MPa-0,0008MPa v kilopascalech: 0,001kPa- 0,4kPa-3kPa-500kPa-30kPa v pascalech: 3000Pa-600Pa-250Pa-30000Pa-800Pa ŘEŠENÍ

Kdo poničí nejvíce nové linoleum ve školní jídelně sedmitunový slon, desetkrát lehčí žirafa nebo padesátikilogramová modelka Petra Faltýnová? Slon i žirafa se postaví na jednu nohu a Petra na jeden podpatek svých luxusních kozaček? Jaký údaj je ještě důležitý ke správné odpovědi? Plocha: stopy slona-13dm², stopy žirafy-120cm², podpatku-1cm².

Řešení: S=13dm²=0,13m² F(=Fg)=70000N p=xPa P=F:S x=70000:0,13P=538462Pa=538kPa m=7t=7000kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=70000N=70kN

Řešení: m=0,7t=700kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=7000N=7kN S=120cm²=0,012m² F(=Fg)=7000N p=xPa P=F:S x=7000:0,012P=583333Pa=583kPa

Řešení: m=50kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x=50.10 Fg=500N=0,5kN S=1cm²=0,0001m² F(=Fg)=500N p=xPa P=F:S x=500:0,0001P= Pa==5000kPa=5MPa

Řešení: S=13dm²=0,13m² F(=Fg)=70000N p=xPa P=F:S x=70000:0,13P=538462Pa=538kPa m=7t=7000kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=70000N=70kN m=0,7t=700kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=7000N=7kN S=120cm²=0,012m² F(=Fg)=7000N p=xPa P=F:S x=7000:0,012P=583333Pa=583kPa m=50kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x=50.10 Fg=500N=0,5kN S=1cm²=0,0001m² F(=Fg)=500N p=xPa P=F:S x=500:0,0001P= Pa==5000kPa=5MPa Ve školní jídelně poničí linoleum nejméně slon a nejvíce Petra.

Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN DALTON, John. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MALÝ, Lukáš. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Policie ČR [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: presahuje-vyznacenou-mez-c-b-13.aspx Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost