Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_17_Tlaková síla, tlak Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM slouží k výkladu dané látky. Žáci odpovídají na uvedené otázky a vyvozují závislost tlaku na velikosti tlakové síly a obsahu plochy. Seznamují se s novou fyzikální jednotkou. V závěru je uvedena slovní úloha i s podrobným řešením. Prezentaci je možné využít i k aktivnímu opakování, samostudiu, …. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
Proč stlačujeme s lyžemi na nohách sníh daleko méně než bez nich? Proč si lovci kožešin obouvali na nohy sněžnice? Vezměte si „připínáček“ a opatrně ho umístěte do ruky. Hlavičku opřete o bříško palce a ostrou špičku zapřete o bříško ukazováčku. Opatrně stiskněte. Kde pociťujete větší bolest? Porovnejte, jak se zaboříte do matrace, když si na ni stoupnete, sednete a lehnete. Proč se pokaždé zaboříte jinak, když vážíte stále stejně? → M MM Míra deformace závisí na obsahu plochy S nepřímo úměrně.
Pod lešením z ocelových trubek jsou široké ocelové patky a pod nimi ještě prkno. Zdůvodni. Na mnoha mostech se setkáváme se značkou omezující vjezd příliš těžkých vozidel. Proč? Proč se kola tanků nebo bagrů opatřují pásy? → M MM Míra deformace závisí na velikosti tlakové síly F přímo úměrně.
Míra deformace závisí na velikosti tlakové síly F přímo úměrně a na obsahu plochy S nepřímo úměrně. Tlak p je určen podílem velikosti tlakové síly F a obsahem příslušné. Síla F působí kolmo na plochu S. Tlak p je určen podílem velikosti tlakové síly F a obsahem příslušné plochy S. Síla F působí kolmo na plochu S. Stručný zápis: p=F:S nebo p=F/S Zavádíme novou veličinu – tlak. Základní jednotkou je N/m², byla nazvána pascal – značka Pa.
Další jednotky tlaku: kilopascal 1kPa=1 000Pa megapascal 1MPa= Pa hektopascal 1hPa=100Pa 1Pa … tlak listu papíru na podložku 1MPa.. tlak bruslaře na jedné brusli na led Pa=10kPa=0,01MPa … tlak 15cm vysokého sloupečku desetikorun Vyjádři v kilopascalech: 1Pa- 400Pa-3000Pa-0,5MPa-0,03MPa Vyjádři v pascalech: 3kPa-0,6kPa-0,25kPa-0,03MPa-0,0008MPa v kilopascalech: 0,001kPa- 0,4kPa-3kPa-500kPa-30kPa v pascalech: 3000Pa-600Pa-250Pa-30000Pa-800Pa ŘEŠENÍ
Kdo poničí nejvíce nové linoleum ve školní jídelně sedmitunový slon, desetkrát lehčí žirafa nebo padesátikilogramová modelka Petra Faltýnová? Slon i žirafa se postaví na jednu nohu a Petra na jeden podpatek svých luxusních kozaček? Jaký údaj je ještě důležitý ke správné odpovědi? Plocha: stopy slona-13dm², stopy žirafy-120cm², podpatku-1cm².
Řešení: S=13dm²=0,13m² F(=Fg)=70000N p=xPa P=F:S x=70000:0,13P=538462Pa=538kPa m=7t=7000kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=70000N=70kN
Řešení: m=0,7t=700kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=7000N=7kN S=120cm²=0,012m² F(=Fg)=7000N p=xPa P=F:S x=7000:0,012P=583333Pa=583kPa
Řešení: m=50kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x=50.10 Fg=500N=0,5kN S=1cm²=0,0001m² F(=Fg)=500N p=xPa P=F:S x=500:0,0001P= Pa==5000kPa=5MPa
Řešení: S=13dm²=0,13m² F(=Fg)=70000N p=xPa P=F:S x=70000:0,13P=538462Pa=538kPa m=7t=7000kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=70000N=70kN m=0,7t=700kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x= Fg=7000N=7kN S=120cm²=0,012m² F(=Fg)=7000N p=xPa P=F:S x=7000:0,012P=583333Pa=583kPa m=50kg g=10N/kg Fg=xN Fg=m.g x=50.10 Fg=500N=0,5kN S=1cm²=0,0001m² F(=Fg)=500N p=xPa P=F:S x=500:0,0001P= Pa==5000kPa=5MPa Ve školní jídelně poničí linoleum nejméně slon a nejvíce Petra.
Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN DALTON, John. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MALÝ, Lukáš. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Policie ČR [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: presahuje-vyznacenou-mez-c-b-13.aspx Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost