Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0247 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

Vypracoval: Pavel Krajčovič Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Efekt léků na řízení motorových vozidel Lipavská Markéta Řeháková Tereza Štěpánek Ladislav.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Antidepressiva  další léčiva užívaná při léčbě afektivních poruch Doc. PharmDr. Martin Štěrba, PhD. Ústav farmakologie LFHK UK 2014.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Antidepresiva  další léčiva užívaná při léčbě afektivních poruch
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Fetální alkoholový syndrom (FAS)
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Antidepressiva  další léčiva užívaná při léčbě afektivních poruch
Velikost nářadí.
PharmDr. Ondřej Zendulka, Ph.D.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Právo sociálního zabezpečení
Hypnotika - látky navozující spánek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Správa sociálního zabezpečení
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Nootropika - zlepšení kyslíkového a glukózového metabolismu v nervových buňkách - některá zlepšují syntézu proteinů v neuronech - některá odstraňují volné.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Název projektu: Moderní škola
Právo sociálního zabezpečení
28_Přenos nervového vzruchu
Organické duševní poruchy
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Odkrývání obrázků – poznej místa
Návykové látky Alkohol
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Transkript prezentace:

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Antidepresiva, thymoprofylaktika Léčba afektivních poruch Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Afektivní poruchy Deprese a mánie Monopolární – častější, depresivní epizoda nebo periodická depresivní porucha (opakované epizody) Bipolární – cyklické střídání epizod deprese a mánie Dysthymie – chronická porucha nálady mírné intenzity Formy: - lehká – výkon běžné práce s lehkými potížemi - středně těžká – výkon běžné práce s těžkými potížemi - těžká bez psychotických příznaků – neschopen pokračovat v běžných aktivitách či jen omezeně - těžká s psychotickými příznaky – bludy, halucinace Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Afektivní poruchy Deprese - 1x za život – 10-15% populace - diagnostická kriteria alespoň 1 hlavní příznak: - smutná nálada - snížení zájmu či schopnosti se radovat + min. 4 příznaky vedlejší: - únava či ztráta energie - pocit viny, sebeobviňování, ztráta sebevědomí - poruchy spánku, insomnie, hypersomnie - psychomotorické zpomalení či agitovanost Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Afektivní poruchy - poruchy myšlení, snížení koncentrace, nerozhodnost - významné změny hmotnosti - myšlenky na smrt či sebevraždu Symptomy musí trvat alespoň 2 týdny, neléčená epizoda po 6 – 12 měsících sama odezní 5-15% osob s depresí ukončí svůj život sebevraždou Mánie - zcela opačné příznaky: nadnesená nálada, euforie, vysoké sebevědomí, pocity mimořádných schopností a síly, zvýšena psychomotorika, ale nižší kvalita myšlení, rychlé navazování často i nevhodných kontaktů, … Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Deprese Monoaminová teorie deprese - deprese je spojena se sníženým množstvím noradrenalinu, seroroninu i dopaminu v synapsích neuronů v CNS - hloubka deprese koreluje s up-regulací postsynaptických, zvláště β-adrenergních a 5-HT 2 seroroninergních receptorů => antidepresiva různými mechanismy zvyšují množství biogenních aminů v synaptické štěrbině a postupně snižují počet a citlivost receptorů (down-regulace) => nástup účinku opožděn (dny, týdny) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Antidepresiva Mechanismus účinku: Blokáda vychytávání serotoninu – antidepresivní působení Blokáda vychytávání noradrenalinu – antidepresivní efekt, tremor, poruchy erekce a ejakulace, tachykardie Blokáda vychytávání dopaminu – aktivace psychomotoriky, zhoršení psychotických projevů Blok serotoninových S2 receptorů – antidepresivní a anxiolytické účinky, poruchy ejakulace Blok muskarinových receptorů – poruchy akomodace, suchost sliznic, obstipace, retence moči, poruchy paměti Blok α1-adrenergních receptorů – posturální hypotenze Blok H1 histaminových receptorů – sedace, zvýšení hmotnosti, hypotense Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Antidepresiva Thymoleptika: 1. generace – Tricyklická antidepresiva 2. generace – Heterocyklika – objevena později, účinnost 1. generace, ale méně NÚ 3. generace – SSRI (inhibitory zpětného vychytávání serotoninu) 4. generace – SNRI (inh. zpětného vychytávání serotoninu a noradrenalinu), NaSSA (inh. re-uptake noradrenalinu, blok S2 rec.) Thymoeretika: Inhibitory MAO (monoaminooxidasy) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva (antidepresiva I.generace) Dnes léčiva 2. volby – více NÚ, nebezpečnější při předávkování (sebevražda) Využití při léčbě neuropatické bolesti, např. traumatické poškození periferních nervů, nástup účinku za týden MÚ: nepříliš selektivně inhibují reuptake serotoninu, noradrenalinu a dopaminu do presynaptického zakončení nervu → zvýšení koncentrace monoaminů v synapsi - účinek podmíněn také down-regulací receptorů => nástup za dní - inhibuje cholinergní, adrenergní a histamin. rec. – NÚ Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva NÚ: kardiotoxické – podmíněny inhibicí na adrenergních a cholinergních receptorech - riziko arytmií, náhlé srdeční zástavy, hypertenze, posturální hypotenze (nekombinovat s antiarytmiky) anticholinergní – sucho v ústech, zácpa, poruchy akomodace oka, retence moče (do 2 týdnů ustoupí) antihistaminové – sedace, zvýšení tělesné hmotnosti - potenciace účinku alkoholu – deprese dýchání - přesmyk deprese do mánie - nízký terapeutický index – sebevraždy KI: l. tlumící CNS, glaukom, hypertrofie prostaty Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva Deriváty dibenz[b,f]azepinu a jejich analoga – tricyklický systém s vnějšími jádry benzenovými a prostředním kruhem sedmičlenným Objeveny ve 2. polovině 50. let při studiu fenothiazinových neuroleptik (rozšíření prostředního kruhu náhradou síry ethylenovým řetězcem) Kvalitativní změna účinku se vysvětluje větším prostorovým vychýlením benzenových jader Společným znakem (s výjimkou tricyklu) je postranní bazický řetězec obsahující 3 atomy uhlíku Účinné jsou i poněkud odlišné tetracyklické struktury Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva Imipramin (R= –CH 3, X= H) Desipramin (R= H, X= H) Klomipramin (R= –CH 3, X= Cl) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva Náhradou methylové skupiny v poloze 10 atomem dusíku byla od dibenzazepinů odvozena thymoleptika dibenzo[b,e]diazepinové řady Nejvýznamnější zástupce je dibenzepin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva Thymoleptika dibenzo[a,d]cykloheptadienové řady - vynechání atomu dusíku v prostředním kruhu - postranní řetězec připojen dvojnou vazbou Amitryptilin (R= CH 3 ), Nortryptilin (R= H) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tricyklická antidepresiva Thymoleptika dibenzothiepinové a dibenzoxepinové řady vznikly izosterní záměnou methylové skupiny v poloze 11 atomem síry, případně kyslíku Dosulepin (X= S), Doxepin (X= O) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoleptika 2. generace Tetracyklické: maprotilin – inhibuje zpětné vychytávání především noradrenalinu - mírné účinky anticholinergní, výrazné antihistaminové (sedativní) mianserin – na vychytávání monoaminů ze synapsí působí minimálně, je selektivním antagonistou α 2 -adrenergních autoreceptorů, které plní inhibiční úlohu pro uvolňování noradrenalinu Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoleptika 2. generace Bicyklické: trazodon – inhibitor zpětného vychytávání serotoninu a zároveň antagonista 5-HT 2, α 1 a H 1 receptorů (i jako hypnosedativum) viloxazin – inhibuje zpětné vychytávání noradrenalinu - nepůsobí sedativně - nemá anticholinergní účinky Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

SSRI (thymoleptika 3.generace) = Selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu Účinnost SSRI a TCA je srovnatelná v léčbě lehké a středně těžké deprese, pouze u těžké TCA účinnější SSRI dnes nejběžnější antidepresiva Výhody: - dobrá snášenlivost (méně NÚ) - bezpečnost při předávkování (suicidum) - jednodušší dávkování - široké indikační spektrum - nepotencují účinek alkoholu Nevýhody: - vyšší cena, vyšší NÚ na sexuální funkce Účinnost jednotlivých SSRI se zásadně neliší, ale interindividuální rozdíly → při neúspěchu nebo netoleranci možné převedení na jiné Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

SSRI Indikace: depresivní porucha, obsedantně-kompulzivní poruchy, panická porucha, sociální fobie, poruchy příjmu potravy, posttraumatický stres, léčba závislosti (anti-craving) NÚ: způsobeny zvýšenou nabídkou serotoninu a stimulací 5-HT receptorů jak v mozku, tak v GITu - serotoninergní - dočasné, většinou zmizí do 2-3 dnů - nevolnost, zvracení, průjem - serotoninový syndrom – po nadměrném vzestupu hladiny serotoninu, do 24h po předávkování či interakci - zmatenost, agitovanost, průjem, pocení, tremor, křeče; kóma a smrt výjimečně – při kombinaci s IMAO - afektivní tenze – insomnie, menší chuť k jídlu, tremor - sexuální dysfunkce – u 8-34% pacientů, oddálení či ztráta orgasmu či ejakulace, někdy libida - přesmyk do mánie, anticholinergní NÚ (méně než po TCA) - syndrom z náhlého vysazení Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

SSRI Chemicky nesourodá skupina léků Citalopram – nejselektivnější, min. NÚ (dnes i čistý enantiomer – Escitalopram) Sertralin – neovlivňuje psychomotoriku, časté sexuální NÚ Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

SSRI Fluoxetin – lehce aktivuje, při podání večer může narušit spánek, možný nárůst tenze a úzkosti, dlouhý poločas – bezproblémové vysazení či vynechání dávky Fluvoxamin – tlumivé účinky, podání na noc, vhodný pro neklidné nemocné, potlačení sebevražedných tendencí Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

SSRI Paroxetin – méně selektivní, vyšší riziko NÚ, nejvyšší anxiolytický efekt ze všech SSRI Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoleptika 4. generace Moderní látky Rychlejší nástup účinku SNRI (inhibitor zpětného vychytávání serotoninu a noradrenalinu) – venlafaxin – méně NÚ, účinek u části rezistentních depresí - milnacipran NRI (inhibitor zpětného vychytávání noradrenalinu) – reboxetin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoleptika 4. generace NaSSA (re-uptake noradrenalinu a blok S2 rec.) – mirtazapin – dobré sedativní účinky NDRI (inhibitor zpětného vychytávání noradrenalinu a dopaminu) – bupropion – vhodné u abstinenčního syndromu osob závislých na nikotinu a jiných dopaminergně působících drogách Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inhibitory MAO (Thymoeretika) MAO = monoaminooxidasa – enzymový systém, který odbourává biogenní aminy => jeho blokáda vede ke zvýšení hladiny mediátorů v CNS (hl. noradrenalinu a serotoninu) Nejdříve to byly ireverzibilní a neselektivní inhibitory obou známých izoenzymů MAO-A a MAO-B (fenelzin, tranylcypromin, iproniazid, isokarboxazid) – více NÚ než tricyklická antidepresiva Pro terapii deprese výhodnější selektivní reverzibilní inhibitory MAO-A (odbourává převážně endogenní aminy NA, serotonin) – moklobemid, toloxaton, amiflamin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inhibitory MAO NÚ a IT: NÚ plynou z inhibice monooxidázového systému, ke kterému dochází nejen v CNS, tzn. zvyšuje se koncentrace aminů i v jiných orgánech - KI veškerých sympatomimeticky působících látek (i tricyklická antidepresiva a ostatní thymoleptika) - důležitý exogenně přijímaný tyramin (aromatické sýry, kvasnice, pivo, červené víno, banány, …) – při inhibici MAO – převážně neselektivními inhibitory (více odbouráván MAO-B) se zvyšuje jeho biologická dostupnost → sympatomimetické účinky → vzniká: - hypertenzní krize (intrakraniální krvácení, arytmie,…) - posturální hypotenze - agitovanost, nespavost, tremor, pocení, úbytek hmotnosti Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inhibitory MAO Strukturou odvozené od katecholaminů Většinou obměna prim. aminoskupiny za hydrazid, hydrazin či jiná obměna struktury noradrenalin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inhibitory MAO Neselektivní: iproniazid fenelzin tranylcypromin isokarboxazid Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inhibitory MAO Selektivní: moklobemid (poněkud odlišná struktura) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Léčba antidepresivy Akutní léčebná perioda: 6-8 týdnů – potlačení symptomů + dosažení remise Kombinace farmakoterapie a psychoterapie Výběr: Léky 1. volby v primární péči jsou SSRI Edukace pacienta: princip a délka léčby, možné NÚ a jejich přechodnost (ovlivnění sex. funkcí – počkáme dosažení remise) Postupné zvyšování dávky – léčba se zahajuje poloviční dávkou, než je obvyklá Překlenovací symptomatická léčba – anxiolytický účinek se projeví až po 2-3 týdenní léčbě, proto vhodné benzodiazepiny na úvod jako anxiolytika Při nespavosti – hypnotika, postupně vysazovat Změna antidepresiva při neúspěchu – po 4 týdnech Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Léčba antidepresivy Pokračovací léčba: 3 měsíce Zabránění relapsu Dávka stejná jako v akutní fázi Nutné věnovat pozornost NÚ a spolupráce s pacientem – jinak vysadí (poučení o sexuálních NÚ, váhový přírůstek) Ukončení léčby: Pacienti s 1 epizodou, u ostatních profylaktická léčba – 2 epizody – 2 roky, 3 a více epizod 5 let, někdy doživotně Syndrom z vysazení – snižovat dávky postupně o 25% týdně (neplatí pro fluoxetin, venlafaxin – dlouhý biologický poločas) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Fytofarmaka Třezalka tečkovaná - slabé antidepresivum - inhibuje reuptake noradrenalinu a serotoninu - podávat 3x denně - u těžké deprese není účinek vyšší než při podávání placeba - nekombinovat s SSRI – sčítání NÚ - možné lékové interakce: inhibice cytochromu P450 Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoprofylaktika = antimanikum, stabilizátor nálady - Léčba a profylaxe mánie či bipolární poruchy Lithium (Li 2 CO 3 ) - MÚ: není zcela jasný - vstupuje do buněk kanály pro Na, není však vyčerpáváno Na-K- ATPásou – kumulace v buňce, následné snížení transdukce signálu, vliv na přenos informace 2. posly (cAMP, IP 3 ) - Vstřebává se pomalu, ale úplně - Nemetabolizuje se, vylučování močí Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Thymoprofylaktika Lithium - Zpoždění léčebného účinku 1-2 týdny - Pro praxi nezbytné monitorování plazmatických hladin (0,6 – 1,2 mmol/l, nad 1,5 mmol/l zvýšené riziko toxicity) NÚ: - tremor, polyurie, srdeční arytmie, křeče, zmatenost, eufunkční struma - letální koncentrace: 3-5 mmol/l - Zvýšení plazmatických hladin – interakce s NSA, diuretiky Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie