Svatopluk Čech Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Téma: Středověká literatura
Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
HUSITSTVÍ Lenka Venclová 7.ročník.
Ruchovci a Lumírovci 70. a 80. léta 19. století 9. třídy.
Poslední fáze husitské revoluce.
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Doba husitská v Čechách (Období po Husově smrti)
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Česká společnost v předhusitské době
Husitské války Lukáš Petr 5.A.
Vlastivěda 4. ročník ZŠ „Významné osobnosti českého národa“
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Národní obrození.
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Opakování Doba husitská
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Od Karla IV. k husitským válkám
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Bitva u Lipan, husitský král TÉMA:
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_Vl.4.r.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV:Husitské války TÉMATICKÝ CELEK:Křesťanství.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HUSITSTVÍ.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Vláda Lucemburků Vlastivěda 4. ročník
Jan Neruda - dílo.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
HUSITSKÉ VÁLKY Název: VY_32_inovace_14 Vlastivěda-starší české dějiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Husitské války Vlastivěda 4. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Opakování z literatury 8. r.
DOBA HUSITSKÁ.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Dějiny významných států v evropě
Božena Němcová (1820 – 1862).
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ruchovci a lumírovci.
Kulturní památky Autor Mgr. Zdeňka Prchalová Cílová skupina
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Husitské války VY_32_INOVACE_63_Husitské války Šablona III/2
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY PROTI HUSITŮM
MISTR JAN HUS A HUSITSKÉ VÁLKY
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Jan Hus, husitství.
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Kdo to byli husité Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o.
Transkript prezentace:

Svatopluk Čech Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Ruchovci – škola národní Téma: Svatopluk Čech – Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Ročník: Jméno autora: Mgr. Marcela Hofnerová Datum tvorby: Anotace:Žáci si připomenou základní údaje o tomto spisovateli a bude proveden rozbor vybraného lit. díla tohoto autora.

Česká literatura 70. – 80. let 19. století Škola národní (ruchovci) Svatopluk Čech

v této době se v lit.objevují 2 skupiny – škola národní (ruchovci) a kosmopolitní (lumírovci) Škola národní (ruchovci) r vydali almanach Ruch – (na počest položení zákl. kamene ND) proto se jim říká ruchovci později se soustředili kolem časopisu Osvěta Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská, dočasně Josef Václav Sládek

.. charakteristika - návaznost na NO - oživuje se historismus - vlastenectví - myšlenka slovanská - vztah ke Slovensku - zájem o venkov a selství jako základ národa - v literární tvorbě – především poezie – hlavně politická a vlastenecká - oblíbeným dobovým symbolem se stává otrok jako představitel nesvobodného národa - básník často vystupuje jako věštec či tribun národa

Svatopluk Čech ( ) nar. se na Benešovsku, vystudoval práva půs. jako redaktor v čas. Květy (20 let je vedl v letech ) a věnoval se literatuře žil v ústraní, byl celý život svobodný, samotář, podnikl několik cest do ciziny

Svatopluk Čech

DÍLO: 1.poezie – a) lyrická – (nepsal milostnou poezii) básně mají neosobní, politický a vlastenecký charakter – sb. Písně otroka – má 23 částí, situované do exotické oblasti pralesa, výzva k boji za svobodu, obžaloba národního a sociálního rakouského útisku - otrok symbolem nesvobodného člověka, básníka i národa sb. Jitřní písně – b. Dosti nás, sb. Nové písně - výzvy k národnímu sebevědomí

. b) epická – historická – sb. Husita na Baltu, Žižka -alegorická (jinotaj) – sb. Evropa sb. Slavie

. -venkovská – veršované povídky Ve stínu lípy – 7 veselých i vážných příběhů vyprávěných vesničany při nedělní besedě pod starou lípou u hostince (odraz autorových vzpomínek) Lešetínský kovář - satirická – komický zvířecí epos Hanuman – obraz opičího města – kritika české národní povahy (přizpůsobivé opičáctví)

. 2. próza - tzv. broučkiády (užívá satiru) – Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (Matěj Brouček na výstavě) Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století

Žánr: satirická povídka Místo a čas: Praha, 15. století (období husitských válek)

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Osoby: Matěj Brouček - protiklad statečných husitů, ochotných položit život za svatou myšlenku a za vlast a měšťáka 19. století, jemuž je nade vše pohodlí, peníze a jemuž pojem vlastenectví neříká nic. Lidí, kteří se obětují za společnou věc, považuje za blázny. Janek Domšík od Zvonu, Kunhuta jeho dcera Jan Žižka, Kněz Koranda, hejtman Chvala

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Pražský měšťan, majitel domu na Starém Městě, pan Brouček, dochází pravidelně do hradčanské hospody Na Vikárce. Jednou při popíjení piva debatuje s ostatními hosty Vikárky o středověku a tajemných podzemních chodbách, které vedou pod Hradem i přímo pod Vikárkou.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Při odchodu z hospody zabloudí a dostane se do temné podzemní chodby, která ho dovede do místnosti plné bohatství. Domnívá se, že je v klenotnici krále Václava. Těší se, že se sem ve dne vrátí a poklad bude jeho. Vychází druhými dveřmi na ulici, která mu připadá velmi zanedbaná a kde se nedokáže orientovat.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Na ulici se dozvídá, že Praha je obléhána vojsky císaře Zikmunda, je rok 1420 a schyluje se k rozhodující bitvě mezi husity a Zikmundovými křižáky.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Pana Broučka pokládá tento člověk za Zikmundova špeha, podle divného oblečení a divné řeči. Pan Brouček se dostává na Staroměstské náměstí, které vypadá jinak, než je zvyklý. Týnský chrám září novotou, jako by byl právě postaven. Setkává se s dalším staročechem, Janem Domšíkem /Janek od Zvonu/.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Aby vysvětlil své oblečení a řeč, vymyslí si pan Brouček, že pobýval dlouho v cizině. Domšík ho zve do svého domu, kde ho vybaví staročeským oblekem-sukní a také zbraní. Praha je obležena a každý nosí zbraň. Pan Brouček se brání, nechce se zúčastnit boje, ale nakonec se podřídí, aby ho Janek nepovažoval za zbabělce, a vybere si mezi zbraněmi sudlici, která mu připomíná halapartnu ponocných.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století V pražských ulicích na Špitálském poli dochází k první potyčce husitů s křižáky. Pan Brouček předstírá, že je mrtvý; ví, že žádný nepřítel nebude útočit na padlého. Po skončení šarvátky se setkává s bojovníky táborského vojska. Vymýšlí si historku o svém statečném boji proti křižákům a odchází s knězem Korandou a Chvalem z Machovic do Žižkova ležení na Vítkov.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Na Vítkově je představen Žižkovi a stává se cepníkem hejtmana Chvala. Celý den buduje s ostatními opevnění; nosí těžké kameny a proklíná stravu-tvrdý chléb a vodu. Je mu divné, že husité žijí jako bratři, o vše se dělí, hlavní je pro ně boj za boží pravdu, jemuž obětují vše.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Den na to, po svaté Markétě začala bitva na Vítkově. Pan Brouček prchá do vinic, ve městě se vydává za Žižkova posla. Po bitvě se vracejí vítězní husité do Prahy s ukořistěnými křižáckými prapory. Brouček se domnívá, že to jsou vítězní křižáci, a vydává se za Němce. Když pozná svůj omyl, dovolává se svědectví Janka od Zvonu, že patří k Pražanům. Dozvídá se, že Janek padl.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Snaží se dovolat ještě svědectví hejtmana Chvala, že patří k táborům, když přijíždí Žižka sám se svými bojovníky. Dav křičí, aby zrádce byl zabit. Když z pana Broučka spadne středověký oděv, objeví se před zástupem ve svém obleku z 19. století a je už jednoznačně považován za špeha a zrádce. Přiznává se, že nepatří do této doby, ale že se nepochopitelným zázrakem dostal do 15. století.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Žižka ho odsuzuje k smrti a pronáší větu: „…toho bohdá nebude, abychom takové měli potomky!" Pan Brouček má být upálen v sudu. Druhý den ráno se probouzí opravdu v sudu, kde ho nalézá hostinský z Vikárky. Je opět 19. století, zřejmě si v noci v opilosti spletl cestu, spadl do sudu a usnul.

Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století Autor staví do protikladu bohatého domácího pana Broučka a Janka od Zvonu, majitele domu a bohatého měšťana, který Broučka převyšuje svými charakterovými vlastnostmi a svým statečným postojem k osudu.

Použité zdroje cech svatopluk/vylet-pana-broucka-do-xv- stoleti vylet-pana-broucka-tentokrat-do-xv-stoleti- rozbor-dila/