Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_20_Jezdíme na elektřinu
Anotace: prezentace může sloužit k rozšíření učiva o elektřině Autor: Mgr. Marcela Matyščáková Jazyk: čeština Očekávaný výstup: zamyšlení nad problémem pohonných hmot Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: elektromobilita,dobíjecí stanice,akumulátory Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 15 let
Elektromobilita-přemísťování se pomocí dopravních prostředků na elektrický pohon dnes funguje u hromadné dopravy (vlaky,tramvaje,trolejbusy,autíčka na pouti, vozítka na golfu, v testování je i elektrobus pro 85 osob) provoz má být lacinější (cena baterií klesá a cena ropy roste) provoz je ekologický cena baterií klesá díky zdokonalování notebooků,mobilů, digitálních fotoaparátů, atd., zvyšuje se kapacita, snižuje hmotnost, prodlužuje životnost a sériová výroba přináší nižší ceny
Historie na elektřinu se jezdilo už kolem roku 1900 (bylo víc elekromobilů než benzinových aut) před 120 lety Pražané jezdili elektrickými tramvajemi elektromobily konstruoval vynálezce František Křižík, který objevil i obloukovou lampu po 1.světové válce se vývoj zastavil a do popředí se dostal spalovací motor důvod zpomalení: malá kapacita baterií, krátka dojezdová vzdálenost, nízká cena ropy
Historie v obrázcích František Křižík ( ) - český technik, průmyslník a vynálezce Vynálezy: oblouková lampa světelná fontána zdokonalil elektrické tramvaje Xenonová oblouková lampa
První elektrická tramvaj na světě -Berlín
Trať Karlín-Libeň
Součastnost svět se dusí pod zplodinami ze spalovacích motorů (hlavním problémem je CO 2 - jeden ze skleníkových plynů, oxidy dusíku, prach - tedy přímé emise, které poškozují naše zdraví) elekromobily (elektromobilita) se dostávají do popředí zájmů jako ekologičtější dopravní prostředky rozvoj technologie akumulátorů Pro masový rozvoj elektromobilů je důležitá nízká cena baterií a dostupnost dobíjení
Zdroj elektřiny pro dobíjení mimo špičku - elektřina se vyrábí v jaderných elektrárnách a emise se blíží nule ve špičce - elektřina se vyrábí i z fosilních paliv Mix výroby elektřiny garantuje čistší provoz než u klasickým aut. Dukovany
Provoz jízda je tichá a plynulá auto se neklepe a dobře se ovládá (odpadá řazení) dojezd městského vozu Peugeot iOn je 150 km, pokud topíme či používáme klimatizaci km zrychlení za 3,7 s (z 0 km na 400 km) na 1 nabití ujedou i 400 km elektromobily
Dobíjení ČEZ plánuje do roku 2013 zřídit kolem 200 dobíjecích míst v celé ČR, další budou zřizovány podle poptávky rychlé dobíjení minut - rychlodobíjecí stanice - vyšší proudy i napětí - hlavní tahy a dálnice normální dobíjení - 6hodin -běžná zásuvka nebo normální dobíjecí stanice - stejné napětí a proudy jako v síti rychlodobíjecí stanice
Dopravní elektroprostředky Elektroskútr - náklady 4kč/100km, nemusí mít registrační značku, neplatíme povinné ručení, ovládá se točením rukojetí plynu a řidítky, dobíjení 4-6hod. v běžné zásuvce, dojezd 120km, rychlost 45-55km/h Elektrokolo -dojezd kolem 60km rychlost 25km/h Elektromobil(auto) - dojezd kolem 150km, rychlost 130km/h Nákladní vůz - dojezd kolem 160/250km, rychlost 90km/h Elektrobus – dojezd 130km, rychlost 80km/h
Tesla Roadster (393km, 200km/h) Peugeot iOn Gocycle G2R
nákladní vůz Smith Elektric Vehicles elektroskútr Akumoto 600 elekrobus SOR EBN 10,5
Zdroje: Šťáva: magazín plný energie od skupiny ČEZ. 2011(podzim). Libeň_Vysočany Libeň_Vysočany html 29.html =CMNTDF&pc=CMNTDF&src=IE-SearchBox =CMNTDF&pc=CMNTDF&src=IE-SearchBox