Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníduben 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 28) Rozmanitost.
Advertisements

Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Ovoce Vypracoval: Lukáš Karlík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Jitka Hrdličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_21_Prvouka_Ovoce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Vegetativní orgány Kořen
OVOCE a jeho plody.
autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_10_PRVOUKA_OVOCE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_04-52 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 10 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Opylení a oplození u rostlin
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Cukry – přírodní sladidla
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Člověk a jeho svět, 2. ročník
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_16_Jídlo 1..
Krytosemenné rostliny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Květ
Krytosemenné dvouděložné rostliny
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opylení a oplození.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
generativní rostlinné orgány
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_103_ Plody dužnaté
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
VY_32_INOVACE_04-48 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_04-60 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozmnožování organismů
Růžovité 2 - čeleď pojmenovaná po královně květin - růži 1.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Plody, semena Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

Plody, semena

Který rostlinný orgán slouží k rozmnožování? květ Kterou částí květu se rostlina rozmnožuje? pestíkem

Při pohlavním rozmnožování rostlin je nutné, aby došlo k opylení a oplození. Oplození je splynutí samčí a samičí pohlavní buňky. K oplození dochází v (kde) v semeníku pestíku. Po oplození se přemění: vajíčko → semeno semeník → plod

semeno obsahuje: -zárodek (nové rostliny) -(vý)živné pletivo -osemení - obal -největší semena až 10 kg těžká (palma seychelská) Proč při klíčení semena nepotřebují světlo? živiny berou z živného pletiva

Plody: dužnaté suché 1. dužnaté: Co obsahují? - slupka -dužnina -semeno/a Jak dělíme dužnaté plody? Jaký je rozdíl mezi jablkem, švestkou a okurkou?

malvice: semen v jádřinci - jablko, hruška, jeřabina peckovice: - 1 semeno v tvrdé pecce - švestka, meruňka, třešeň,... bobule: - mnoho semen - okurka, meloun, paprika, banán, hrozny, rybíz, angrešt, kiwi, pomeranč,...

2.Suché pukavé a nepukavé Podle čeho mají název? a)pukavé: - po dozrání se otevřou a semena se uvolní - lusk - tobolka - měchýřek - šešule obr. str tvrdka

b) nepukavé: - obsahují jen 1 semeno - oříšek tvrdé dřevnatějící oplodí - nažka tenké kožovité oplodí není srostlé s osemením - obilka oplodí je pevně srostlé s osemením (semeno nejde vyloupnout) obr. str. 87

Víc plodů dohromady tvoří plodenství nebo souplodí. květenství → plodenství: - z více květů - hroznové víno, rybíz, slunečnice,... květ → souplodí: - z 1 květu, který měl víc pestíků - malina (z peckovic), jahoda (z nažek)

Rozšiřování semen a plodů Jak se rozšiřují semena: třešně trávicí soustavou živočichů břízy větrem lopuchu na srsti živočichů

a) větrem (pampeliška, javor, borovice, bříza,...) Jak jsou plody/semena přizpůsobena k rozšiřování větrem? -malá, lehká -s chmýrem, s „křídly“ b) pomocí živočichů (lopuch, třešeň,...) Jak jsou plody/semena přizpůsobena k rozšiřování živočichy? -sladká dužnina (trávicí soustavou) -háčky, ostny na povrchu (na srsti)

c) vodou -malé plody olše obsahují olejové kapky, které je drží nad vodou -velké plody kokosové palmy obsahují vrstvu hustě spletených vláken

Kokosová palma (kokosovník ořechoplodý) -plod (nesprávně kokosový ořech) - velká peckovice (dužnina je přeměněna na vláknité oplodí) -k nám do obchodů přicházejí jen semena zbavená vláknitého oplodí, pomocí kterého plavou na hladině a můžou se tak šířit mezi ostrovy na vzdálenost stovek kilometrů - bez něho neklíčí, takže se ho ani nepokoušejme sázet a raději ho snězme

-na vrcholku pevné skořápky kokosu se nacházejí tři otvory -dva slouží jako místa, kudy procházejí vyživovací cévní svazky do plodu a během zrání plodu postupně zarůstají pevnou a tvrdou blánou -třetí díra je kryta jen tenkou blánou, protože tudy semeno klíčí

Užití -po naříznutí z květenství vytéká až 50 litrů mízy, z které se vyrábí palmový cukr nebo palmové víno, jehož destilací vzniká pálenka arak -z tlusté vrstvy vláknitého oplodí (koir) se vyrábějí lodní lana, provazy, koberce -ke skořápce zevnitř přiléhá bílá jedlá hmota - kopra (kokos) - uvnitř nezralých semen je vrstva bílkoviny, která vytváří ve vodě emulzi - kokosové mléko (Při zrání se množství kokosového mléka zmenšuje, ale úplně nevymizí.) - kokosovým ořechem si lze i zatopit encyklop. str. 131

d) „vystřelování“ semen – netýkavka str.87 „Víš, že...“ (4)

Význam semen a plodů pro člověka Uveď alespoň 3 příklady. -ovoce, zelenina -pečivo, těstoviny (obilniny) -olej (olivy, slunečnice, řepka)

-koření (muškátový oříšek, kmín, vanilka,...) -nápoje (chmel, kávovník, kakaovník)

- textil (bavlník) Po odkvětu se vytvoří tobolka o velikosti vlašského ořechu, v které je semen o velikosti pepře, která obrůstají vlákny. Při dozrávání tobolky pukají a chomáčky vláken se derou ven. Sklízí se ručně i strojově.

Popiš semena (plody), která jsou rozšiřována: a)větrem lehká, malá, s chmýrem, s „křídly“ b) trávicí soustavou živočichů s dužninou c) srstí živočichů s háčky nebo ostny na povrchu

Zdroje: Dobroruka L., Gutzerová N., Havel L., Kučera T.: Přírodopis II, Scientia, Praha, 1998, ISBN Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přírodopis 7, Fraus, Plzeň, 2005, ISBN Čížková V.: Učební úlohy z biologie, Olomouc, 2003, ISBN Švecová M., Toběrná V.: Botanika, ČGS, Praha, 1998, ISBN Burnie D. a kol.: Encyklopedie přírody, Slovart, Praha, 1999, ISBN