ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Psychologie ROČNÍK 2.- HŠ DATUM TVORBY Říjen 2013
Anotace Prezentace: seznámí žáky s pojmem „paměť“, fázemi paměťového procesu, druhy a poruchami paměti představí pojem „učení“ Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení
Paměť a učení
Paměť ► schopnost uchovávat a znovu používat informace, které vycházejí z předcházejících zkušeností ► fáze paměťového procesu: - vštěpování - uchovávání - vybavování
Vštěpování ► informace můžeme ukládat v různé formě (zrakové, sluchové, hmatové, sémantické) – nejlepší je kombinace více forem ► eidetická paměť – vynikající schopnost vybavit si přesně vizuální vjem (nesprávně fotografická paměť) ► nové paměťové stopy se ukládají ve spánku ► paměťové strategie: - mechanická (učení nazpaměť – s věkem klesá množství uložených informací) - logická (uchovávání provázaných celků – výhodnější pro dlouhodobé zapamatování)
Uchovávání ► motivace – informace, které se pojí s vysokou motivací, uchováváme lépe ► opakování ► systém a propojování s praxí – pamatujeme si lépe než mechanicky nadřené informace ► spojení se silným citovým zážitkem
Vybavování ► používáme asociace (spojení s již známým a vybaveným) ► znovupoznání – uvědomění si znalosti a odlišení od jiných („To už jsem někde viděl.“) ► reprodukce – rekonstrukce zapamatovaného („Už to mám!“)
Zapomínání ► informace z paměti samovolně mizí, pokud tomu nepředcházíme technikami zapamatování ► vyhasínání nervových spojení ► Ebbinghausova křivka zapomínání:
Typy paměti ► senzorická – pouze velmi krátký okamžik, kdy informace ze senzoru je zhodnocena a odeslána do krátkodobé či dlouhodobé paměti ► krátkodobá – aktivní část paměti, odehrávají se v ní psychické procesy (max. několik minut) ► dlouhodobá – nevědomá část paměti, informace musejí být převedeny do krátkodobé, aby bylo možno s nimi pracovat; vytváří se zhruba od 4 let věku
Učení ► proces předávání informací, návyků, kulturních vzorců, zkušeností a dovedností ► důležité jak pro rozvoj jedince, tak pro uchování dané kultury ► věda o učení - pedagogika
Typy učení ► spontánní – jedinec sám přejímá nové informace a dovednosti, neuvědomuje si, že se učí ► neformální – předávání hodnot i znalostí v běžném životě, zejména v rodině ► formální – ve škole či podobné výukové instituci, jsou jasně dány role učitel - žák
Shrnutí ► paměť je schopnost mysli uchovat a znovuvybavit si informace ► fáze paměťového procesu: vštěpování, uchovávání, vybavování ► paměť je senzorická, krátkodobá a dlouhodobá ► zapomínání – proces mizení informací z paměti ► informace se do paměti dostávají učením – spontánním, neformálním nebo formálním
Zdroje ► ► 4e/ForgettingCurve.svg/277px-ForgettingCurve.svg.png 4e/ForgettingCurve.svg/277px-ForgettingCurve.svg.png 4e/ForgettingCurve.svg/277px-ForgettingCurve.svg.png ►