Úřad práce České republiky Migrace na sKartu červen 2012
Úřad práce České republiky Migrace výplat dávek na sKartu proběhne od června 2012 do konce roku Celkový počet osob, které pobírají některý z typů nepojistných sociálních dávek či podpor v nezaměstnanosti je cca 1,2 milionu.
Úřad práce České republiky Migrace sestává z následujících procesních kroků: Určení klienta ÚP dle času a věcných charakteristik k migraci (nový klient je určen dnem nabytí právní moci rozhodnutí) Žádost o výrobu Skarty Doručení sKarty na ÚP Vydání sKarty klientovi ÚP Zadání platby na sKartu z příslušného AIS
Úřad práce České republiky Pro určení klientů k migraci jsou rozhodující následující kritéria: Skarta je vydávána pouze zletilým osobám nebo osobám, které jsou za zletilé ze zákona považovány Z hlediska typů dávek je zásadní rozdělení klientů dle věku na „aktivní“ a „seniory“ Z hlediska obvyklých kombinací při čerpání dávek je nezbytné rozdělit klienty do skupin dle převažující dávkové agendy, která následně proces sKarty řídí Z hlediska strategie vydávání sKaret je nezbytné rozčlenit klienty dle dosavadního způsobu výplaty (hotovost, poštovní poukázky, účet)
Úřad práce České republiky Řízení procesu migrace bude v kompetenci vedoucích pracovníků KoP pod metodickým vedením GŘ ÚP a koordinátorů sKarty na úrovni KrP. K procesu vydávání sKaret speciálního typu, tj. průkazů OZP je nezbytné přistoupit samostatným procesem, který zahrne speciální momenty komunikace s klientem ÚP, tj. především v oblasti získání podobenky klienta, což je již nyní procesně nastaveno, tj. obeslání dopisem s formulářem SKarta.
Úřad práce České republiky Počet příjemců dávek v ČR
Úřad práce České republiky RČ Způsob výplaty dávky PnDSocPPnBRP Dítě - pěst Odm - pěst PORPOHPvNPvNRPnŽDnB MOP 1 MOP 2 MOP 3 MOP 4 PnPPnMPnZP Na účet v ČR Poštovní poukázkou Poštovní poukázkou Poštovní poukázkou Poštovní poukázkou Poštovní poukázkou Na účet v ČR 1 Louny_10_6_12_za brezen.xlsx
Úřad práce České republiky Struktura příjemců dávek - KoP
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek - KoP
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek – KoP – mladší 1946
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek – KoP – starší 1946
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek SSP – KoP
Úřad práce České republiky AgendaMladší 46Starší 46Celkem PnP OZP PvN6930 HMN SSP PnP + OZP (PnP+OZP)+PvN000 (PnP+OZP)+HMN000 (PnP+OZP)+SSP150 PvN+HMN505 PvN+SSP630 HMN+SSP
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek PnP – KoP
Úřad práce České republiky Způsob výplaty dávek SSP – KoP
Úřad práce České republiky Určit vedoucího pracovníka nebo jiného pracovníka KoP jako koordinátora procesů SKarty za KoP. Dle analýzy klientely ÚP je nezbytné zvážit, zda půjde o zaměstnance útvaru NSD nebo zaměstnanosti. Stejně tak se však jako vhodný kandidát může jevit zaměstnanec ze servisních činností – například informatik. Dovednosti a kompetence takového zaměstnance by měly být především v oblasti organizační a komunikační, znalost odborných agend není zcela nezbytná.
Úřad práce České republiky Je nezbytné vyhodnotit vytíženost jednotlivých útvarů a vnitřních týmů z hlediska jejich potenciálu zvládnout agendy spojené s procesy sKarty. Přesto, že je výše uvedeno, že určení klientů, kterým bude vydávána sKarta řídí příslušné agendy, z hlediska komunikace s klienty a samotného výdeje sKaret je možné tyto činnosti od odborných agend odklonit a dočasně vyčlenit speciální tým a stanovit jeho kompetence. Jako vhodné řešení se jeví dočasné posílení KoP v oblasti sKarty pracovníky, kteří jsou zařazeni v agendách KrP.
Úřad práce České republiky Určující pro stanovení personálních kapacit a jejich následné organizace práce je potřeba zvážit také velikost pracoviště, co do počtu zaměstnanců. Podle velikosti pracoviště se nabízejí základní tři modely organizace práce: Speciální tým sKarta, který se věnuje výhradně dané agendě – vhodné pro velká KoP Tým sKarta, který se věnuje dané agendě pouze v určených dnech či hodinách – vhodné pro střední KoP Lídr sKarta, který řídí agendu při své standardní činnosti a zajišťuje procesy sKarty v rámci běžného provozu KoP – vhodné pro menší KoP
Úřad práce České republiky Zásadní okolností je charakter pracoviště z hlediska jeho stavebního a organizačního uspořádání. Je nutné vyhodnotit míru bariérovosti a možnost zabezpečení jak individuální tak i skupinové práce s klienty. Jako nejlepší metoda se jeví zabezpečit skupinové informování klientů o sKartě a následně pak individuální předání sKarty. Pro tyto účely je vhodné využít například informačních a poradenských středisek, zasedacích místností, nebo jiných vhodných prostor.
Úřad práce České republiky V případě, že KoP v daném místě působí ve více budovách, je nezbytné zvážit, zda budou procesy vztažné k sKartě probíhat ve všech objektech, nebo bude zvolen jeden objekt. V takovém případě, je pak nutné zajistit s dostatečným předstihem informování klientů o tom, kde bude s nimi probíhat komunikace ve věci sKarty.
Úřad práce České republiky Dalším krokem je analýza klientely. Je potřeba rozpracovat pracovní postupy v přístupu ke klientům například dle následujících kritérií: zdravý, aktivní klient aktivní senior imobilní klient klient z rizikového sociálního prostředí nespolupracující nebo nedostupný klient klient zastupovaný jinou osobou
Úřad práce České republiky Pokud je známa charakteristika skupin klientů je nezbytné zvolit způsob komunikace s nimi. V tomto ohledu je nezbytné spolupracovat s organizacemi, které v předmětných oblastech působí, tj. poskytovatelé sociálních služeb, zdravotnická zařízení, odborné útvary obcí, městská policie apod.
Úřad práce České republiky Rozhodující pro komunikaci s klienty je stanovení časového plánu a organizace práce. Z hlediska časového harmonogramu je potřeba vzít do úvahy následující: Měsíce, ve kterých dojde ke kumulaci výše vytipovaných skupin klientů V rámci měsíce pak zvážit kumulaci skupin klientů do dnů nebo týdnů V rámci týdne zvážit kumulaci skupin klientů do jednotlivých dnů V rámci jednotlivých měsíců, týdnů a především dnů pak stanovit konzultační a úřední dobu
Úřad práce České republiky Každé KoP musí zajistit průběh procesů sKarta tak, aby maximálně využilo vlastních možností a samozřejmě také potencionálu spolupracujících institucí. Hlavním metodickým a řídícím článkem je koordinátor sKarty na KrP, který zabezpečí přenos dobré (i špatné) praxe mezi jednotlivými KoP a současně zabezpečuje komunikaci s generální ředitelstvím ÚP. Generální ředitelství ÚP zabezpečuje koordinaci aktivit směrem k dodavatelům technologií (Česká spořitelna, ČSSZ) a stanovuje základní metodické postupy vůči KrP a KoP.
Úřad práce České republiky Děkuji za pozornost Mgr. Martin Žárský