Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.16_svetlo_a_svetelne_zdroje Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
druh elektromagnetického záření o vlnové délce 400 – 760 nm je tělesy vyzařováno, odráženo, nebo pohlcováno ve vakuu se šíří rychlostí km/s
slunce reflektor automobilu plamen svíčky zářivka v lampičce apod.
Měsíc zrcadlo vyleštěný hliníkový plech apod.
matná tmavá tkanina hluboký otvor v zemi další dutá nebo různě zprohýbaná, tmavá nebo matná tělesa
Optické prostředí: PRŮHLEDNÉ (světlo jím prochází s minimálními ztrátami-např. čiré sklo), PRŮSVITNÉ (matné, světlo se v něm rozptyluje, např. sklo s vrypy nebo ornamenty, které se používá k výplni dveří), NEPRŮHLEDNÉ (světlo, které na něj dopadá, odráží nebo pohlcuje-např. beton, dřevo).
značka: c rychlost šíření světla ve vakuu je: km/s LátkaRychlost šíření světla [km/s] VODA LED SKLO DIAMANT
označení řeckým písmenem: λ [lambda], světlo, které vnímá lidské oko, je v rozsahu 400 – 760 nm, (nm=nanometr, 1 nm = 0, m) záření o menší vlnové délce ( λ‹ 400 nm) nazýváme ULTRAFIALOVÉ (UV záření) záření o větší vlnově délce (λ›760 nm) nazýváme INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ
způsobuje zahnědnutí kůže (při opalování), (ochranná vrstva atmosféry, která pohlcuje převážnou část UV záření, je vlivem znečištění exhalacemi zeslabena, proto nadměrné slunění naší kůži neprospívá) velmi silné UV záření působí nepříznivě na vývoj rostlin, UV záření má antiseptické účinky (ničí choroboplodné zárodky)
svítidla na kontrolu např. cenných papírů, některých dokladů, kreditních karet, dezinfekce, analýza minerálů, čištění vody, zpracování jídla, laserová technologie, archeologie, soudní znalectví, detektory požáru atd.
s ním se setkáváme téměř denně, Dálkový ovladač k televiznímu nebo rozhlasovému přijímači, Všechna rozžhavená tělesa (např. kamna) vyzařují infračervené záření, Technické využití je velmi široké.
obrazovka televizoru hvězdy ve vesmíru vnější zrcátko automobilu prosklené dveře nábytku žárovka v lustru bezpečnostní blikače cyklistů planeta Země
Látky průhlednéLátky průsvitnéLátky neprůhledné sklo skleničky sklo čiré žárovky mléčné plexisklo rýhované sklo sklo mléčné žárovky „kouřové sklo“ porcelán papír z učebnice
α [alfa] Ω [omega] λ [lambda ]
km/min km/h km/s
světlo, které vnímá lidské oko ultrafialové záření infračervené záření λ 400 – 760 nm λ ‹ 400 nm λ › 760 nm
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Vysvětlení pojmu „světlo“. 3) Žák vyjmenuje světelné zdroje. 4) Vyjmenování některých těles, které světlo odrážejí nebo pohlcují. 5) Rozdělení optického prostředí na průhledné, průsvitné a neprůhledné. 6) Žák se seznámí s fyzikálními vlastnostmi světla (rychlost, vlnová délka). 7) Na závěr žák řeší úkoly, odpovídá na otázky, vybírá správné odpovědi, správné hodnoty, správné údaje. 8) Otázky slouží k zopakování probraného učiva.