NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.2.R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Advertisements

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Využití poměru v kartografii Jak bude velké hřiště? Výlet podle mapy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Náhradní rodinná péče VY_32_INOVACE_19_36. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
MĚŘÍTKO MAPY, KILOMETR Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Objem válce TEMA: Matematika 8.ročník.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Měření délky pevného tělesa
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Poměr.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
KOULE A JEJÍ POVRCH VY_42_INOVACE_ 33_02.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Martina Dostálová
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_49_Meritka_map_a_planu_1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Téma: Rakousko Číslo projektu: 02
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Poměr v základním tvaru.
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

 Prezentace navazuje na učivo o poměru v matematice a na téma o mapách v zeměpise. Seznamuje žáky s měřítkem plánu a mapy.  Odkaz na webovou stránku využívá znalosti práce s mapami na internetu.  Po definici a řešeném příkladu následuje tabulka, kde se po kliknutí objevují správná řešení.  Na závěr je úloha z praxe, pro kterou je nutné mít připravené mapy( 5-10 map, mohou být turistické mapy i zeměpisné).

Měřítko plánu a mapy.

 Měřítko mapy udává poměr zmenšení délky měřené na mapě k délce ve skutečnosti. Umožňuje tak vytvořit si přibližnou představu o podrobnosti mapy.  Typy měřítek: číselné  grafické Co je to měřítko.

 Příklad grafického měřítka najdete např. zde:  &d=muni_4208_1&t=s &d=muni_4208_1&t=s Váš úkol: Zkuste mapu zmenšovat a zvětšovat. Sledujte měřítko. Grafické měřítko.

 Číselné měřítko udává, kolikrát je délka změřená na mapě zmenšena. Udává se poměrem 1 : M, kde M je měřítkové číslo. Pokud vynásobíme délku na mapě měřítkovým číslem, získáváme délku ve skutečnosti. Pokud vynásobíme délku ve skutečnosti měřítkem, dostáváme délku na mapě.) Číselné měřítko.

 Příklad číselného měřítka  1 :  znamená, že 1 cm na mapě je cm ve skutečnosti. Protože nás nejčastěji zajímá skutečná vzdálenost v kilometrech, stačí oddělit pět posledních nul a dostaneme vzdálenost v kilometrech.  1 cm na mapě je 15 km. Příklad číselného měřítka

Mapové měřítko 1 cm na mapě se rovná ve skutečnosti v terénu 1 km v terénu se rovná na mapě 1 : m8 cm 1 : m4 cm 1 : m2 cm 1 : m1,33 cm 1 : km1 cm 1 : km2 mm 1 : km1 mm Nejčastěji používaná měřítka:

 Školní hřiště má rozměry 80m a 66m. Určete jeho rozměry na plánu v měřítku 1:500.  Řešení:  1cm na mapě odpovídá ve skutečnosti 500 cm= 5m  80 :5=16  66:5=13,2  Hřiště má na plánu rozměry 16cm a 13,2 cm. Příklady.

 Doplňte tabulku: Příklady. příkladměřítkoSkutečný rozměr Rozměr na mapě 11: km6cm 21: km 10cm 31: km 10,4cm 41: km 8cm

 Rozdělte se do skupin po 3 až 4.  Do každé skupiny dostanete přidělenou mapu.  Zjistěte měřítko mapy.  Vyberte na mapě 2 místa a zapište jejich názvy.  Změřte co nejpřesněji vzdálenost těchto míst v cm.  Vypočtěte jejich vzdálenost ve skutečnosti. Samostatná práce. Návod: Kolika km odpovídá 1 cm? Změřenou vzdálenost vynásobte tímto číslem v km

 Měřítko mapy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ko_mapy   Sbírka úloh z matematiky. Praha: SPN, ISBN Citace: