NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinační schopnosti v atletice
Advertisements

Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Trénink atletických skoků
Přehazovaná je míčová hra, která nahrazuje klasický volejbal a současně je k němu vhodnou průpravou. PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.CÍL HRY: - účelem.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2012
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický postup Držení náčiní, chůze a běh s náčiním
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Historie překážkového běhu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
TROJSKOK 1896 OH – Conolly 13,71m 1936 Berlín –Tijama 16,00m 1960 Schmidt – 17,03m Sanějev,Oliviera,Edwars - 18,29(1995) Mikuláš-17,53(1988) Kravetsová.
TROJSKOK 1894 OH – Conolly 13,71m 1936 Berlín –Tijama 16,00m
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
Aktuální formy a metody sportovních her
Historie krátkých sprintů
© Tom Vespa. Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické,
Aktuální formy a metody sportovních her np1107, nk1107 Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.Únor 2011.
Aktuální formy a metody sportovních her
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Gabriela Hnátková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_11.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
Starty Účelem startu je zajistit podmínky pro maximálně rychlé zahájení běhu Obr.11.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Hana Hrachovská NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_12 TÉMA:
ATLETIKA v programu kombinovaného studia TVS Bc. PaedDr. Jitka Vindušková, CSc. Katedra atletiky FTVS UK Praha Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Plavání Téma: Hry ve vodě Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 15. září 2012.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Drobné hry na rozehřátí Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 27.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
I. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
U6, U7 (2x týdně trénink cca min) PO - pohybová cvičení, technické dovednosti – HČJ PA - hry malých forem (1/1,2/2,1/2,2/1) U8,U9 (3x týdně trénink.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA.
Ročník: 3. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Házená – průpravné hry Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne:
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Hodina pohybu navíc - Ragby
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
Historie překážkového běhu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
LEKCE č. 12 PRSA TECHNIKA Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: říjen 2013 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pohybové schopnosti.  V prezentaci je rozváděno téma rychlostní schopnosti.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

ÚVOD ČLENĚNÍ RYCHLOSTI ROZVOJ RYCHLOSTI OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ

 Je schopnost realizovat daný pohybový úkol v co nejkratším úseku času (1-2).  Realizovaná činnost je jen krátkodobého charakteru, tedy maximálně 15 až 20 s.  Pohybová činnost není nikterak složitá a koordinačně náročná a nevyžaduje překonávání většího odporu. Zpět

 Rychlost reakce – tj. zahájení pohybu např. reakce na zvukový signál při startu atleta u bloků (3).  Rychlost jednotlivého pohybu – jedná se o acyklickou rychlost, např. odhod atletického disku (4).

 Rychlost opakovaného pohybu – jedná se o vysokou frekvenci cyklických pohybů, např. běh (5).  Rychlost komplexního pohybového projevu – jedná se o kombinaci výše uvedeného, např. činnost atleta při závodu v běhu na 110 m překážek (6). Zpět

 Běžecká abeceda (7)  Běžecké štafety (8)  Honičky (9)  Frekvenční cvičení  Reakční cvičení  Hbitost

Slouží jako průprava techniky běhu a běžeckého odrazu  Klus – pomalý běh s došlapem na přední část chodidla (10).  Liftink – prošlapování na místě nebo s pomalým posunem vpřed, slouží k nácviku práce kotníků.

 Skipink – běh se zdůrazněným zdvihem švihového kolena.  Předkopávání – je zde důležité podhrábnutí jako „dostihový koník“ (12).  Zakopávání – paty se dotýkají hýždí, důležitá je práce paží.

 Odpichy – odrazy s prodlouženou fází letu, pohyb je veden švihovým kolenem (14).  Stupňované rovinky – plynulé stupňování běhu z klusu do maxima, po proběhnutí úseku následuje uvolněný doběh.

Běžecké štafety je vhodné realizovat v úvodní části hodiny TV či sportovního tréninku  Příklad na cvičení -meta je ve vzdálenosti 10 m, -děti jí obíhají a vracejí se zpět, -počet dětí v jednom družstvu je 5-6, -každý běží 1 až 2x.

 Startovní polohy – z kleku, ze dřepu, ze vzporu (11), ze sedu nebo lehu na břiše i zádech atp.  Způsob běhu – poskoky snožmo, běh pozadu, poskoky po jedné atp. Štafety lze provádět se švihadlem (12), s míčem, s obručí atp.

Honičky respektive rušné hry se zařazují zpravidla v úvodní části TV a sportovního tréninku  Hra na babu – baba se může předávat pouze dotykem určitého místa, např. ramene, stehna atp.  Předávaná – děti si mezi sebou přihrávají míč stanoveným způsobem, honící nesmí dát „babu“ tomu kdo drží míč.  Na tygra – tygr se pohybuje po čtyřech, ostatní tygra škádlí, tygr občas vyrazí a některého z „lovců“ chytí, ten se stává dalším tygrem a chytají společně.

 Hon na draka – děti vytvoří zástup o 5 hráčích, drží se v pase za sebou, první v zástupu se snaží chytat posledního v druhém zástupu, první tedy současně chytají i brání, zástupy se nesmí roztrhnout.  Honička s cloněním – určený hráč, který nemůže dostat „babu“, brání pronásledovateli v pohybu cloněním. Ten, kdo je chycený, cloní, honičem se stává ten, který dříve clonil.

Frekvenční cvičení je vhodné realizovat v průběhu hlavní části hodiny TV či sportovního tréninku  Slalom – na zemi jsou položeny za sebou malé kužely ve vzdálenosti 1-5 m, mezi nimi děti probíhají různé druhy slalomů (15) : kužel oběhnou dokola (střídavě zleva, zprava) kužel oběhnou dokola tak, že celou dobu běží čelem k jednomu místu (střídavě, zleva, zprava)

 Žebřík – na zemi jsou položeny krátké tyčinky (16) či žebřík, děti co možná nejrychleji přebíhají a přitom: - realizují každý krok do samostatné mezery - realizují oba dokroky do stejné mezery  Překážky – přeběh nízkých překážek: - pouze jednou nohou - oběma nohama

Reakční cvičení je vhodné realizovat v průběhu hlavní části TV či sportovního tréninku  Chytni kolík – dva žáci stoji naproti sobě, jeden upustí kolík, druhý se ho snaží ihned chytit.  Zrcadlové cvičení – dvojice stojí čelem proti sobě ve vzdálenosti 1 m. Jeden z dvojice udělá prudký pohyb do strany a druhý se snaží reagovat stejným způsobem.  Odraz míč v kruhu – dvojice je proti sobě ve vzdálenosti 2 m. Děti se pomalu pohybují dokola kolem sebe a vzájemně si přihrávají odrážením míče.

Cvičení na hbitost je vhodné realizovat v průběhu hlavní části TV či sportovního tréninku  Z-dráha – děti běží dráhou vyznačenou kužely.  Cik-cak běh – kužely jsou rozmístěny v řadě za sebou, děti běží slalom cvalem stranou, čelem v jednom směru.  T-běh – čtyři kužely jsou postavené do T přibližně 10 m od sebe. Děti startují od dolního kuželu, běží vpřed, od druhého kuželu cválají stranou vpravo ke třetímu kuželu a od třetího kuželu ke 4. kuželu cválají stranou vlevo. Od 4. ke 2. kuželu cval stranou vpravo, od 2. k 1. běh pozadu. Zpět

1. Jak bychom charakterizovali rychlost? Jak bychom charakterizovali rychlost? 2. Rychlost lze členit, víte jak? Rychlost lze členit, víte jak? 3. Pro rozvoj rychlosti je vhodné? Pro rozvoj rychlosti je vhodné? 4. Co patří do běžecké abecedy? Co patří do běžecké abecedy? 5. Ve štafetách lze využívat náčiní, víte jaké? Ve štafetách lze využívat náčiní, víte jaké? 6. Cvičení typu žebřík, slalom, přeběh překážek slouží jako? Cvičení typu žebřík, slalom, přeběh překážek slouží jako? 7. Jako reakční cvičení lze provádět? Jako reakční cvičení lze provádět? 8. Z-dráha, T-dráha, cik-cak běh, obíhání kuželů apod. slouží v rozvoji rychlosti pro? Z-dráha, T-dráha, cik-cak běh, obíhání kuželů apod. slouží v rozvoji rychlosti pro? Zpět

 Je schopnost realizovat daný pohybový úkol v co nejkratším úseku času. Zpět

 Rychlost reakce, jednotlivého pohybu, opakovaného pohybu, komplexního pohybu. Zpět

 Běžeckou abecedou, štafetami, honičkami, cvičením frekvenčním a reakčním, cvičením hbitosti. Zpět

 Liftink, skipink, zakopávání, předkopávání, odpichy. Zpět

 Švihadla, obruče, míče. Zpět

 Frekvenční cvičení. Zpět

 Chytni kolík, zrcadlové cvičení, odraz míč v kruhu atp. Zpět

 Hbitost. Zpět

 ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studijní tělesnou výchovu. Praha: SPN, ISBN  PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, ISBN  Obrázek č.1 - PETTITT, Martin. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.2 - PECHER, Eckhard. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 - MIAOW. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Prague_14June2010_065.jpg  Obrázek č.4 - PECHER, Eckhard. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: n.jpg  Obrázek č.5 - VAN LEEUWEN, Erik. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - PECHER, Eckhard. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: cene.jpg  Obrázek č.7-16 – vlastní zdroje autora