Přerov září 2015 Přínosy fondů EU pro rozvoj Olomouckého a Zlínského kraje Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, Brusel, člen Evropského hospodářského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Advertisements

Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Volnočasové projekty a EU financování
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Regionální politika RP ČR.
FONDY EU Programové období
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Hospodářská krize a možnosti kohezní politiky EU Petr Zahradník, EU Office České spořitelny.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
AKTUALITY O REALIZACI ROP SČ 13/08/2009 Příbram JUDr. Ing. Tomáš Novotný, Ph.D.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Projekty realizované ROP SM krajem a ORP Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Evaluační aktivity Olomouckého kraje ve vztahu k vyhodnocení ROP SM Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Průběžné výsledky zjišťování absorpční kapacity v oblasti vzdělávání Projekt: Šance pro Moravskoslezský kraj – Vzdělaní lidé a připravený venkov.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Zhodnocení ROP Střední Morava Ing. Hana Linhartová vedoucí oddělení metodiky Ú řad Regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Zkušenosti a přínosy ROP Střední Morava pro rozvoj Olomouckého kraje Ing. Jiří Rozbořil hejtman Olomouckého kraje předseda Výboru Regionální rady regionu.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Podpora obcí s rozšířenou působností z ROP Střední Morava v programovém období Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Hospodaření obcí v roce 2016
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
ROP JV – informace o novém programovém období
Integrovaný regionální operační program
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Hospodářská krize a možnosti kohezní politiky EU
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Přerov září 2015 Přínosy fondů EU pro rozvoj Olomouckého a Zlínského kraje Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, Brusel, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky

JAKÉ PŘÍNOSY A JAK VLASTNĚ V KOHEZNÍ POLITICE SLEDOVAT ? Proces vyhodnocování cyklu využívání fondů EU v obecném duchu i v konkrétním zaměření se na vybrané regiony a oblasti je objektivně mnohovrstevný, netriviální a určitě ne černobílý; Dáno tím, že využívání fondů EU představuje komplexní téma, jež má sobě vlastní vývojové fáze, tempo čerpání, uvažované a skutečně dosahované výsledky a dopady, potřebu souladu s pravidly hry z pohledu právní čistoty a procesní transparentnosti; Co má smysl hodnotit v rámci Regionu soudržnosti NUTS 2 Střední Morava ? Z hlediska všeobecné publicity určitě dosažený výčet primárních výstupů; pro specialisty pak míru naplňování hlavních cílů a ukazatelů vymezených pro program; vyhodnocení hlavních ekonomických dopadů z pohledu standardních ekonomických ukazatelů; vyhodnocení dopadu z pohledu poptávkového stimulu či podpory nabídkové strany ekonomiky; identifikace dopadu z pohledu podpory regionálních podnikatelských subjektů; vyhodnocení vlastního průběhu čerpání – kvantitativně (schopnost v daném čase vyčerpat alokaci) i kvalitativně (vyhodnocení překážek bránících hladkému čerpání, hodnocení managementu a správy); význam má též vyhodnocení rozložení finanční částky v rámci daného území; na území členského státu (méně již v rámci regionu) má velmi silný smysl hodnotit tzv. čistou pozici; Pouze komplexní vyhodnocení všech těchto úhlů dává možnost učinit objektivní hodnocení, u něhož navíc význam má i časový moment (v jaké fázi vyhodnocení provádíme)

VÝVOJ ZÁKLADNÍCH KLÍČOVÝCH INDIKÁTORŮ REGIONU NUTS 2 SM Klíčové charakteristiky ekonomického vývoje z pohledu konvergence: - předkrizové období: patrné dohánění vůči průměru EU a přibližně v souladu s tempem v České republice; v době nejhlubšího krizového propadu menší pokles než EU i Česká republika; návrat do recese přinesl divergenční vývoj (navíc odlišný vývoj v obou částech regionu), velká pravděpodobnost obnovení konvergenčního vývoje počínaje rokem 2014 Hospodářský růst (HDP; %) ZL5,27,6-3,32,02,3-2,1-0,2 OL4,42,8-4,04,13,4-1,1-2,4 SM4,85,2-3,63,02,9-1,6-1,3 ČR5,52,7-4,82,32,0-0,8-0,7 EU3,10,5-4,42,11,7-0,50,1

VÝVOJ ZÁKLADNÍCH KLÍČOVÝCH INDIKÁTORŮ REGIONU NUTS 2 SM Po dobu trvání programovacího období se Region NUTS 2 Střední Morava přiblížil o 2,3 procentního bodu průměru EU (nadprůměrně v porovnání s Českou republikou (+1,7 procentního bodu); s odhadem pro období N + 2 (mimořádně vysoká intenzita čerpání) okolo 5 procentních bodů HDP na obyvatele (průměr EU = 100) ZL66,268,071,068,069,569,369,8 OL60,260,462,362,064,3 63,4 SM64,264,366,765,166,866,766,5 ČR84,182,883,281,482,982,4

JAKÉ JSOU REÁLNÉ MOŽNOSTI KOHEZNÍ POLITIKY ? Reálné schopnost kohezní politiky můžeme odvodit porovnáním s absolutní výší klíčových relevantních ukazatelů – HDP a investic; Podíl ROP SM na regionálním HDP přibližně 0,8%, 3,3% na objemu regionálních investic (včetně národní spoluúčasti); Průměrná roční alokace ROP SM = cca 2,95 mld. Kč; průměrná výše podpory z ostatních programů (tematických a přeshraničních) na území Regionu soudržnosti NUTS 2 SM = 10,5 mld. Kč → celkem přibližně 13,5 mld. Kč (přibližně 3,5% regionálního HDP, resp. 15% objemu investic) Klíčové je dosažení „efektu sněhové koule“ (schopnost přilákat další ziskové projekty); Navíc, zdaleka ne všechny projekty měly cíleně ziskový charakter u něhož byla předpokládána přímá investiční návratnost

DÍLČÍ ZÁVĚRY Přestože kohezí politika v období 2007 – 2013 byla vůči regionům v České republice neopakovatelně velkorysá, potvrdilo se, že se jedná o doplňkový zdroj při porovnání s veličinami, jejichž vývoj má ovlivnit; Daleko silněji působí přirozený ekonomický vývoj; Odhad poptávkového stimulu: příspěvek ROP SM lze odhadnout ve výši 0,5 procentního bodu ročně, při zahrnutí všech podpor z programů kohezní politiky 1,2 procentního bodu ročně; dopad na nabídkové straně je zatím velmi nízký – maximálně 0,1 procentního bodu z titulu ROP SM a ne více než 0,3 procentního bodu ode všech programů realizovaných na území NUTS 2 SM

PRŮBĚH ČERPÁNÍ -Není hlavní cíl pro provádění kohezní politiky, spíše představuje nezbytnou podmínku její úspěšnosti a naplnění jejích věcných efektů a dopadů -Hodnoceny jednotlivé fáze průběhu čerpání, jež jsou porovnávány s celkovou alokací programu: prostředky v podaných žádostech; prostředky kryté rozhodnutím, prostředky proplacené příjemcům, finančně ukončené projekty, prostředky v souhrnných žádostech Evropské komisi -ROP SM patří mezi tři OP v ČR s nejvyšším podílem v hodnotě finálního kritéria – souhrnných žádostí o proplacení Podané žádosti RozhodnutíProplacení příjemcům Finančně ukončené projekty Souhrnné žádosti o proplacení 194,5%102,6%83,7%69,8%82,6%

NAPLŇOVÁNÍ STRATEGIE A VIZE ROP SM -Vize regionu SM byla nastavena na delší časové období a významnější objem rozvojové podpory, než která odpovídala ekonomické síle a rozvojové potřebě regionu; současně však po věcné stránce vize oslovila charakter regionálních potřeb; -Řada součástí vize minimálně naplnila předpoklad pozitivně učiněného východiska a kroku správným směrem; -Nástroje kohezní politiky se prozatím nepodílely žádoucím způsobem na restrukturalizaci odvětví s globální perspektivou; nepodařilo se též překonat vyrovnání příjmové úrovně a investiční aktivity; -Dvě dominantní oblasti – podpora rozvoje cestovního ruchu a rekonstrukce silnic II. třídy; -PO 1: Doprava: podstatná část OP – zcela patrné v případě silnic II. třídy (dotčeno bylo 14% jejich celkové délky); na druhé straně byla oslovena jen menšina silnic III. třídy; významné zlepšení podmínek pro kultivovanou veřejnou dopravu a cyklistickou dopravu; -PO 2: Integrovaný rozvoj a obnova regionu: dominantně na řešení sociálních funkcí a územní kultivace a revitalizace; -PO 3: Cestovní ruch: makroekonomicky významná intenzita podpory; pozitivní sázka na regiony s vysokou koncentrací turismu; došlo k naplnění cílů návštěvnosti a ve většině též využívání ubytovacích zařízení; ne zcela zůstaly využity prostředky naplňování volného času; přes nejlepší výsledky v ČR by mělo dojít k větší tvorbě nových pracovních míst -SWOT: korektní zpracování; autentické pokrytí regionálních charakteristik

DETAILNĚJŠÍ POHLED NA CESTOVNÍ RUCH -Jediná oblast, kde můžeme hovořit o vysoké intenzitě intervencí, silnější než doplňkové; -Dominance podpory výstavby, rekonstrukce a rozvoje ubytovacích zařízení; -Významná pozornost věnovaná sportovištím; -Též významná podpora multifunkčních zařízení společenského, vzdělávacího a kulturního charakteru a zachování kulturního dědictví; -Podpora rozvoje lázeňství; -Prostor pro zvýšení míry využití lůžek (z nynějších cca 35%) -Investice do zařízení 4* umožnily přilákat zcela nový typ klientely a rozvinout nový typ doprovodných služeb; -0,7% regionálního HDP, resp. 2,5% celkových investic v regionu; cestovní ruch vytváří přibližně 4% HDP regionu NUTS 2 SM

SOUVISEJÍCÍ RELEVANTNÍ TÉMATA DISKUSE -Regionální rozvoj a centralizace versus decentralizace (v kontextu nových prvků kohezní politiky); -Nalézání lokálního rozměru v regionálním rozvoji; -Intervence kohezní politiky coby příležitost pro regionální dodaavtele

Děkuji za pozornost Petr Zahradník