2. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Rozdělení linek VHD Ondřej Kališ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Vlak Ž I V O T v jedné zajímavé knize byl život přirovnán k cestě vlakem, bylo to vyjímečně poučné čtení … Ruční posun.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Základní číselné množiny
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVNÍ PRŮZKUM NA PŘÍMĚSTSKÝCH AUTOBUSOVÝCH LINKÁCH Informace o provádění průzkumu ve vozidlech středa
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Řešení veřejné dopravy v oblasti spořilova
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
Vážení občané, Bydlíte v menší obci? Trápí Vás špatná dopravní obsluha a spojení s městy? Jste odkázáni na automobil či snad na taxi?
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Ú s t e c k ý k r a j Varnsdorf, Odbor dopravy a silničního hospodářství Dopravní obslužnost, oblast Šluknovsko Tisková konference k zahájení.
Nitra.
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Navrhování dopravní obsluhy ve městě
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Přístupnost IDS pro OOSPO
Hrozí veřejné dopravě kolaps?! Tisková konference Svazku obcí Region povodí Mratínského potoka 7. ledna 2011, Líbeznice.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Dopravní obslužnost 2008 aneb po celém Ústeckém kraji bez auta Pondělí
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Městská hromadná doprava ve Stockholmu Studentská konference Nedorost Jakub, DMŽ3.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Dopravní charakteristiky
Neveklov v Pražské integrované dopravě
Mgr. Iveta Niederlová VY_32_INOVACE_11_17_dopravní prostředky 6
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Integrace Neratovic a Mělníka
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
TOP 10 největších letišť v Evropě podle počtu odbavených cestujících
Lanové dráhy visuté pozemní.
Švýcarsko a jezera velký počet jezer (široká horská údolí)
Autobusy na zavolání v Libereckém kraji
Transkript prezentace:

2. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Rozdělení linek VHD Ondřej Kališ

DRUHY LINEK VZHLEDEM K CENTRU OBLASTI

RADIÁLNÍ od slova radius = poloměr

- je vedena do centra oblasti, kde je ukončena - může také končit v lokálním centru, kde navazuje na jiné linky směřující do významnějšího centra; aby byla radiální, musí být její hlavní funkcí tato doprava na přestup, nikoliv zajištění vazeb v rámci okrajových částí oblasti; jinak by se totiž jednalo o linku tangenciální (viz dále) RADIÁLNÍ

DIAMETRÁLNÍ od slova diametr = průměr

- je vedena skrz centrum oblasti - zajišťuje tak nejen radiální vazby, ale zárověň spojuje okrajové oblasti na různých stranách od centra V Praze k nim patří všechny trasy metra a většina tramvajových linek. DIAMETRÁLNÍ

od slova tangenta = tečna TANGENCIÁLN Í

- spojuje místa vně centra oblasti, jsouc vedena mimo toto centrum - zároveň může sloužit jako návazná na radiální/diametrální linku k zajištění spojení do centra - důležité přitom je, zda linka skutečně zajišťuje i delší tangenciální vazby a nejen funkci onoho napaječe; pak by se totiž jednalo o linku radiální Tangenciální je proto z pražských linek např. 177, linka 200 však je radiální. Tangenciální vazby v Praze zajišťují hlavně autobusové linky. TANGENCIÁLN Í

CIRKULÁRNÍ (OKRUŽNÍ)

- okružní linka by neměla mít konečnou; spoje by měly být na vhodné zastávce ukončovány jen z důvodu zátahů vozidel a přestávky řidičů řešeny jejich střídáním - zpravidla zajišťuje spojení mezi místy na periferii a zároveň napojení na linky do centra - pokud zasahuje do centra, může i sama zajišťovat radiální vazby V Praze skutečnou okružní linku nemáme (v dávnější minulosti taková jezdila pod číslem 2 (tramvaj)). V některých světových městech fungují okružní linky metra. CIRKULÁRNÍ (OKRUŽNÍ)

Toto rozdělení je hodně uváděné, ale v praxi nepříliš užitečné. Pro správné určení druhu linky je třeba si správně uvědomit nejen centrum celé oblasti, ale také hlavní centrum na lince. Nejpoužívanější z těchto označení je tangenciální, a to v nejrůznějších vhodných případech. Za pro nás tangenciální často označujeme linku, či nějakou komunikaci, která směřuje kolmo na radiální cesty z místa, kde bydlíme; k využití takových linek se my moc nedostaneme, protože spojují místa, kam obvykle cestujeme jinak.

ADMINISTRATIVNÍ ROZDĚLENÍ LINEK

MĚSTSK É - zajišťují spojení v rámci města, případně do sousedních obcí - objednává a financuje je pouze toto město; pokud zasahují za jeho hranice, mohou se na jejich financování podílet další obce a kraj

MÍSTNÍ - zajišťují dopravní obslužnost v rámci kraje, případně spojení mezi kraji lokálního charakteru (např. mezi sousedními městy) - licenci uděluje krajský úřad příslušného kraje (příp. jednoho z krajů); linky financují kraj a obce Zvláštní kategorií jsou linky příměstské. Ty se chovají jako částečně jako městské, částečně jako místní (regionální). Formálně však taková kategorie neexistuje a tyto linky jsou licencovány buď jako místní, nebo jako městské.

DÁLKOV É - zajišťují mezikrajská spojení vzdálenějších sídel - licenci uděluje krajský úřad kraje, v němž linka začíná, nebo končí - dálkové autobusové linky nesmí být jako celek dotovány, kraje a obce je však mohou spolufinancovat po částech, plní-li v daných relacíh funkci místní dopravy

MEZINÁRODNÍ - zajišťují mezistátní dopravu - mezinárodní autobusové linky nejsou nikdy dotovány; výjimkou mohou být jen místní přeshraniční linky v pohraničí - musí splňovat pravidla platná ve všech státech, jejichž územím jsou vedeny - může a nemusí na nich být povolena vnitrostátní přeprava

Jak už bylo naznačeno, u vlaků funguje podobné rozdělení. Místní vlaky (osobní a spěšné) financují kraje, případně obce. Dálkové vlaky (R, Ex) dotuje stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Mezinárodní vlaky (např. R, Ex, EC) jsou rovněž dotovány státem. Výjimkou je kategorie IC (do níž ve skutečnosti patří i SC Pendolino), která již dotována není a vlaky v ní provozují dopravci na své komerční riziko.

Toto rozdělení sice může působit nudně, ale je vhodné vědět, kdo které linky objednává, abyste věděli třeba, komu směrovat své připomínky či stížnosti.

DRUHY LINEK PODLE POČTU LOKÁLNÍCH CENTER

Významnou otázkou při charakterizaci linky je, zda je její funkcí jen zajištění spojení do lokálního centra, na návaznou linku či mezi sousedními lokálními centry, nebo zajišťuje vazby i jiné druhy vazeb. Tyto dva typy linek - místní a dálková - mají dost odlišné vlastnosti. Intuitivně je lze s jistou praxí rozlišit bez větších problémů, o poznání obtížnější je však najít aspoň ve většině případů funkční kritérium. Po delším přemýšlení na toto téma jsem zjistil, že takovým kritériem je počet lokálních center na lince; správná charakterizace pak závisí hlavně na rozumném určení těchto center.

Lokální centrum na lince poznáme podle toho, že v něm nastupuje a vystupuje výrazně více lidí, než v jiných místech. Charakter linky přitom nezávisí na její délce. Může být poměrně dlouhá linka s místní funkcí a také o něco kratší s funkcí dálkovou.

MÍSTNÍ - místní linka plní hlavně funkci spojení do lokálního centra, na návaznou linku nebo mezi sousedními centry, může také propojovat různé části čtvrti, aniž by na ní bylo zjevné centrum - podle zmíněného kritéria se pozná tak, že má nejvýše 2 lokální centra - většina lidí jí cestuje z/do centra, případně mezi centry (samozřejmě pokud se nejedná o doplňkovou linku určenou vyloženě pro krátké cesty po čtvrti) V Praze jsou takovými typicky místními linkami třeba 114, 140, 200, 235.

DÁLKOV É - dálková linka propojuje více srovnatelně významných oblastí mezi sebou - zároveň téměř vždy plní i funkci místní dopravy; po ní totiž bývá větší poptávka, a proto jí taková dálková linka může být „živena“ - obsluha některých míst může být zajištěna i pouze dálkovými linkami - takováto linka má více než dvě lokální centra - oproti místní lince je na ní větší podíl cestujících, již nenastupují, ani nevystupují v žádném z těchto center V Praze se jedná například o většinu tramvajových linek a z autobusů třeba 165, 177, 202.

Místní linky bývají většinou radiální, zatímco dálkové diametrální a tangenciální.

DRUHY LINEK PODLE ORIENTACE

Nyní se dostáváme k nejdůležitějšímu, ale nepříliš zmiňovanému rozdělení linek.

LINKY S JEDNOSTRANNOU ORIENTACÍ

- centrum je jen na jednom z konců linky - největší vytíženost je u centra, zatímco na opačné straně linky je vytíženost velice nízká - v ranní přepravní špičce převládá cestování do centra, v odpolední z centra; v opačném směru jezdí spoje málo obsazené U linky s jednostrannou orientací nikdy NELZE DOSÁHNOUT rovnoměrného využití kapacity!

LINKY S OBOUSTRANNOU ORIENTACÍ

- na obou koncích linky jsou co možná nejsilnější centra (nejlépe podobně silná) - v období, kdy výrazně nepřevažuje doprava do/z centra je linka po celé trase srovnatelně vytížená (lidé srovnatelně nastupují a vystupují) - ve špičkových obdobích je eliminováno nízké využití některých spojů, protože spoje v obou směrech jedou do jednoho z center LINKY S OBOUSTRANNOU ORIENTACÍ

Jednou z nezbytných vlastností efektivního dopravního systému je rovnoměrné využití nabízené kapacity. Toho z výše uvedených důvodů nikdy nelze dosáhnout na linkách s jednostrannou orientací. Pokud se nám podaří vytvořit místní linku, na jejíchž obou koncích budou srovnatelně silná centra (lhostejno, že nebude určena pro cesty mezi těmito dvěma místy, protože tam bude rychlejší alternativa), bude její kapacita využita maximálně rovnoměrně. To se mnohdy nedaří, ale mějme na paměti, že linka by na obou stranách měla končit v co možná nejvýznamnějším místě, abychom se tomuto stavu co nejvíce přiblížili.

Tak a to je konec! Radostnou cestu VHD přeje SKPSD.