Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_10.1.15 Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Staré pověsti české Alois Jirásek Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Dana.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Druh učebního materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Člověk a jeho svět 2.ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_88
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_Inovace_2.2.4 Podzimní les Člověk a jeho svět 2. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Naše nejstarší dějiny v pověstech
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Životní cyklus.
Děti odsouzených rodičů
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Tvrdé souhlásky Číslo projektu : 11
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace je určena žákům 8. ročníku. Seznamuje je s osobností Karla Hynka Máchy, jeho životem, dílem a především s jeho nejvýznamnější básní Máj.

Karel Hynek Mácha ( 1810 – 1836)

Život Narozen v Praze na Újezdě, otec byl krupařem Za studií hrál ochotnicky v divadle, kde se poznal s J. K. Tylem Vystudoval práva, pracoval jako advokátní koncipient v Litoměřicích Měl velkou zálibu v cestování (okolí Prahy, Krkonoše, východní Čechy, Itálie, hrady a zříceniny) zemřel těsně před sňatkem s Lori Šomkovou, patrně jako jedna z posledních obětí epidemie cholery na území Čech Máchovy kresby

Dílo Próza: Cikáni – Máchův jediný román; o osudu pohozeného dítěte, ze kterého daleko od Čech vyrostl ušlechtilý mladý muž Marinka – povídka ze současné Prahy zamýšlený 4-dílný historický cyklus Kat – stihl dokončit pouze povídku Křivoklad Pouť krkonošská – obraz přírody Poezie: Máj – lyricko-epická skladba

Máj Lyricko-epická báseň Obsahuje 4 zpěvy a 2 intermezza Navazuje na loupežnické příběhy, rozšířené v zábavné četbě

Viléma, obávaného vůdce loupežníků, poznáváme už jako vězně odsouzeného za otcovraždu. V noci před popravou rozvažuje svou situaci, ráno je vyveden na popraviště, loučí se se životem a lámán kolem umírá. Odmítá svou vinu (vraždil svého soka, aniž věděl, že jde o otce – ten ho totiž v dětství zatratil a vyhnal z domu). Děsí se smrti, v níž definitivně vidí konec života. Loučí se se zemí jako s kolébkou člověka i s jeho hrobem. Po modrém blankytu bělavé pár hynou, lehounký větřík s nimi hraje; a vysoko – v daleké kraje bílé obláčky dálným nebem plynou, a smutný vězeň takto mluví k nim: „Vy, jež dalekosáhlým během svým, co ramenem tajemným zemi objímáte, vy hvězdy rozplynulé, stíny modra nebe, vy truchlenci, jež rozesmutnivše sebe, v tiché se slzy celí rozplýváte, vás já jsem posly volil mezi všemi. kudy plynete u dlouhém, dálném běhu, i tam, kde svého naleznete břehu, tam na své pouti pozdravujte zemi. Ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou, vlast jedinou i v dědictví mi danou, šírou tu zemi, zemi jedinou! Úryvek ze III. zpěvu Máje

Příběhu vězně předchází v 1. zpěvu epizoda, jak se za májového jitra o Vilémově osudu dovídá nešťastná Jarmila. V posledním zpěvu pak Vilémův osud z časového odstupu hodnotí vypravěč v první osobě. Tento vypravěč jménem Hynek poukazuje k básníkovi a vlastními pocity se ztotožňuje s Vilémem. Tiché jsou vlny, temný vod klín, vše lazurným se pláštěm krylo; nad vosou se bílých skví šatů stín, a krajina kolem šepce: „Jarmilo!“ v hlubinách vody: „Jarmilo! Jarmilo!!“ Je pozdní večer první máj – večerní máj – je lásky čas. Zve k lásky hrám hrdliččin hlas: „Jarmilo! Jarmilo!! Jarmilo!!!“ Úryvek z I. zpěvu Máje Je pozdní večer – první máj – večerní máj – je lásky čas; hrdliččin zve ku lásce hlas: „Hynku! - Viléme!! - Jarmilo!!!“ Úryvek ze IV. zpěvu Máje

Zatímco v jednotlivých zpěvech jde o přírodu, která si žije svým vlastním rytmem, nedbajíc strastí člověka, ve dvou intermezzech Máje se příroda chová k člověku účastně (žáby z bažiny, padající rosa, krtek po zemí atd. slibují, jak ustrojí pohřeb pro nešťastného Viléma). Po popravě vyjadřuje sbor jeho druhů lítost nad skonem vůdce, svého pána. V obou intermezzech oživlá příroda projevuje soucítění s člověkem zaskočeným smrtí. Čekan s kolem „Mrtvému rakví budu já.“ Žáby z bažiny „My odbudem pohřební zpěv.“ … Krtek pod zemí „Já zatím hrob mu vyryji.“ Čas „Náhrobkem já ho přikryji.“ Přes měsíc letí hejno ptactva „My na pohřební přijdem kvas.“ Jeden hlas „Slavný mu pohřeb připraven. Ubledlý měsíc umírá, Jitřenka brány otvírá, Již je den!již je den!“ Sbor duchů „Již je den; již je den!“ Úryvek z II. intermezza

Jen lidé soudí Viléma bez slitování, nemají pochopení pro nešťastníka, který sám sebe chápe jako oběť sobeckého otce Ve Vilémův prospěch mluví to, že miluje pozemský život, přestože nepoznal rodičovskou lásku, a že si jako vyhnanec dokázal najít přítele, milenku i „druhy noční chvíle“, kteří ho ctí

Umělecké a jazykové prostředky Máje metafory („bledá tvář lůny“) personifikace („o lásce šeptal tichý mech“) oxymorón („zbortěné harfy tón“) gradace („Temná noc, temnější mně nastává“) zvukomalba („nocí řinčí řetězů hřmot“) kontrasty barvitý obraz přírody („Modravé páry z lesů temných v růžové nebe vstoupají…“)

Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN. Kahyma.webzdarma.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ponekud-neznamy/ AUTOR NEUVEDEN. Czechfolks.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: neznamy/ AUTOR NEUVEDEN. Antikopava.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Databazeknih.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Knihcentrum-revue.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: dobra-investice.aspx AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _d%C5%AFm,_kde_napsal_M%C3%A1j.jpg