Poradenský rozhovor. Zápočtová práce: Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru Veďte poradenský rozhovor – pravidla a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Zlepšování jakosti.
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Komunikační dovednosti
Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Pro ty co mám ráda Lidé přicházejí do našich životů z nějakého DŮVODU, na určité OBDOBÍ anebo na CELÝ ŽIVOT. Když je budeme umět rozlišovat, tak budeme.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Individuální výchovný plán
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Stali jste se účastníky otevřeného grantového řízení na využití „Pískovny“. Vaše zájmové skupiny mají za úkol připravit svůj projektový záměr pro využití.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Counseling = Právní poradenství Lucia Madleňáková.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Projekt: Vzdělávání pro ekonomický rozvoj v zemědělství – Ing. Petr Hladký Agro Brno - Tuřany, a.s. Téma: Obchodní dovednosti pro obchodníky.
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace KOPRD
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Specifické metody SP LS 2014
Vedení rozhovoru - fáze Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Rozhovor a pozorování v psychologii – PSY
Absolventi na trhu práce
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Simulace Pískovna - instrukce
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
„Naslouchat hlasům paměti“
Volnočasová pedagogika
Závěry z nácviku metodiky
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Poradenský rozhovor

Zápočtová práce: Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru Veďte poradenský rozhovor – pravidla a struktura poradenského rozhovoru byly probírány ve výuce. K vypracování využijte materiálů prezentovaných ve výuce (jsou uloženy v učebních materiálech v IS). V průběhu rozhovoru využívejte techniky aktivního naslouchání. Vaším klientem může být žák, rodič, učitel. Prezentovaný problém by měl vycházet od klienta. Nedoporučujeme dopředu aranžovat scénář rozhovoru. Příprava je ale nutná. Klient by měl dát souhlas s tím, že rozhovor bude nahráván (nejlépe písemný). U nezletilých klientů tento souhlas dávají i zákonní zástupci. Ubezpečte klienta o zachování anonymity a o tom, že nahrávka bude využita pouze ke studijním účelům, kde se bude hodnotit vaše dovednost vést poradenský rozhovor. Nahrávky odevzdávejte ve formátu VHS nebo na CD, DVD. Dopředu vyzkoušejte kvalitu zvuku nahrávky. Nastavte kameru tak, abyste byli spolu s klientem v záběru a mějte ji spuštěnou po celou dobu trvání rozhovoru. Zpracujte krátkou sebereflexi (min. 1 normostrana), ve které se zaměříte na zhodnocení průběhu rozhovoru (jak a co se vám dařilo, kde jste se cítili nejistí, …). Nahrávky rozhovoru a sebereflexi odevzdejte do konce března 2008 dr. Beranovi nebo poslat (popř. nechat na vrátnici) na adresu: –FSS MU, Joštova 10, katedra psychologie, IVDMR –Mgr. Michaela Širůčková, PhDr. Miroslava štěpánková, Ph.D.

Krok 1 – Plánování Domluva na termínu, místě, o čem to bude, délce setkání V případě, že schůzku svoláváte vy - ujasněte si cíl, co se bude řešit a jaký výsledek očekáváte Určete, kdo se má schůzky zúčastnit a proč, jaká bude jeho funkce (kdo bude řídit, kdo bude zapisovat, kdo bude vařit kafe, půjde otevřít dveře atd.) Sjednané údaje dodržet – zajistit informaci o změně Přijďte před začátkem a připravte prostředí: –Zajistit si technicky vhodnou a volnou místnost –Bezpečné prostředí – pití, kapesníčky, dostatek místa pro všechny, vhodné prostorové uspořádání –Cedulka nerušit Základem k úspěšnému průběhu rozhovoru je jeho důkladná příprava

Krok 2 - Naladění schůzky Začněte včas Představte sebe a svou roli Představte účastníky Lehká konverzační výměna (dáte si něco na pití, našla jste to dobře, počasí, jaký byl den ve škole...) Seznamte účastníky s tématem, cílem a délkou setkání Poznámky

Krok 3 - Porozumění situaci a získávání informací Konkrétně rozeberte a popište chování, které je příčinou problému. Může se stát, že vaše vnímání problému se může lišit od toho, jak problém vnímá klient – lidé odlišně vnímají to, co se stalo, co je pravda a co ne, co je a není podstatné. Účelem tohoto kroku tedy není hledat pravdu, ale vzájemně si sdělit svoje vnímání situace, tzn. jak situaci vidí učitel, jak situaci vidí žák (já-sdělení) Cílem tohoto kroku je získat pro všechny zúčastněné maximum možných informací důležitých pro porozumění situaci - ne odhalit příčiny a označení viníka! Na závěr této fáze je důležité shrnout sporné body a formulovat, co konkrétně budeme řešit. V odborné literatuře se toto nazývá formulování zakázky. V tomto kroku užíváme neutrálního jazyka

Příklady otázek Jaká máte očekávání od naší schůzky? O čem bychom měli mluvit? Kdo si ještě všimnul, že něco není v pořádku? Kdy se to projevuje, kdy ne? Kdo na problémové chování reaguje nejvíce, kdo nejméně? Komu vadí, komu ne? Jak si vysvětluješ, že k tomu došlo? Co se změnilo, když to začalo? Jaké důsledky to pro tebe má? Kdo si toho poprvé všimnul? Jak tu situaci vidíš ty? Co pro vyřešení dané situace můžeme společně udělat? Co už jste vyzkoušely? Co už jsi udělala pro to, aby se to změnilo?

Jak formulovat zakázku? Pojmenovat zakázku i tehdy, když máme pocit, že ji klient v průběhu rozhovoru vyslovil (vždy zopakovat). Můžeme použít otázku: Možná, žes přišel s nějakým konkrétním očekáváním. Teď bychom o něm mohli mluvit. Co bys potřeboval, aby se během našeho rozhovoru vyřešilo? Shrnující formulace – zopakujeme, shrneme, necháme si potvrdit Nabízet možnosti na základě toho, co už z rozhovoru víme a co se domníváme, že by mohla být zakázka - formulujeme hypotetické zakázky, necháme si je potvrdit nebo vyvrátit. Formulujeme, jak tomu rozumíme.

Krok 4 - Porozumění zájmům a potřebám Mluvte o tom, v čem dané chování nebo vzniklá situace způsobuje problém Porozumění potřebám často změní pohled na problém a posílí ochotu hledat řešení Postupně odhalujte zájmy, motivy, hodnoty, potřeby V tomto kroku přesouváme pozornost z minulosti do budoucnosti. Cílem tohoto kroku je doplnění kontextu situace (neztratit své renomé v kolektivu, nechce zklamat babičku,...)

Krok 5 - Hledání řešení Cílem tohoto kroku je hledat vhodná řešení Podněcujte klienta k tvůrčímu, kooperativnímu přístupu a udržujte proces zaměřený na budoucnost. Metodou brainstormingu předložte co nejvíce možných řešení. Klady a zápory každého návrhu zhodnoťte až po skončení brainstormingu. Hodnocení návrhů v průběhu brainstormingu vede často k zastavení tvůrčí atmosféry. Výsledkem této fáze je soupis řešení.

Konstruování možností Jak často se problém neobjevil? Jak se to podařilo? Co byste chtěli ponechat a co změnit? Otázky na zázrak –Co by se stalo, kdyby se to změnilo? Kdo by byl nejvíc překvapen? –Kdyby se to změnilo, co by příští den bylo jinak? Jak by vás ostatní mohli podpořit? Jak ostatní poznají, že problém už je pryč? Jak to poznám já? Jak to poznáš ty?

Krok 6 - Dohoda řešení V této fázi stanovujeme kriteria pro hodnocení K vytvoření plánu použijte ten návrh, který měl nejvíce plusů Plán musí být specifický a konkrétní, tzn. kdy přesně začne, kdy bude hodnocena jeho efektivita. Mnozí učitelé dávají přednost plánu ve formě dohody podepsané žákem i učitelem. Řešení musí být jednoznačné a pro všechny srozumitelné, konkrétní, měřitelné, časově omezené a prakticky uskutečnitelné.

Krok 7 - Shrnutí a ukončení rozhovoru Rekapitulace setkání - na čem jsme se domluvili, které řešení jsme zvolili, s čím se pro teď rozcházíme a nad čím se příště setkáme, kde a kdy (konkrétní domluva kde a kdy, kdo koho bude kontaktovat a za jak dlouho, způsob, jak se budeme kontaktovat). Jasné instrukce na příště.

Krok 8 - Zjistěte, zda plán fungoval Setkejte se s klientem v přesně určený den. Pokud plán nefungoval, nalezněte nové řešení opakováním výše uvedených kroků. I to, že se plán nedařilo plnit, má svou pozitivní stránku: víte, jak to nejde a čeho se příště vyvarovat. Máte novou možnost se pokusit společně hledat důvody selhání plánu a začít společně znovu.

Technika vedení rozhovoru 1 Buďte empatičtí, neobviňující, podporující, akceptující, respektující, přátelští. Hlídat si neverbální projevy – úsměv, podání ruky (pevný stisk), oční kontakt, přitakávání, ruce, posez, modulace hlasu, dýchání atd. Nevzbuzovat pocit, že na klienta nemáme čas Respekt ke klientově tempu, rytmu řeči a slovníku Pokud je klient aktivní je vhodné ho nechat mluvit spontánně, nezačít hned něco řešit, vyvarovat se okamžitého řešení, klást jednoduché otázky Když klient mluví příliš, tak vnést strukturu, zdvořile zastavit, krátce zrekapitulovat a přesunout se k zakázce. Kladení otázek –otevřené, uzavřené otázky. Zapisovat si stručné údaje (po rozhovoru zachytíme 40% informací z toho 25% zkresleně)

Technika vedení rozhovoru 2 Vedení rozhovoru určitým směrem. Používat techniky aktivního naslouchání. Pozitivní přeznačkování. Minulé copingové strategie – Jak jste to řešil? Co vám pomohlo? Jak se vám to podařilo vyřešit? Ujištění – není vaší vinou, že jste se dostal do této situace, někdy se stává … Pomlky – chvíle ticha jako důležitá součást rozhovoru, nebýt netrpělivý Když klient pláče čekat a dávat klientovi prostor (tady se může plakat, později nabídnout kapesníky, dětský pláč je voláním o pomoc) Strach a úzkost – poradce by měl sedět vstřícně, stabilně. Nabízet bezpečí, dát najevo, že se klient může vzdálit z místnosti. Hněv – nefixovat pohledem, mohlo by vyprovokovat. Při práci s emocemi používáme zrcadlení, uzemnění – vlastní tělesná stabilita a obnova ohniska klientovy pozornosti