Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část
1.Svět v obrazech – Orbis pictus - velký úspěch, nejslavnější učebnice nejslavnější učebnice - je také jazykovou učebnicí učebnicí - J.A.K. doporučoval, aby byla dávána aby byla dávána do ruky i předškolním do ruky i předškolním dětem dětem
- určena pro elementární výuku, věcnou i jazykovou pro elementární výuku, věcnou i jazykovou - liší se od ostatních tím, že jsou zde OBRÁZKY, aby si žáci mohli učinit názornou představu - liší se od ostatních tím, že jsou zde OBRÁZKY, aby si žáci mohli učinit názornou představu
2. Brána jazyků otevřená - Dveře jazyků - Dveře jazyků - učebnice latiny a zároveň - učebnice latiny a zároveň věcí a reálií věcí a reálií lat. slov do 1000 vět, lat. slov do 1000 vět, které jsou uspořádány které jsou uspořádány dle věcných oborů do 100 dle věcných oborů do 100 myšlenkových celků myšlenkových celků - dle Brány se učilo současně - dle Brány se učilo současně slovům i věcem slovům i věcem - kniha obtížná velké množství - kniha obtížná velké množství slov slov
3. Předsíň – dveří jazyků otevřených - Vestibulum - počáteční slovní zásoba latiny - obsahuje 1/10 učební látky „ S pomocí knih se mnozí stávají učenými i mimo školu. Bez knih pak nebývá učený nikdo ani ve škole. „ mnozí stávají učenými i mimo školu. Bez knih pak nebývá učený nikdo ani ve škole. „ J. A. Komenský J. A. Komenský
4. Síň jazyků - Atrium - žák se měl naučit i ozdobnému formulování myšlenek „ Lidská mysl je tak neskonale obsáhlá, že je v poznávání skoro bezednou hladinou.“ J. A. Komenský J. A. Komenský
5. Metoda jazyků nejnovější - základy teorie jazykového vyučování jazykového vyučování - z této teoretické práce vychází soustava vychází soustava učebnic pro jazykové učebnic pro jazykové vyučování vyučování
6. Škola hrou – Schola ludus - Škola na jevišti - série divadelních her, které měly u žáků prohloubit znalost latiny První vydání díla Schola ludus
7. Obecná porada o nápravě věcí lidských - návrh reformy na změnění světa VÝCHOVOU - 7 částí – všechny začínají slovem PAN - cestou vševědy dojde lidstvo spásy, zmizí nevědomost a tím i možnost válek
8.Divadlo veškerenstva věcí - spis o 28 knihách – je zde obraz celého soudobého světa a lidského vědění v mateřském jazyce - je prostředkem k tomu, aby na základě stejných pojmů lidé stejně mysleli, a tím byli odstraněny spory a nesváry mezi lidmi - je prostředkem k tomu, aby na základě stejných pojmů lidé stejně mysleli, a tím byli odstraněny spory a nesváry mezi lidmi „ Umění vládnout se zakládá na moudrosti, zakládá na moudrosti, nikoli na síle, na opatrnosti, nikoli na úskoku“. nikoli na síle, na opatrnosti, nikoli na úskoku“. J. A. Komenský J. A. Komenský
9. Opera didactica omnia Veškerá vychovatelská díla díla - zde ve čtyřech částech shromáždil všechny své práce
10. Via lucis – Cesta světla - co všechno lidé vynalezli, aby se vynalezli, aby se šířilo vědění šířilo vědění - objev písma, vynález knihtisku atd. knihtisku atd.
Použitá literatura a zdroje Váňa, Josef. Dějiny pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, s. 379 s. Opata, Rudolf; Kyrášek, Jiří. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, s brany-jazyku-nalezen/ benes.cz/?kat=6&dir=1&str=47&st=&pg=detail&idb=34634&ord=1 komenskeho-scholu-ludus-podivejte-se ihc.html