NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_03_Fyzikální,
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
VY_32_INOVACE_17_Trávicí soustava 2. část
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Obecná a anorganická chemie
Teplo.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základní chemické veličiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem je prezentace pro podporu výkladu učiva na dané téma, doplněné řadou zajímavých experimentů, které je nutno provádět pod dohledem vyučujícího. Na začátku je uveden souhrn opakování látky předchozí a na konci souhrn látky probrané. Text je určen pro žáky 9. tříd základních škol.

6. část Faktory ovlivňující rychlost chem. reakcí

-látková koncentrace udává počet molů rozpuštěné látky v celkovém objemu roztoku -značí se c -jednotkou je mol/dm 3, mol/l -zvýšením látkové koncentrace reaktantů se zvyšuje rychlost chemické reakce Opakování – látková koncentrace

Chemické reakce probíhají různou rychlostí (exploze vs. koroze) Faktory, ovlivňující rychlost reakce: -katalyzátory (enzymy) -látková koncentrace -dále i TEPLOTA Faktory ovlivňující rychlost reakce

-nárůst teploty zvyšuje rychlost chemické reakce -vyšší teplota zvyšuje rychlost pohybu částic hmoty -tím se zvyšuje pravděpodobnost jejich srážky Teplota

-nízká teplota zpomaluje chemické reakce -využití: ve zdravotnictví u převozu krve, transplantovaných orgánů (chladící boxy, suchý led) -při amputaci prstu je dobré „uskladnit“ amputovaný článek do ledu a vyhledat okamžitě lékařskou pomoc – PROČ? Teplota

-nízká teplota se využívá i pro uskladnění málo trvanlivých výrobků (chladničky, mrazáky) -potraviny by se jinak při vyšších teplotách brzy zkazily -opakem jsou trvanlivé výrobky, které obsahují stabilizátory a lze je uchovávat mimo chladničky Teplota

Vliv plošného obsahu na rychlost chem. reakce Postup: 1.Krystalizační miska 20 ml 15% HCl + malá lžička práškového uhličitanu vápenatého 2.Krystalizační miska 20 ml 15% HCl + kousek vápence Ve kt. petriho misce proběhla reakce rychleji? -reakce proběhla rychle v případě práškového uhličitanu vápenatého -možnost srážek částic mezi HCl a práš. vápencem je větší Experiment

1. práškový uhličitan vápenatý 2. kousek vápence Experiment - výsledek

-ke vzájemnému kontaktu reagujících atomů či molekul dochází na rozhraní obou skupenství -Je dobré zajistit, aby byl vzájemný kontakt látek co největší -zvětšením plošného obsahu povrchu reagujících látek se zvětšuje rychlost chem. reakce Plošný obsah povrchu reagujících látek

Rychlost chem.reakcí mohou ovlivňovat i další faktory: -míchání či protřepávání reakční směsi (rozpouštění cukru v čaji urychlíme: mícháním, teplotou, použitím práškového cukru oproti kostkovému) -pokud je alespoň jeden reaktant v plynném stavu, tak potom i tlak Rychlost chemické reakce

Rychlost chemické reakce lze zvýšit: -zvýšením koncentrace reaktantů -zvýšením teploty reakční směsi -zvýšením plošného obsahu povrchu reaktantů -přítomnost katalyzátoru -mícháním Souhrn

Obrázky převzaty: [cit ] Dále použity obrázky vlastní tvorby. Použité zdroje