Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Slovní úlohy – řešení soustavou – 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Autor: Ing. Jitka Michálková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XIII_1_10_Slovní úlohy řešené pomocí soustavy rovnic 2 Šablona číslo: XIII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 10 Autor: Mgr. Vlasta Mrkáčková

Anotace: Nácvik řešení slovních úloh o směsích. Opakování základních úloh typu úloh o směsích a použití stejného postupu i v úlohách chemické povahy Očekávaný výstup: Žák vyřeší slovní úlohy o dvou typech pokojů a dvou druhů zboží. Stejný princip použije při řešení úloh chemických Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: let Klíčová slova: Slovní úlohy o směsích – základní a s chemickým zadáním Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, školní sešit Potřebný čas pro výuku DUM: 45 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem : Na začátku hodiny řeší žáci samostatně základní úlohy o dvou druzích zboží a druhý příklad o dvou druzích pokojů. V této fázi je vhodná individuální práce s jednotlivými žáky, případně, je-li potřeba, je možné celé třídě v určitých krocích pomoci. Na závěr samostatné práce je vhodné znovu úlohy projít, ukázat vhodný zápis, upozornit na případná úskalí. Nyní jsou žáci připraveni řešit úlohy o skutečných směsích a roztocích. Stačí jen společně rozebrat představu o procentuálním množství látky ve směsi či roztoku. Po společně řešené úloze je zadána problémová úloha, která je ve skutečnosti velmi jednoduchá a jejíž řešení žáky motivuje do další práce v příštích hodinách.

Slovní úlohy řešené pomocí soustav rovnic 2 Úlohy na směsi-pokračování

Rozcvička 1)Maminka koupila v zelenině 2 kg banánů a 5 kg brambor. Za nákup zaplatila 113 Kč. Kolik stál 1 kg brambor a kolik 1 kg banánů, jestliže víme, že brambory jsou o 25 Kč levnější. 2)V turistické ubytovně spalo 72 žáků ve 28 pokojích, z nichž část byla dvojlůžkových a část trojlůžkových. Na jakou částku byl vystaven účet pro všechny žáky, jestliže cena 1 lůžka na dvoulůžkovém pokoji je 90 Kč a 1 lůžko na trojlůžkovém pokoji stojí 80 Kč.

1)Maminka koupila v zelenině 2 kg banánů a 5 kg brambor. Za nákup zaplatila 113 Kč. Kolik stál 1 kg brambor a kolik 1 kg banánů, jestliže víme, že brambory jsou o 25 Kč levnější. 1kg brambor………x Kč y = x kg banánů………….y Kč 5x +2y = 113 banány dražší o …..25Kč - x + y = 25 /∙ (-2) 5 kg brambor………5x Kč 5x + 2y = kg banánů………..2y Kč 2x – 2y = -50 Nákup…………… Kč 5x + 2y = 113 Zk: 1 kg brambor..9 Kč 7x = 63 / : 7y = kg banánů ….(9 + 25)Kč x = 9 y = 34 5 kg brambor…(5 ∙ 9 = 45)Kč 2 kg banánů…..(2∙ 34 = 68) Kč, Celý nákup….( = 113) Kč 1 kg brambor stál 9 Kč, 1 kg banánů 34 Kč

1)Maminka koupila v zelenině 2 kg banánů a 5 kg brambor. Za nákup zaplatila 113 Kč. Kolik stál 1 kg brambor a kolik 1 kg banánů, jestliže víme, že brambory jsou o 25 Kč levnější. 1kg brambor………x Kč y = x kg banánů………….y Kč 5x +2y = 113 banány dražší o …..25Kč - x + y = 25 /∙ (-2) 5 kg brambor………5x Kč 5x + 2y = kg banánů………..2y Kč 2x – 2y = -50 Nákup…………… Kč 5x + 2y = 113 Zk: 1 kg brambor..9 Kč 7x = 63 / : 7y = kg banánů ….(9 + 25)Kč x = 9 y = 34 5 kg brambor…(5 ∙ 9 = 45)Kč 2 kg banánů…..(2∙ 34 = 68) Kč, Celý nákup….( = 113) Kč 1 kg brambor stál 9 Kč, 1 kg banánů 34 Kč

V turistické ubytovně spalo 72 žáků ve 28 pokojích, z nichž část byla dvojlůžkových a část trojlůžkových. Na jakou částku byl vystaven účet pro všechny žáky, jestliže cena 1 lůžka na dvoulůžkovém pokoji je 90 Kč a 1 lůžko na trojlůžkovém pokoji stojí 80 Kč. 2lůžk. pokojů……x x + y = 28 / ∙ ( - 2) 3lůžk.pokojů…….y 2x + 3y = 72 Pokojů celkem……28 - 2x – 2y = - 56 Ve 2lůžk.pokojích….2x žáků 2x + 3y = 72 x + 16 = 28 Ve 3lůžk.pokojích….3y žáků y = 16 x = 12 Celkem………………..72 žáků Zk. Pokojů ( = 28). Ve 2lůžk. p. ubytováno (12∙2 = 24)žáků…zaplatí-(24∙90 =2160)Kč V 3lůžk.p.ubytováno (16∙3=48)Kč žáků….zaplatí-(48∙80=3840)Kč. Celkem bude zaplaceno za ubytování 6000 Kč

V turistické ubytovně spalo 72 žáků ve 28 pokojích, z nichž část byla dvojlůžkových a část trojlůžkových. Na jakou částku byl vystaven účet pro všechny žáky, jestliže cena 1 lůžka na dvoulůžkovém pokoji je 90 Kč a 1 lůžko na trojlůžkovém pokoji stojí 80 Kč. 2lůžk. pokojů……x x + y = 28 / ∙ ( - 2) 3lůžk.pokojů…….y 2x + 3y = 72 Pokojů celkem……28 - 2x – 2y = - 56 Ve 2lůžk.pokojích….2x žáků 2x + 3y = 72 x + 16 = 28 Ve 3lůžk.pokojích….3y žáků y = 16 x = 12 Celkem………………..72 žáků Zk. Pokojů ( = 28). Ve 2lůžk. p. ubytováno (12∙2 = 24)žáků…zaplatí-(24∙90 =2160)Kč V 3lůžk.p.ubytováno (16∙3=48)Kč žáků….zaplatí-(48∙80=3840)Kč. Celkem bude zaplaceno za ubytování 6000 Kč

Úlohy na koncentraci roztoků a směsí Kolik l 80% lihu a kolik l 40% lihu musíme smíchat, abychom dostali 16 l 70% lihu? 80% roztoku.………x l 40% roztoku.…..…y l Celkem roztoku …..16 l Lihu v 80% rozt. ……..0,80x l Lihu v 40% rozt. ……….0,40y l Lihu ve výsl. rozt. ….0,70∙16 l Zkouška: 12 l + 4 l = 16 l Ve 12 l 80 % roztoku je..12 ∙ 0,8 l lihu (tj. 9,6 l lihu) Ve 4 l 40% rozt. je..4 ∙ 0,4 l lihu (tj. 1,6 l lihu). Dohromady je to 9,6 l+ 1,6 l = 11,2 l lihu V 16 l 70% roztoku je … 16∙0,7 l lihu (tj. 11,2 l lihu) Musíme smíchat 12 litrů 80%lihu a 4 litry 40% lihu.

Úlohy na koncentraci roztoků a směsí Kolik l 80% lihu a kolik l 40% lihu musíme smíchat, abychom dostali 16 l 70% lihu? 80% roztoku.………x l 40% roztoku.…..…y l Celkem roztoku …..16 l Lihu v 80% rozt. ……..0,80x l Lihu v 40% rozt. ……….0,40y l Lihu ve výsl. rozt. ….0,70∙16 l Zkouška: 12 l + 4 l = 16 l Ve 12 l 80 % roztoku je..12 ∙ 0,8 l lihu (tj. 9,6 l lihu) Ve 4 l 40% rozt. je..4 ∙ 0,4 l lihu (tj. 1,6 l lihu). Dohromady je to 9,6 l+ 1,6 l = 11,2 l lihu V 16 l 70% roztoku je … 16∙0,7 l lihu (tj. 11,2 l lihu) Musíme smíchat 12 litrů 80%lihu a 4 litry 40% lihu.

Kolika procentní alkohol obdržíme, jestliže ke 3 litrům 90% alkoholu přilejeme 2 l vody? Výsledný rozt. ………x % Alkoholu ve výsl. r. ….5 ∙ x l Alkoholu použitého ….0,9 ∙ 3 l 5 ∙ x = 0,9 ∙ 3 5 ∙ x = 2,7 /: 5 x = 2,7 : 5 x = 0,54 Zkouška: V použitém alkoholu je 0,9 ∙ 3l (tj. 2,7 l)čistého alkoholu Vznikne 5l alkoholu, který obsahuje 2,7 l čistého alkoholu 2,7 l je z 5 l 54% 100% …. 5 l2,7 : 0,05 1% …….. 0,05 l, 270 : 5 = 54 x % ,7 l Obdržíme 54% alkohol

Kolika procentní alkohol obdržíme, jestliže ke 3 litrům 90% alkoholu přilejeme 2 l vody? Výsledný rozt. ………x % Alkoholu ve výsl. r. ….5 ∙ x l Alkoholu použitého ….0,9 ∙ 3 l 5 ∙ x = 0,9 ∙ 3 5 ∙ x = 2,7 /: 5 x = 2,7 : 5 x = 0,54 Zkouška: V použitém alkoholu je 0,9 ∙ 3l (tj. 2,7 l)čistého alkoholu Vznikne 5l alkoholu, který obsahuje 2,7 l čistého alkoholu 2,7 l je z 5 l 54% 100% …. 5 l2,7 : 0,05 1% …….. 0,05 l, 270 : 5 = 54 x % ,7 l Obdržíme 54% alkohol