Vodstvo na pevnině. obsah úvod A.voda povrchová 1.vodní tok 2.jezera 3.bažiny 4.umělé vodní nádrže 5.ledovce B.voda podpovrchová kontrolní otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POVRCHOVÁ a PODPOVRCHOVÁ VODA
Advertisements

Kde všude najdeme na pevnině vodu?
Autorem podkladu materiálu je Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Polární pás.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Hydrosféra – Ledovce Tomáš Kvasný Zeměpis Duben ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí obrázků.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Vodopis České republiky Vltava Morava Labe Orlík.
VODSTVO ČR.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí DATUM: AUTOR: Petra Koutná NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_Vodní nádrže TÉMA SADY: Vlastivěda.
Vodstvo na pevninách A) povrchová voda 1. tekoucí povrchová voda 2. voda se zpomaleným oběhem B) podpovrchová voda 1. půdní voda 2. podzemní voda.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Hana Hilscherová Název: VY_52_INOVACE_Z Téma:Slovenská republika - povrch Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
EU OPVK – III/2 – A2 – 8/35 – Rak Petr Předmět Zeměpis 7.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/
EVROPA.
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
VY_32_INOVACE_ Hydrologie Autor Mgr. Renáta Hořejšková
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9. ročníku
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
HYDROSFÉRA pevninská voda
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_ZEMĚPIS
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_277_Vodstvo na pevnině
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
VY_32_INOVACE_13_05_vodstvo na Zemi
VY_52_INOVACE_49_Vodstvo ČR
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
10. VODSTVO NA PEVNINĚ VODNÍ TOKY VY_32_INOVACE_11_Z4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Bažiny a umělé vodní nádrže TÉMATICKÝ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Stejskalová Hana
Česká republika - Třeboňsko
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Neživá příroda vzduch a voda.
9. OCEÁNY A MOŘE VY_32_INOVACE_11_Z4
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vodní plochy jako VKP z pohledu práva
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Hydrosféra = vodní obal Země autor: Mgr. Jana Mikešová
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
EVROPA JEDEN ZE SVĚTADÍLŮ
Řeky, ledovce, jezera, nádrže
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Hydrosféra – vodní obal země.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Státní hranice.
VY_32_INOVACE_Vac_I_19 AZ kvíz
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Transkript prezentace:

vodstvo na pevnině

obsah úvod A.voda povrchová 1.vodní tok 2.jezera 3.bažiny 4.umělé vodní nádrže 5.ledovce B.voda podpovrchová kontrolní otázky

úvod vodstvo na pevnině A.voda povrchová: vodní toky, jezera, bažiny, ledovce, umělé vodní nádrže B.voda podpovrchová: podzemní a půdní voda povrchová voda podpovrchová

A. voda povrchová 1 % celkového objemu vodstva na pevnině 1.vodní toky – řeky, potoky 2.jezera 3.bažiny 4.umělé vodní nádrže – rybníky, přehrady + 5.ledovce vodstvo na pevnině

1. vodní tok = voda na zemském povrchu tekoucí v korytu – řeka, potok pramen: vyvěrající podzemní voda, začátek vodního toku přítok: vodní tok, který ústí do většího toku řeky pravýčelem po proudu řeky po pravé ruce levý: po levé ruce průtok: množství vody, které proteče korytem řeky za 1 s m³/s - kolísá: největší v době tání sněhu a po velkých deštích

vodní tok říční síť: všechny vodní toky na určitém území

vodní tok povodí: území, odkud voda stéká do jedné řeky úmoří: území, z něhož všechny vodní toky odvádějí vodu do jednoho moře ČR : 3 úmoří: Černého moře: řeka Dyje Dunaj Severního moře: Labe Baltského moře: Odra rozvodí: hranice mezi povodími nebo úmořími bezodtoká oblast: oblast, odkud neodtéká voda do oceánu (Kaspické moře) povodí Sázavy úmoří: Severní moře; Atlantský oceán povodí: Vltava, Labe

pramen pravý přítok rozvodí říční delta úmoří povodí ústí vodní tok jezero, nádrž mokřad y moře, jezero meandr směr toku levý přítok bezodtoká oblast

2. jezera jezero = přirozená vodní nádrž, která vznikla zatopením sníženiny (prohlubně) zemského povrchu jezera podle původu:  vzniklá v příkopových propadlinách  zbytky bývalých moří  sopečného původu  ledovcového původu jezera podle jejich přítoků a odtoků:  průtočná: s přítoky a aspoň 1 odtokem  bezodtoká: mají pouze přítoky Černé jezero

jezera a)jezera vzniklá zatopením příkopových propadlin jsou nejhlubší na světě výrazně protáhlý tvar nejhlubší – Bajkal (Rusko) 1642 m Tanganika; AfrikaMalawi; Afrika

jezera b)jezera jako zbytky bývalých moří jsou slaná největší – Kaspické moře: km²; ze severu na jih km dlouhé a průměrně 320 km široké Mrtvé moře Kaspické moře

jezera c)jezera sopečného původu vznikla sopečnou činností většinou zatopené sopečné krátery kulatý tvar, menší rozloha, značná hloubka Crater Lake; Oregon, USAjezero v sopce Mount Kaguyak; Aljaška

jezera d)jezera ledovcového původu; je jich nejvíc po ústupu pevninského ledovce v době ledové prohlubně na zemském povrchu jezera obvykle malá hloubka – např. jezera ve Finsku a Polsku mnoho jezer - činností horských ledovců; na Slovensku – plesa např. Štrbské pleso ledovcová jezera v pohoří Rila; BulharskoVeľké Hlincovo pleso

jezera jezera průtočná: např. Hořejší, Ladožské jezera bezodtoká: např. Aral, Čadské, Eyerovo Aral; satelitní snímky (1989 a 2008) zachycují rychlé vysychání jezera Čadské jezero

3. bažiny bažiny, mokřiny, mokřady = trvale zamokřená území, souvisle porostlá bahenními, vlhkomilnými rostlinami – rákos, orobinec největší bažiny u nás – na Šumavě rašeliniště: bažinný ekosystém, který je trvale zamokřen pramenitou nebo dešťovou vodou zdroj rašeliny

4. umělé vodní nádrže = dílo člověka, který využil vhodných přírodních podmínek a)rybníky = vodní nádrže určené hlavně k chovu ryb nebo k rekreaci nejvíc rybníků u nás – jižní Čechy největší rybník : Rožmberk – 489 ha; objem 6,2 mil. m³ BezdrevRožmberk

umělé vodní nádrže b)přehrady = velké vodní plochy vzniklé přehrazením koryt řek hrázemi využití:- výroba elektrické energie (vodní elektrárny) - zdroj pitné vody - ochrana před povodněmi - zavlažování polí -rekreace, rybolov Lipno, Orlík, Slapy

5. ledovce ledovec = těleso z ledovcového ledu, nejčastěji tvaru bochníku nebo jazyku vznik: hromadění sněhu stlačování, změny teplot ledovec sněhová (sněžná) čára: nadmořská výška, od které směrem vzhůru sníh po celý rok neroztaje  nejvýše je v pohořích v blízkosti rovníku  směrem k pólům se posouvá do stále nižších poloh až na úroveň oceánu sněžná čára na vrcholcích Alp

ledovce a)pevninské ledovce vznikají v polárních oblastech – největší - Antarktida, Grónsko pokrývají rozsáhlé plochy pohybují se a sklouzávají do oceánu; okraje se lámou kry 77% zásob sladké vody na Zemi Antarktida Grónsko

ledovce b)horské ledovce vznikají ve velehorách – sníh neroztaje ani v létě hromadí se postupně se mění v led pomalu se pohybují po svazích až na dno údolí úlomky hornin ledovcové údolí – tvar písmene U, svislé prudké svahy a ploché dno ledovec Schlatenkees, Rakouskoledovcové údolí

B. voda podpovrchová vodní srážky vodavypaří se odteče do vodního toku vsákne do půdy podpovrchová voda = srážková voda, která se vsákne do půdy nebo zvětralin

B. voda podpovrchová a)půdní voda: obsažena v půdě důležitá pro růst rostlin b)podzemní voda: vsakuje se hlouběji – puklinami a propustnými horninami až na horniny nepropustné (např. jíl) voda vyplní dutiny v horninách a hromadí se pramen: místo, kde podzemní voda vytéká na povrch

podzemní voda – za normálních okolností velmi čistá zdroj pitné vody studny ALE! odpady z továren, ze zemědělských objektů, z polí (hnojiva a pesticidy), ropné látky ze silnic ničení zdrojů pitné vody voda podpovrchová

kontrolní otázky 1.Vodstvo na pevnině tvoří vody ………………. a …………...………. 2.Největší zásobárnou sladké vody na Zemi jsou umělé vodní nádrže - ledovce - jezera 3.Území, odkud voda stéká do jedné řeky, se nazývá …………… 4.Jak nazýváme hranici mezi jednotlivými povodími? rozvodí 5.Mezi umělé vodní nádrže nepatří rybníky - jezera - přehrady - řeky 6.Nejhlubší jezera jsou v příkopových propadlinách - sopečného původu - ledovcového původu povrchovépodpovrchové povodí

kontrolní otázky 7.Sněhová čára je nejvýše položená v pohořích tropického - polárního pásu. Klesá směrem k rovníku - pólům. 8.Ledovcové údolí má tvar písmene A - U - V. 9.Podpovrchovou vodu dělíme na …… půdní a podzemní 10.Místo vývěru podzemní vody = potok – pramen - studna.