AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
KLASICISMUS.
Johann Wolfgang Goethe
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Klasicismus a romantismus
Osvícenství.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Kritický realismus v literatuře
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Z franc. romantique = jako v románu
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Romantismus.
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
OSCAR WILDE.
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
Portréty literárních osobností světové literatury.
DUM - Digitální Učební Materiál
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Německý preromantizmus
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
2. Sentimentalismus a preromantismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805)
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Klasicismus a osvícenství
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OSVÍCENSTVÍ.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kultura 1. poloviny 19. století
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Světoví hudební skladatelé
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Preromantismus.
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

AUTOŘI

PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus. orientoval na posílení emocionální působivosti uměleckých chápe umění jako prostředek k přeměně světa často nazýván sentimentalismemZNAKY smysl pro velikost, vznešenost, původnost, starobylost Preromantická scenérie

LITERATURA zobrazuje ideální svět a ideální prostředí hledá ho v minulosti (dávnověk, křesťanství) nebo exotické (výjimečné) kraje obrazů obliba určitých obrazů – jezera, hřbitovy, rozvaliny, noční svit symbolů obliba určitých symbolů – mnich, poustevník, vězeň, poutník převahu získává anglická literatura FAUST Ossianovy zpěvy Rukopis královédvorský

JEAN-JACQUES ROUSSEAU francouzský filozof a preromantický spisovatel švýcarského původu seznámení s Diderotem (Encyklopedie) rozum nepřináší jenom pokrok i negativa (korupce, bída) CIT proti rozumu x CIT = přirozenější, důslednější lidská povaha je dobrá, když není zkažená civilizací, žádal návrat k přírodě Emil čili o výchově pedagogický román Emil čili o výchově Podle Rousseaua je cit je základní a prvotní forma duševní činnosti

Gotthold Ephraim Lessing německý básník, kritik, spisovatel a filosof pro jeho díla je typická ironie, vtip a polemikaDílo: Emilia Galotti Emilia Galotti ( 1772) tragédie jedná se o první evropské politické drama děj se odehrává v měšťanské rodině Emilia odmítá sňatek s bohatým šlechticem, který jí nechal zavraždit snoubence

STURM UND DRANG (Bouře a vzdor) německé literární hnutí v letech název podle stejnojmenné hry Klingera zaměřeno proti aristokratickému racionalismu a osvícenectví zdůraznění tvořivé svobody osobnosti odmítání konvencí a společenských předsudků city a vášeň x intelektualismus a racionalismus městská civilizace x volnost přírody a život v ní příklon k lidovým tradicím Friedrich Maxmilian Klinger

JOHAN WOLFGANG GOETHE básník, prozaik, dramatik a politik vystudoval gymnázium a poté práva uznával Shakespeara, studuje jeho díla pobýval ve Výmaru, kde studoval přírodní vědy působil jako ministr malého vévodství uznává francouzskou revoluci (1789): „Zde a dnes začíná nová epocha světových dějin a můžeme říct, že jsme byli účastni při jejich zrození.“ zastával názor, že měšťany je třeba vychovávat, aby byli hodni svého postavení ve společnosti jako jeden z výchovných prostředků prosazoval umění, které navazuje na antickou kulturu

JOHAN WOLFGANG GOETHE DÍLO: Utrpení mladého Werthera /1774/ nejproslulejší román 18. století, který je psaný formou dopisů záznamů z deníku. Hrdina románu nemůže najít své místo ve světě plném zla, bez možnosti přirozeného žití a spáchá sebevraždu;

JOHAN WOLFGANG GOETHE Faust Faust / I. díl 1808, II. díl 1832/ - veršovaná tragedie První díl: Doktor Faust je stále nespokojený, touží po novém dobrodružství. Mefistofeles, který představuje ďábla, mu nabídne své služby. Faust se rozhodne dát mu svou duši, pokud bude spokojen. Mefistofeles na Fausta nalíčí různé svody světa, chce tím odvézt jeho pozornost od touhy po vědění. Omladí ho, uvede ho do bezstarostné společnosti a pošle mu do cesty měšťanku Markétku. Do té se Faust okamžitě zamiluje. V souboji s ním umírá Markétčin bratr a poté zemře i její matka. Markétka bojuje s pocitem provinění, je přesvědčena, že ona může za smrt její matky i bratra. Ze zoufalství utopí své a Faustovo dítě, je za tento čin uvězněna a odsouzena k smrti. Druhý díl: Faust je z Markétčiny smrti zoufalý, Mefistofeles ho tedy odvede na císařský dvůr. Tam má zapomenout na své trápení. Faust se zabere do své vědecké práce a vynalezne papírové peníze. Zachrání tím říši před úpadkem a získá si císařovu důvěru a vděčnost. S Helenou, nejkrásnější ženou středověku, kterou dal vyvolat z podsvětí v zájmu říše, má syna Euforiona. Po jejich smrti žádá od císaře za odměnu bažinatou krajinu u moře. Má v plánu tuto krajinu proměnit v úrodnou půdu, na které budou žít lidé. Podle smlouvy měl Faust svou duši odevzdat Mefistofelovi, ale snaha pomáhat lidem, ho od toho ochrání

Původní legenda o doktoru Faustovi Ukázka Goethova díla

JOHANN CHRISTOPH FRIDRICH SCHILLER básník, dramatik a překladatel dramatická tvorba je vrcholným dílem Sturm und DrangDÍLO Loupežníci Loupežníci – 1781 první Schillerovo drama jedno ze základních děl literárního hnutí Sturm und Drang téma převzato ze středověku ústředními postavami jsou dva bratři z nichž Karel je mluvčím revolty a stává se loupežníkem ve jménu spravedlnosti a svobody jeho bratr Franc je rušitelem řádu pro vlastní prospěch

JOHANN CHRISTOPH FRIDRICH SCHILLER DÍLO: Úklady a láska Úklady a láska – 1784 další dílo hnutí Sturm und Drang měšťanská tragédie obhajující lidské vztahy proti stavovským předsudkům láska chudé dívky a syna šlechtice, mravně čisté lidské typy Valdštejn Valdštejn , (Valdštejnův tábor, Piccolominiové, Valdštejnova smrt) trilogie, jedno z vrcholných děl výmarské klasiky je situována do období třicetileté války Marie Stuartovna Marie Stuartovna rozvíjí konflikt mezi anglickou a skotskou královnou