TRHY – ZÁJMY – INFORMACE V rámci grantu GAČR reg. č. 16-08786S.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Trh a jeho zákonitosti.
Boj proti korupci a lichvě
Předmět a prameny pracovního práva
Vymezení a pojetí sociální práce
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Sociální politika a Welfare State
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Obnovená strategie EU pro sociální odpovědnost podniků na období Komentáře a otázky Ivo Jupa.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Společenská odpovědnost organizací
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
Program konzultací z HP – Doktorandské studium ESF MU Brno¸ jaro Nová politická ekonomie Politické trhy, Selhání státu, Model zastupování, Politická.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
TRH (tržní mechanismus)
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Rozhodování Ve veřejné politice
Společenská odpovědnost firem
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Společensky odpovědné podnikání
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Ekonomika malých a středních podniků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
zpracovaný v rámci projektu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Makroekonomie a hospodářská politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Kariérové poradenství a podnikavost
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

TRHY – ZÁJMY – INFORMACE V rámci grantu GAČR reg. č S

Východisko – základní vztahy státobčanéfirmy

Osnova - dílčí cíle Rehabilitace NEVIDITELNÉ RUKY – část TRHY Úloha zájmů a informací – část ZÁJMY a část INFORMACE „Potřeba“ lobbování – pokračování části INFORMACE a snaha o závěry

INFORMACE JAKO ZBOŽÍ Předmětem směny jsou informace ty jsou „krví“ či „oběživem“ byrokratických procesů – plní tak stejnou roli jako peníze v tržních vztazích.

VÝCHODISKO – ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZÁJMŮ

VÝCHODISKO - komplikace

Lobby Stát Lobby Nabízí informace stát Stát poptává informace lobby

Lobby Firmy Lobby Nabízejí zprostředkování zájmů Firmy Poptávají a kupují zprostředkování Lobby

Lobby Občané Lobby Využívají občany k akcím a poskytují informace Občané Občané slouží zájmům lobby a nebo sami organizují ZS Lobby

Klíčový „problém“ – TRH INFORMACÍ KOMPLIKUJÍCÍ FAKTORY TRHY A MORÁLKA INFORMAČNÍ ASYMETRIE PŮSOBENÍ ZÁJMOVÝCH SKUPIN CHOVÁNÍ „ZPROSTŘEDKOVATELŮ“ Netržní rozhodování Morální hazard Hry na spolupráci

Deskripce „rolí“ Stát : Stanovuje pravidla a hlídá jejich dodržování Je účastníkem vyjednávacích „her“ Je zprostředkovatelem v netržním rozhodování Firmy : Maximalizují zisky ( i prostřednictvím lobby a ZS) Dbají na svou dobrou pověst – dlouhodobě Občané : Vytvářejí tlak na „morálku“ – boj proti korupci Občanské ZS formují „Institucionální kvalitu“

Lobbování – NEZBYTNÁ SOUČÁST MODERNÍ SPOLEČNOSTI OTEVŘENĚ A ETICKY PROVÁDĚNÝ LOBBYING JE LEGITIMNÍM NÁSTROJEM ROZVOJE SPOLEČNOSTI. DALŠÍM MOŽNÝM ZPŮSOBEM OMEZOVÁNÍ MOCI BYROKRACIE JE CESTA K VYŠŠÍ OSOBNÍ A EKONOMICKÉ SVOBODĚ

EXPERTNÍ STOLY O LOBBINGU rok Zjištění : Pouze 4,4 % občanů nesouhlasí s tvrzením LOBBING VEDE KE KORUPČNÍMU JEDNÁNÍ Jen 21,7 % považuje lobbing jako OPRÁVNĚNOU FORMU KOMUNIKACE Proti zákazu veřejným činitelů komunikovat se zástupci firem se vyslovilo jen 15 % dotazovaných Zdroj :Sociologický ústav AV ČR 2011

DALŠÍ DATA Jen 7 % tázaných se vyjádřilo negativně k tézi, že ÚPLATKY A KORUPCE ovlivňují rozhodování politiků Jen 15 % tázaných se vyjádřilo negativně k tézi, že ZÁJMOVÉ SKUPINY A LOBBY ovlivňují rozhodování politiků Jen 21 % se domnívá, že vliv na rozhodování politiků mají občané sami ZDROJ : CVVM – VLIV NA POLITICKÉ ROZHODOVÁNÍ – březen 2015

Teoretické zdroje – zkoumání lobby  Učení o neviditelné ruce  Teorie zájmových skupin  Teorie byrokracie a model P-A  Teorie regulace  Teorie her - vězňovo dilema

Ovšemže většinou není jeho úmyslem podporovat veřejný zájem a ani neví, nakolik jej podporuje … myslí jen na svůj zisk a v tom, jako v mnohém jiném, jej vede neviditelná ruka, aby podporoval cíl, který neměl vůbec v úmyslu.zisk Spojení ekonomie a etiky je tu přitom už od „ADAMA“ Adam Smith byl PROFESOREM MORÁLNÍ FILOSOFIE na Universitě v Glasgowě napsal kromě BOHATSTVÍ NÁRODŮ TEORIE MRAVNÍCH CITŮ TRHY - neviditelná ruka Adama Smithe a MORÁLKA

VZTAH SVOBODY A MORÁLKY Prostřednictvím ochrany ekonomické svobody přispíváme k rozvoji trhů, které samy o sobě nejsou nemorální, nemorální může být chování na trzích, které však rozvojem svobody je lépe rozpoznatelné.

KORUPCE JE KRÁDEŽ Na rozdíl od čestné smlouvy je krádež je „hrou s nulovým součtem“

Užitková funkce zloděje U Zloděje = F Skýtaná výhoda Riziko odhalení Hrozící trest „Svrbění svědomí“

EXPERTNÍ STOLY O LOBBINGU II. DEFINICE – ZJIŠTĚNÍ (NÁMĚTY) : Lobbying je komunikace mezi lobbistou a držitelem veřejné moci, jejímž cílem je ovlivnit rozhodování držitele veřejné moci Lobbying je komunikace vedená/uskutečňovaná lobbistou v ZÁJMU svého klienta nebo zaměstnavatele rok 2015

Zájmové skupiny Max Weber : …omezený nebo uzavřený sociální vztah regulovaný navenek tehdy, když je dodržování jeho řádu garantováno vlastním chováním určitých lidí …. U.von Alemann : …dobrovolně utvářené sociální jednotky s určitými cíli a s určitým – na dělbě práce spočívajícím – vnitřním členěním, které se snaží uskutečnit individuální, materiální a ideové zájmy svých členů …

Lobby – výklad pojmu Původ slova : z latiny LABIUM vstupní hala Pojem přichází z USA Lobby – hala, vestibul, předsálí Lobby – nátlaková skupina Nebo z ČECH ? Loubí –zahradní konstrukce porostlá popínavými rostlinami Podloubí – vnější otevřená klenutá chodba se sloupy v přízemí domu (viz např. Jičín)

LOBBY – LOUBÍ Jičínský zámek Capitol

LOBBY POCHÁZÍ Z USA

BRUSELSKÁ LOBBY

Lobování – definice Jakýkoliv pokus jedinců nebo zájmových skupin soukromého charakteru ovlivnit rozhodování vlády (Britská encyklopedie ) Lobbing je specializovaná a odborná reprezentace prostřednictvím široké škály prostředků, které v zásadě vylučují korupční výměnu služeb (Luigi Graziano 1998)

Lobbování Motto: „To, co dělám já, je lobování, to, co dělají mí protivníci, je korupce.“ odpověď amerického senátora Mc Caina na otázku, jaký je rozdíl mezi lobbováním a korupcí…

Lobby – vyjednávání Model „zastupování“ : P-A model Vězňovo dilema Meze „kořistnického“ kapitalismu – dlouhé období

Model zastupování Model „Principál – agent.”: nájemce deleguje na agenta část rozhodovacích pravomocí agent vykonává činnost, jejíž výsledek (zisk) se dělí mezi nájemce a agenta vyjednávání probíhá v podmínkách nejistoty agent jedná ve vlastním zájmu (využívá asymetričnosti informací)

Model zastupování II. Model je spojen s pojmy : ASYMETRICKÁ INFORMACE: jeden subjekt má úplnější informace než subjekt druhý a tím dochází k výhodnějšímu postavení při vyjednávání – v politických procesech (u netržního rozhodování) má jeden ze subjektů procesu vyjednávání (dosahování konsensu) informační převahu, kterou dokáže využít pro zvýšení své renty (rent-seeking) MORÁLNÍ HAZARD: činnost jednoho subjektu (informovaného) vede ke snižování užitku jiného subjektu (neinformovaného) a původce nenese následky svého působení - v netržním rozhodování je to chování, kde nejen že dochází ke zneužití informační převahy, ale i například podlehnutí tlaku zájmových skupin či neschopnosti získat nové, či využít stávající informace.

Interakce mezi tržními a netržními aktéry

Vězňovo dilema Mlčet kooperovat Přiznat se (zrada) - nekooperovat kooperovat nekooperovat

Vězňovo dilema – charakteristika  Hra s nenulovým součtem  Hra s neúplnými informacemi  Hra symetrická a nekooperativní  ….. a v původu hra jednokolová

Vězňovo dilema – řešení Nekooperovat – Nekooperovat (Vězňovo dilema má rovnovážný bod- NESPOLUPRÁCI) ALE : 1.platí pro jednokolovou hru 2.Platí pro opakovanou hru se známým počtem tahů NEPLATÍ PŘI OPAKOVANÉ HŘE S NEZNÁMÝM POČTEM TAHŮ Nashova rovnováha má zde řešení K-K

Vězňovo dilema - MONOPOL Kooperovat NÍZKÁ PRODUKCE Nekooperovat VYSOKÁ PRODUKCE kooperovat nekooperovat

Návrat „Neviditelné ruky“ ZADNÍMI VRÁTKY

„Neviditelná ruka“ a návrat morálky zadními vrátky Společenská odpovědnost firem Etická odpovědnost podniku Etické kodexy Sociální podnikání

Společenská odpovědnost firem firem (Corporate Social Responsibility – CSR) je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí princip zahrnutí sociálních a environmentálních hledisek do strategie firmy (vedle primární orientace na vytváření zisku) se nazývá trojí zodpovědnostsociálníchenvironmentálníchtrojí zodpovědnost Přijetím se vytváří dlouhodobě příznivé podnikatelské klima

Společenská odpovědnost firem kodexy podnikatelského chování Jsou zaměřeny na tři oblasti – ekonomickou, sociální a environmentální ¨ Ekonomická - odmítání korupce, transparentnost, dobré vztahy a ochrana duševního vlastnictví Sociální - filantropie, lidská práva, komunikace s okolím a dodržování pracovních standardů Environmentální – šetrná produkce, ochrana přírodních zdrojů,

Etická odpovědnost příklad CAUX Round Table (CRT) Založen r Frederikem Philipsem, býv. prezidentem Philips Electronics v Caux – Švýcarsko Zaměření pozornosti na globální odpovědnost byznysu Implementace cílů trvale udržitelného rozvoje Moral capitalismus – základní dílo CRT – White Paper 2015

Vlády, byznys a občanská společnost musí spolupracovat Vlády se musí řídit principem, že „veřejná služba je veřejná důvěra“ Nezastupitelná role byznysu - reinstitucionalizace principů, které představují jedinečnou sílu trhu

CRT – White Paper 2015 Praktické kroky na cestě vpřed – doporučení A.Lepší leadership – vyšší kultura správy B. Lepší vzdělávání. Naše hodnoty a etické povědomí jsou pro naši prosperitu ještě významnější než technické dovednosti. Etiku je třeba brát vážně. C. Lepší byznys. Posláním byznysu je sloužit společnosti a zisk je odměnou za tuto službu – etika je nedílnou součástí této služby. D. Lepší vláda. Potřebné reformy budou vyžadovat legislativní a regulatorní intervence.

Etické kodexy – forma seberegulace a návrat „neviditelné ruky“ Přijetí vlastních etických kodexů Hnutí typu CSR Moderování „úspěšnosti“ firem : Firma roku, Bezpečný podnik, Cena za společenskou odpovědnost, Český GOODWILL, Důvěryhodná firma, Gentlemanská firma, Oblíbená firma, Podnik FAIR PLAY, Odpovědná firma …………. – registruje cca na padesát soutěží

SOCIÁLNÍ PODNIK Vzniká a rozvíjí se na konceptu tzv. trojího prospěchu (anglicky triple bottom line)

Role autority Hledat tržně konformní řešení Vyvarovat se politik bránící spontánní obnově tržní rovnováhy Při nutnosti „zásahu“ raději liberalizovat, než regulovat

Thúkýdidés (Řecko -460 až -396) Velikost škody, kterou mohou politici způsobit jednají-li špatně, převyšuje velikost zisku, který mohou vytvořit, konají-li dobře.

DĚKUJI ZA TRPĚLIVOST