Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Rozvojové záměry na železnici
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Tisková konference MD a SŽDC
MĚSTSKÉ PRŮMYSLOVÉ ZÓNY – SEVERNÍ A JIŽNÍ PŘEDLICE
Strategie dopravy MD ČR
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
FONDY EU Programové období
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Zkušenosti z projednání nové trasy vedení 400 kV Jiří Steinbauer ELEKTROTRANS, a.s. Konference Palác Žofín
Labská stezka priorita rozvoje cykloturistiky v Ústeckém kraji Ústí nad Labem.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Rozvojové záměry na železnici
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Strategické úkoly MD Pardubice
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Další výzvy ve Specifickém cíli 3.3 IROP Regulační plány
PŘÍPRAVa A REALIZACE projektů IROP
Rychlá železnice, plány a realita
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Průběžné výsledky přípravy VRT
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie

2 Historický vývoj politiky TEN-T  1996 – Rozhodnutí č. 1692/1996/ES  Cíl - vytvoření jednotné evropské multimodální dopravní sítě  Důraz na přeshraniční spojení  14 prioritních projektů na jednovrstvé síti  2004 – Rozhodnutí č. 884/2004/ES  Revize politiky TEN-T v důsledku výrazného rozšíření EU  Nově celkem 30 prioritních projektů stále na jednovrstvé síti (z toho 3 na území ČR)  Harmonogram prací předpokládal zahájení všech projektů do roku 2010 a jejich dokončení do roku 2020  2008 – Revize plnění politiky s negativními výsledky  Důkladná revize celé politiky TEN-T

3 Dvouvrstvá transevropská dopravní síť (hlavní a globální)  Globální síť (comprehensive network)  Multimodální propojení všech evropských regionů úrovně NUTS 2  Základem současná síť TEN-T  Ve státech EU-15 mírná redukce sítě, ve státech EU-12 mírné zvyšování rozsahu sítě  Stanovena na základě návrhu jednotlivých členských států  Nutná dohoda států u přeshraničních tahů  Dokončení do roku 2050  Hlavní síť (core network)  Podmnožina globální sítě  Nejdůležitější transevropské tahy spojující nejvýznamnější evropské aglomerace a průmyslové oblasti  Stanovena Evropskou komisí dle jednotné evropské metodiky  Dokončení do roku 2030

4 Metodika pro stanovení hlavní sítě TEN-T Metodika obsahuje následující kroky: 1)Stanovení tzv. primárních uzlů  Hlavní města členských států  Aglomerace nad 1 mil. obyvatel  Velké námořní přístavy  Důležité hraniční přechody do sousedních států EU 2)Propojení vždy sousedních primárních uzlů pokud možno všemi druhy dopravní infrastruktury 3)V případě souběhu (vedou-li dva tahy do geograficky blízkých uzlů) by měly být souběžné tahy spojeny 4)V případě železnic - samostatně definice sítě pro osobní a nákladní dopravu (souběhy povoleny)

Mapa sítě TEN-T očima ČR  Projekty navržené k úpravě z hlediska mapy TEN v pozměňovacích návrzích Evropského parlamentu (spolupráci se europoslanci)  Přeřazení VRT spojení Praha – Lovosice / Litoměřice z globální do hlavní sítě TEN-T (nátlak na německou stranu k zařazení spojení RS Ústí n/L – Drážďany do globální sítě TEN-T)

6 Stávající stav - Železnice dle Rozhodnutí č. 884/2004 (661/2010)

7 Železnice (v core pouze pro osobní dopravu) dle návrhu nařízení

RS Ústí n/L - Drážďany  Nezařazeno do sítě TEN-T z důvodů nesouhlasu německé strany  Předložen návrh na zpracování společné česko- německé studie proveditelnosti financované z Fondu TEN-T, Praha-Lovosice – náklad cca 30 mld.Kč (do roku 2030)

RS Praha - Bavorsko  Dosud zpracované studie proveditelnosti v souvislosti s modernizací III. tranzitního koridoru neprokázaly ekonomickou efektivnost a potřebu další kapacity v úseku Beroun-Rokycany, úsek Praha-Beroun zařazen do návrhu, úsek Plzeň-Domažlice obsažen v návrhu, vazba na rychlost v SRN

RS Praha - Brno  Zařazeno do globální sítě TEN-T se závazkem projekt dokončit do roku 2050  Odhad finančních nákladů je 120 – 190 mld Kč => není možné přijmout závazek dokončení a zprovoznění celé trasy do roku 2030 (příprava, vlastní realizace)

RS Brno – Ostrava a Brno - Břeclav  Brno – Přerov v hlavní síti TEN-T (upgrade trati na VRT)  Přerov – Ostrava nová VRT v globální síti TEN-T  Brno - Břeclav v hlavní síti TEN-T (upgrade trati na VRT)

Proč je rozhodující část projektu RS Praha – Brno – Ostrava pouze v globální síti? Důvody jsou časové a finanční:  Trasa RS Praha – Brno – Ostrava – Bohumín st.hr. bude mít délku přibližně 400 km, což odpovídá nákladům 200 – 250 mld. Kč, samotný úsek Praha – Brno vyžaduje 130 – 180 mld. Kč  Evropské fondy pro dopravu pro období 2014 – 2020 budou pro všechny duhy dopravy ve výši přibližně 110 mld. Kč (tzn. pro celou železnici včetně národního podílu přibližně 75 mld. Kč), období po roce 2020 bude ještě výrazně chudší  Příprava systému RS v ČR je v počátcích, příprava obvykle trvá 10 – 15 let (u takto rozsáhlého projektu v horní hranici), samotná výstavba bude trvat více než 5 let. → Finančně ani časově nelze závazek dokončení projektu do roku 2030 stihnout, a to ani u projektu Praha - Brno

Klíčové otázky přípravy rychlých spojení 1) Stanovení základní koncepce 2) Stanovení technického řešení jednotlivých tratí 3) Stanovení provozních konceptů na trati 4) Stanovení potenciálu využití nových tratí – marketing (přepravní proudy)

Harmonogram přípravy Rychlých spojení  Praha – Litoměřice (2013)  Praha – Benešov (2013)  Litoměřice – Drážďany ( )  Přerov – Bohumín (2013)  Brno – Vranovice (2013)  Praha – Beroun (2013)  Praha – Brno (2014)  Kralupy – Most (2014)  Hlavním cílem těchto dokumentací je stanovení technického řešení, stanovení investičních nákladů, stabilizace tras v území 1) Územně technické studie

Harmonogram přípravy Rychlých spojení  Studie zaměřená na stanovení základní koncepce na celosíťové úrovni na základě posouzení variant řešení, a to se zohledněním provozních aspektů 2) Studie příležitostí ( )  Hlavním cílem dokumentace je stanovení technických parametrů nového železničního systému (nové normy pro projektování a realizaci, vyhlášky, nařízení) 3) Technická studie ( )

Harmonogram přípravy Rychlých spojení  Brno – Přerov  Plzeň – Domažlice  Praha – Liberec  Uzel Ostrava Ostatní úseky – budou zadány po dokončení Studie příležitosti a ÚTS Hlavním cílem těchto dokumentací je výběr optimální varianty na základě ekonomického hodnocení jednotlivých projektů Příprava RS musí být: koordinovaná, obhajitelná a ekonomicky efektivní. 4) Studie proveditelnosti (2013)

Děkuji za pozornost