Inf Webové aplikace
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_02_32_INOVACE_14
Předmět: INF Ročník: 3. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s webovými a desktopovými aplikacemi, jejich výhodami a nevýhodami. Dále s pojmy Web 2.0, AJAX, e- learning a s principem zobrazování webů internetových obchodů. Klíčová slova: webová aplikace, desktopová aplikace, Web 2.0, AJAX, LMS, JavaScript Webové aplikace
Využívání webových sítí díky rychlejšímu internetu se dnes stále častěji objevují různé webové aplikace, cloud computing, Web 2.0, sociální sítě a další význam některých webových aplikací doceníme až v příštích letech
Desktopové aplikace jsou to běžné programy, které běží díky operačnímu systému na našem počítači startují z pevného disku, využívají operační paměť a procesor přednosti jsou vždy k dispozici, bez ohledu na připojení k síti spouští se velmi rychle nevýhody dají se zavirovat nové verze se musí stáhnout a nainstalovat sami si hlídáme ukládání a zálohování dat těžko dostupná týmová spolupráce
Webové aplikace programy, které běží v okně prohlížeče webu využívají tzv. AJAX (viz dále) prohlížeč tedy načítá i programový kód, který reaguje na naše pokyny námi vytvořený obsah se většinou okamžitě přenáší na webový server a tam se ukládá dnešní webové nástroje kombinují tento princip s terminálovým přístupem, kdy z okna aplikace pouze zadáváme pokyny, které provádí vzdálený server a do našeho prohlížeče posílá jen výsledek operace
Webové aplikace výhody nedají se zavirovat nepotřebují aktualizace – stará se o ně majitel serveru data máme uložena na vzdáleném serveru týmová spolupráce často jsou placeny z reklamy a pro uživatele jsou tedy zadarmo nevýhody jsme 100% závislí na rychlém internetu webové služby teprve vznikají a nenabízejí často tolik nástrojů jako desktopové aplikace
Web 2.0 web první generace spočíval v prohlížení webových stránek, které vytvářely firmy, školy, úřady apod. tzv. systém one-to-many nabídl tehdy obrovské množství informací a fungoval cca 10 let nové technologie umožnily interaktivitu webové stránky, zjednodušila se tvorba webů a rychlejší připojení zvětšilo množství přenášených dat Web 2.0 postupně vzniká a je většinou charakterizován následujícími prvky: webové systémy na tvorbu obsahu umožnily tvorbu i laikům bez potřebných znalostí a většinou zdarma vznikl systém many-to-many (mnoho autorů – čtenáři)
Web 2.0 Web 2.0 postupně vzniká a je většinou charakterizován následujícími prvky: Wiki systémy jsou speciální variantou této tvorby, každý může editovat obsah stránky komunity jsou skupiny uživatelů či tvůrců určitého programy nebo služby sociální sítě jsou vyústěním komunit do sféry společenských vztahů Webové aplikace umožňují přenést programy do tzv. oblaku počítačů na Internetu (Cloud Computing) tagování je nově používaný způsob třídění obsahu vycházející z metadat web nabízí tzv. Tag Cloud – velikost pojmů odpovídá zastoupení článků o nich na webu
Internetové obchody internetový obchod umí dynamicky generovat webové stránky podle našeho výběru zboží využívá provázání webového serveru s databází databáze je množina navzájem provázaných tabulek, tabulka obsahuje jednotlivá pole (sloupce) a jednotlivé záznamy (řádky)
Internetové obchody e-shop pracuje následovně: uživatel si vybere ve webovém rozhraní podmínky databázový systém provede tzv. SQL dotaz pomocí kterého nastaví filtr na tabulku tak, že se zobrazí záznamy splňující zadané podmínky, současně také záznamy seřadí podle zadaného pole programový kód vygeneruje HTML kód stránky webový server odešle vytvořený kód na náš prohlížeč
Aktivní klientské aplikace – AJAX webová aplikace, která má běžet v našem prohlížeči, vyžaduje provádění programu, který je ve stránce vložen – dnes většinou je tento program v jazyku JavaScript JavaScript umožňuje určitou aktivitu stránky vyplnění polí dotazníku a jejich odeslání, zobrazení času apod. AJAX – Asynchronous JavaScript and XML je shrnující označení pro technologie, které dokáží dynamicky načítat obsah částí webové stránky podle reakcí programu na činnost uživatele
LMS Learning Managment Systém aplikace, která poskytuje prostředí pro komfortní realizaci e-learningových kurzů LMS umožňuje: správce uživatelů kurzu – učitelé, studenti přehledné zobrazení výukových materiálů – výukové objekty jsou přístupné studentům po přihlášení umísťovat informace na nástěnku, vést ové konference, chat účastníků kurzu s lektorem apod. tvorbu testů a jejich vyhodnocování zadávání úkolů – s termínem odevzdání práce
LMS kurz vytvoří učitel a zadá do něj jména a hesla studentů, kteří jej chtějí absolvovat ti se do kurzu přihlásí a pracují v něm podle pokynů učitele učitel má přesný přehled, kdo, kdy a jak v kurzu pracoval, kdy odevzdal zadané práce apod. jeden z nejlépe hodnocených systémů LMS je LMS Moodle, který je přístupný zcela zdarma
Cvičení Vyzkoušejte si několik webových aplikací (např. Dokumenty Google). Porovnejte nástroje webových služeb s nástroji desktopových aplikací. Vyzkoušejte si výběr zboží v několika e-shopech.
Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu Office.com.