Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
VY _32_INOVACE_05_06J.Škvorecký
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Téma: Audience – V. Havel
VY_32_INOVACE_47_NE.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Epické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Spisovatelé dětské literatury
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
Dělení literatury.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Druhy rýmů.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Úvod do studia literatury Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace seznamuje žáky se základními pojmy v umění a literatuře, které bude užívat po celou dobu studia včetně Maturitní zkoušky. Současně pak ukazuje žákům podstatu tvůrčí činnosti. Datum tvorby

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY © Dušan Kráčmar 2013

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY UMĚNÍ  definice umění naučená dovednost - hraní fotbalu, výroba houslí, čtení, filmování atd. (širší smysl slova: „To je umění něco umět!“) tvořivé vyjádření vlastních smyslových a duševních prožitků slovy, zvuky, kresbou, vytvořením předmětu (užší smysl slova: „něco jsem prožil = ˃ napíšu knihu, složím píseň, namaluji obraz, udělám sochu“)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY UMĚNÍ  řekli o umění „Kdybych věděl, co je umění, nikdy bych se tím netajil.“ (Pablo Picasso – španělský malíř a sochař) „Umění, kterému nikdo nerozumí není uměním.“ (Jan Bauch – český malíř a sochař) „Umění je jako slunce, které se také nikomu nevtírá. Když zatáhnete záclony a zavřete okenice, tak vám do bytu neleze, jenomže je to vaše chyba, pane, že chcete žít potmě.“ (Jan Werich – český herec)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY UMĚNÍ  dělení umění prostorové – malířství, sochařství, architektura, užité umění, grafika, umělecká fotografie časové – hudba, literatura prostoročasové – tanec, divadlo, film a televize

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY UMĚNÍ  znaky umění komunikuje se světem – bývá publikováno, jsou na něj ohlasy působí na city člověka – vyvolává libost či nelibost má estetickou hodnotu – je cenné co do krásy (často sporné) bývá předmětem obchodu – kupuje se a prodává

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY KULTURA  definice kultury souhrn výtvorů a vlastností určité lidské společnosti krom umění je její součástí např. i věda, politika, náboženství, etika, tradice atd.

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY KULTURA  kultura s přívlastky hmotná kultura – produkce materiálních hodnot (socha, stavba, malba) duchovní kultura - produkce nehmotných hodnot (literatura, hudba) národní kultura - kultura příslušníků určitého národa

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY KULTURA  kultura s přívlastky masová kultura prosazuje se velké míře v hromadných sdělovacích prostředcích (TV, internet, rozhlas, tisk) často preferuje oddechový a zábavný účel před vzděláním či výchovou přizpůsobuje se vkusu většinového diváka kvalita je hodně rozkolísaná výhody: rychlá a interaktivní komunikace, umožňuje přístup ke kultuře širokým vrstvám nevýhody: konformita, uniformita, omšelá témata, fráze, kýčovitost

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY KULTURA  kultura s přívlastky multikulturní prostředí prostor, kde dochází k mísení mnoha kultur takovýchto míst je na světě mnoho a stále jich přibývá výhody: vzájemné obohacování a tolerance nevýhody: stírání rozdílů, uniformita

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  definice literatury všechny zaznamenané jazykové projevy lidstva (včetně SMS kamarádovi: „Půjdeme na kofolu?“)  funkce literatury informativní – poskytuje informace formativní - formuje lidskou osobnost estetická a citová – vyvolává v nás prožitky, zážitky (libé či nelibé)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  literatura s přívlastky umělecká literatura – tvořivé písemné vyjádření vlastních smyslových a duševních prožitků („něco prožiju – napíšu báseň, povídku, knihu atd., viz definice umění) národní literatura - literatura konkrétního národa, psána v národním jazyce (jazyce příslušníků národa, viz prezentace o útvarech národního jazyka)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  literatura s přívlastky krásná literatura – beletrie, umělecká literatura odborná literatura – odborné texty na určité téma, např. vědecká literatura populární literatura – oslovuje široké vrstvy čtenářů (srozumitelný jazyk, atraktivní témata atd.), může mít podobu beletrie i odborné literatury braková literatura - kýčovitá literatura, jednoduchost, schematičnost, povrchnost, podbízivost čtenáři (např. „červená knihovna“, „kovbojky“, některé špionážní či detektivní romány)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  literární druhy (I. dělení) próza – text členěný do souvislých vět, odstavců, kapitol atd. poezie – básnictví, text členěn do veršů a slok, často se používá rým drama – divadelní hra, příběh je vyprávěn pomocí monologu a dialogu, realizuje se v hereckým provedením (nejčastěji) v divadle; může být psáno nejen v próze, ale i básnické podobě (veršované, poezie)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA PRÓZA Květinu malého prince jsem poznal velice brzy lépe. Na jeho planetě rostly vždy úplně prosté květiny, ozdobené jedinou řadou okvětních plátků. Nezabíraly místo a nikoho nerušily. Jednoho rána se vždy objevily v trávě a potom večer uvadaly. Ale tahle květina vyklíčila jeden den ze semene přivátého bůhvíodkud a malý princ bděl velmi pozorně nad tímto výhonkem, který se nepodobal jiným proutkům. Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ POEZIE Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly; i přicházely každičkého rána a matičku svou hledaly. I zželelo se matce milých dítek; duše její se vrátila a vtělila se v drobnolistý kvítek, jímž mohylu svou pokryla. Poznaly dítky matičku po dechu, poznaly ji a plesaly; a prostý kvítek, v něm majíc útěchu, mateří-douškou nazvaly. Karel Jaromír Erben: Kytice DRAMA JULIE: Ach Romeo, Romeo! Proč jsi Romeo? Zřekni se otce, zavrhni své jméno anebo, nechceš-li, zasvěť se mně, a přestanu být Kapuletová. ROMEO Mám ještě poslouchat? Či odpovím? JULIE Tvé jméno jenom je můj nepřítel. Tys jenom ty. Ty vůbec nejsi Montek. Co je to, Montek? Ruka ne, ni noha, ni paže, ani tvář, ni jiná část, patřící k člověku. Proč nemáš jiné jméno? Copak je po jméně? Co růží zvou, i zváno jinak vonělo by stejně. A tak i Romeo, nebýt Romeo zván, by nebyl o nic méně drahocenný než s tímto jménem. Romeo, svlec to jméno! A za ně, které není částí tebe, si vezmi mne! ROMEO Beru tě za slovo. Nazvi mě svým, a budu znovu pokřtěn. Už nechci nikdy víc být Romeo. William Shakespere: Romeo a Julie

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA PRÓZA POEZIE DRAMA

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  literární druhy (II. dělení) lyrika nemá děj, zachycuje pocity, nálady a úvahy často se využívá metafor (obrazná pojmenování) nejčastěji se vyskytuje v poezii, ale může se objevit i v próze a v některých částech dramatu epika má děj, často jde o vyprávění nebo popis skutečnosti může mít podobu ich-formy („já jsem šel…“) nebo er-formy („on šel…“) krom prózy se objevuje i v dramatu a poezii drama viz předchozí dva snímky MNOHO DĚL MÁ LYRICKO – EPICKOU POVAHU!!!

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA LYRIKA Tvá hlava, gesta a tvůj vzhled jsou krajinou, jež krásou září. A šťastný úsměv na tvé tváři je vánek, laskající svět. Kdyby tě bolest soužit chtěla, tvé zdraví ji vždy odrazí. To jako světlo vychází z tvých paží, z nitra tvého těla. Záplava barev nádherných, jimiž zdobíš své toalety, je pravou pastvou pro poety, kteří zří balet květů v nich. V té barevnosti rób já vidím i tvoji vnitřní barevnost. Blázním a nemám na tom dost: miluji tě i nenávidím. Charles Baudelaire: Té, která je příliš veselá (ukázka) EPIKA "Co je?" zabručel řidič ospale. "Heleď," pravil poručík. "Běž pomoct rotnýmu Smiřickýmu, jsou tam jenom čtyři. A přijd mě ve tři čtvrti na čtyři vzbudit." "Do prdele," odpověděl nesrozumitelně řidič a vylezl ven. Byl to ještě lemoun, příslušník prvního ročníku, a na větší odpor se nezmohl. Venku ho roztřásla zima. Malý poručík Hospodin se zatím čile vyškrábal na jeho místo do kabiny a zavřel za sebou. Za oknem se mihl cíp deky, jak se do ní důstojník balil. Vojín Holený, řidič, se otočil, strčil ruce do kapes, a drkotaje zuby, pustil se směrem neurčitě severním ke skupinkám keřů, které tam stály jako realistické kulisy na ochotnickém jevišti. Nočním tichem zvonily a skřípaly vzdálené nárazy lopat a krumpáčů. Holený spěchal vysokou trávou a cítil, jak mu rosa prosakuje plátěnými kalhotami letní uniformy. To ho ještě víc rozladilo. U jedné skupiny keřů kotvil štábní vůz politického oddělení, a právě když šel Holený kolem, rozsvítil někdo baterku a na pozadí osvětlených dveří vozu se začernaly dvě důstojnické čepice. Pak zavrzaly schůdky, dveře se otevřely a světla i s čepicemi v nich zmizela. Josef Škvorecký: Tankový prapor (ukázka)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  literární žánry (výběr) třídí dále díla podle společných znaků do skupin zahrnutých k jednotlivým literárním druhům, např.: lyrika – sonet, óda, hymnus atd. epika – román, novela, povídka, bajka atd. drama – komedie, tragédie, opera atd. ŘADA ŽÁNRŮ JE NA POMEZÍ LYRIKY A EPIKY – NAPŘ. BALADA !!!

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA  interpretace literárního díla vysvětlení, výklad díla – často nejednoznačný, posouzení závisí na samotném čtenáři dílo je vždy třeba zasadit do kontextu (souvislostí) – doby vzniku, věku a prožitků autora, dobových tendencí v literatuře atd. druhy intepretace jazyková – studuje jazykovou podobu díla (spisovný, nespisovný jazyk, používané výrazy atd.) tematická – zahrnuje děj, postavy, prostředí atd. kompoziční – všímá si stavby díla, způsobu uspořádání děje (např. chronologicky – časově „popořadě“, retrográdně – „zpětně“ atd.)

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY LITERATURA DĚKUJI ZA POZORNOST.

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY ZDROJE Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=literatura&ex=1#ai:MC | SAN JOSE LIBRARY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Výroky slavných. Ostrava: Blesk s. f., rok vydání neuveden, ISBN VEA Y LEA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. fdb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PELC, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VINCI, Leonardo Da. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DORIERO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GREUDIN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: facade.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DELAGARA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TWENTIETH CENTERY FOX. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY ZDROJE AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=lyra&ex=1#ai:MC | AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=Ma%C5%A1le&queryid=28134dea%2D4094%2D470c%2D9dfa%2De9fbe #ai:MC CHG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GEORGY90. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FRS_Radio.JPG GREZ, Diego. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ONE LAPTOP PER CHILD. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PINKHIJAB. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CASA ROSADA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MORAIS, Stella. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: http: // BUREAU OF LAND MANAGEMENT. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PAULAE. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY ZDROJE SMERDIS OF TLÖN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY. Malý princ (ukázka) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KAREL JAROMÍR ERBEN. Kytice (ukázka) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHAKESPEARE, William. Romeo a Julie (ukázka) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Skautský oddíl Medvědi [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠUMBEROVÁ, Jana. tři milostné básně - tři různé světy (seminární práce) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: kcjl.modry.cz/studenti/lit/tl_sumberova.doc‎ ŠKVORECKÝ, Josef. Tankový prapor. Praha: Galaxie, 1990, ISBN