Faktory ovlivňující způsob poskytování VS - hodnocení veřejných zakázek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Management veřejné správy 5RE901 Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu:
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Propojování metod kvality ve Zdravém městě Kopřivnice Propojení metod kvality.
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Korupce a veřejné zakázky
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Prosperita organizace
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Veřejné finance a veřejné statky
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
MHVP – poskytování veřejných služeb - cvičení 6. dubna 2012.
Rozvoj sociálních služeb v Pardubickém kraji Evaluace projektu rozvoj metod sociální práce a tvorba kritérií efektivity služeb.
Národní cena ČR za jakost 2006 Pavel Ryšánek – listopad 2005.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Poskytování veřejných služeb
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Kvalita v sociálních službách jako proces
Fiskální politika Pavel Seknička.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Metody hodnocení veřejných projektů
Transkript prezentace:

Faktory ovlivňující způsob poskytování VS - hodnocení veřejných zakázek

Kritéria ekonomická Ekonomická - dostupné zdroje, kterými obec disponuje v rámci svého rozpočtu (tedy rozpočtové omezení obce, kraje, státu), kvalita poskytované služby, efektivní alokace zdrojů, tedy náklady na produkci služby. Mezi ekonomická kritéria, která ovlivňují způsob poskytování, řadí Ochrana (2007) také charakter služby, která má být poskytována. Tedy zda se jedná o kolektivní, smíšený či individuální statek.

Kritéria politická v transparentním a efektivním způsobu poskytování sehrávají spíše negativní roli vedoucí k netransparentnímu a neefektivnímu vynakládání zdrojů. Motivem pro takové jednání je vidina většinové podpory voličů nebo korupční jednání. Tzv. politická rizika jsou významná zejména při realizaci dlouhodobých PPP projektů, jelikož ti, kteří o jejich realizaci rozhodují, zpravidla nezůstávají u moci po celou dobu trvání projektu. Změna vlády a neochota nových politiků v již započatých projektech pokračovat může být příčinnou ukončení projektu, jehož důsledkem jsou finanční ztráty pro soukromý i veřejný sektor.

Kritéria ostatní Mezi tzv. ostatní faktory řadí Beblavý, Beblavá- Sičáková (2007) například vznik a šíření inovací, vliv institucionálního prostředí, ve kterém aktéři rozhodující o způsobu produkce působí. Takové prostředí je motivuje přijímat opatření vedoucí k udržení legitimity v rámci oblasti svého působení.

Charakter služby Měřitelnost výstupu/kvality poskytované služby Měřitelnost výstupu/specifičnost aktiv/transakční náklady Brown/Potoski model

Poptávka po službě Elasticita poptávky Možnost doplňkových/komerčních aktivit

Vliv elasticity poptávky a možnosti realizovat doplňkové služby na způsob poskytování zpoplatněných služeb

Vliv elasticity poptávky a možnosti realizovat doplňkové služby na způsob poskytování nezpoplatněných služeb

Konkurence mezi poskytovateli Neefektivní působení komunálních organizací, časté i v českých reáliích, není způsobeno tím, že jejich vlastníkem je veřejný subjekt (obec), ale faktem, že se mnohdy o poskytování služby neuchází v soutěži, kde by konkurovaly subjektům soukromého sektoru, které mají větší předpoklady pro efektivní chování. To dokládá tvrzení (Pavel, 2006, 29): „…obecní obchodní společnosti nemusí plýtvat finančními prostředky. V případě, že je připuštěna konkurence a obecní firma získá zakázku v rámci regulérního výběrového řízení, její náklady jsou srovnatelné s externími dodavateli, dokonce v některých případech jsou nižší.“ Británie zavedla systém compulsory competitive tendering (CCT). Prostřednictvím CCT byl uzákoněn požadavek, že určité služby ve vymezených oblastech mohou být poskytovány přímo (interně) pouze tehdy, pokud se i tyto veřejné organizace zúčastní nabídkového řízení, tedy soutěže a jejich nabídka poskytovat službu zvítězí nad nabídkami soukromých poskytovatelů, tedy nabídne lepší hodnotu za peníze. Cílem této regulace bylo, aby soukromé firmy získaly významný podíl na trhu místních služeb, kde do té doby vévodil v podstatě výhradně veřejný sektor.

Náklady na poskytování Transakční (ex ante, ext post) Byrokratické Kritériem pro vyhodnocení optimální formy poskytovaní je výše nákladů na službu. Pro vyhodnocení nejvhodnější varianty se využívá celá řada metod hodnocení veřejných projektů, od metody CMA (minimalizace nákladů), CBA (analýza nákladů a přínosů), CEA (analýza efektivnosti nákladů), CUA (analýza nákladů a užitků) až po další, jedno i vícekriteriální metody

Kvalita služby Standardy K hodnocení kvality veřejných služeb tak mnohdy nelze využít stejných kritérií jako v případě služeb nabízených tržně. Při hodnocení kvality veřejných služeb je doporučováno zaměřit se na kvalitu komunikace s uživatelem služby, kvalitu specifikace a vymezení služby (standardu, definované priority), kvalitu poskytování a kvalitu personálu a systému. (například Halásek, 2004, Provazníková, 2007) Benchmarking je pouze jednou z mnoha využívaných metod dosahování kvality. Mezi další metody, které lze do systému veřejné správy aplikovat, patří tzv. celkové řízení kvality (Total Management Quality – TQM), model dokonalosti Evropské nadace pro řízení kvality (Excellence Model – European Foundation for Quality Management Excellence Model – EFQM), certifikační systémy ISO, společný hodnotící rámec (Common Assessment Framework – CAF), metoda vyvážených ukazatelů (Balanced ScoreCard – BSC), apod

Navrhovaný model

Děkuji za pozornost