ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Agenda Účel průzkumu Charakteristika průzkumu Metodika Znalosti / neznalosti absolventů Počty současných a budoucích „duší“ v ICT Co v ICT dělat? Kolik zato? Co to může ovlivnit?
Účel Znalosti absolventů ICT studijních oborů terciálního vzdělávání Vývoj v počtech studentů: Nově nastupující Studující Absolventi Neúspěšní Požadavky firem na znalosti a vzdělání pracovníků Požadavky firem na počty budoucích pracovníků
Charakteristika průzkumu - školy Rok Počet oslovenýchNávratnost dotazníků z Návratnost dotazníků v % VŠFakult Studijních oborů (aktuálních) Fakult Studijních oborů (aktuálních)
Charakteristika průzkumu - firmy Průzkum – 4950 – Celkem MIT SIT VIT Celkem
Metodika Identifikace studijních oborů Ústav pro informace ve vzdělávání Oslovení vysokých škol Dopis Vyplnění webové aplikace / MS Excel Oslovení firem Agentura se zkušenostmi z realizace širokých průzkumů Vyhodnocení odpovědí Platforma MS SQL Server 2008 R/2 Shluková analýza – EM algoritmus vyhodnocení 4 shluky MS Excel
Požadované znalosti 01 Modelování a optimalizace podnikových procesů 02 Funkcionalita, customizace a nasazování aplikací 03 Definice ICT služeb a výběr variant provozu ICT služeb 04 Analýza a návrh IS architektury 05 Softwarové inženýrství 06 Datové, informační a znalostní inženýrství 07 Znalosti informačních a komunikačních technologií 08 Provozní excelence 09 Vedení týmu, týmová spolupráce, řízení rizik 10 Znalosti ICT trhu 11 Metody řízení a organizace podniků a institucí 12 Znalost financí a ekonomiky podniku 13 Znalost obchodu a marketingu 14 Znalost matematických a statistických metod 15 Znalost práva 16 Znalost obsahu hlavního oboru podnikání vybrané firmy 7
Znalostní profily – Bc - porovnání 8 Poznámka: 0 žádné znalosti a dovednosti, 3 solidní přehled o dané problematice a základní praktické dovednosti, 1 obecný přehled o problematice, 4 solidní přehled o dané problematice a solidní praktické dovednosti, 2 základní orientace v problematice a v terminologii, 5 nejvyšší znalostní kvalita – hluboké aktuální znalosti a pokročilé praktické dovednosti
Znalostní profily – Mgr. - porovnání 9 Poznámka: 0 žádné znalosti a dovednosti, 3 solidní přehled o dané problematice a základní praktické dovednosti, 1 obecný přehled o problematice, 4 solidní přehled o dané problematice a solidní praktické dovednosti, 2 základní orientace v problematice a v terminologii, 5 nejvyšší znalostní kvalita – hluboké aktuální znalosti a pokročilé praktické dovednosti
(ne)Znalosti absolventů vs. profesní role Na které role terciální vzdělání připravuje? Na které role terciální vzdělání nepřipravuje? Akceptovatelné (ne)Znalosti“ – 60 bodů Rok 2011AdministrátorAnalytikArchitektObchodníkVývojářManažerLektor Mgr5-A Mgr5-B Mgr5-C Mgr5-D
Počty IT odborníků 11
Počty studentů - absolventi 12
Struktura poptávky po IT odbornících dle role (data společnosti LMC s.r.o. – inzeráty na jobs.cz a práce.cz, rok 2011) 13 49% 51%
Struktura poptávky po IT odbornících dle odvětví (data společnosti LMC s.r.o. – inzeráty na jobs.cz a práce.cz, rok 2011) 14 59%59% 41%
Platy ICT odborníků 15
Platy ICT odborníků 16
Platy ICT odborníků 17
Závěry: riziko vývoje porodnosti Průměrný věk vstupu do terciálního vzdělávání – 19,5 roku Roky – kritický pokles!
Závěry: klesající výdaje na školství
Závěry: klesající výdaje na školství v přepočtu na jednoho studenta
Závěry a důsledky Na IT pracovním trhu v ČR existují výrazné stále disproporce mezi poptávkou a nabídkou jak v počtu IT odborníků, tak struktury jejich znalostí S ohledem na demografický vývoj lze očekávat v dalších letech zhoršování situace v počtech absolventů NEBO KVALITY? VŠ nejsou motivovány k produkci absolventů se strukturou znalostí odpovídající požadavkům trhu práce potřeba nových absolventů IT oboru v letech rostla, a to navzdory ekon. krizi RŮST PLATŮ zaměstnavatelé zjistili, že jejich nároky na nové absolventy byly nereálné a snížili svoje požadavky na znalosti IT specialistů POROZUMĚNÍ nebo VYSTŘÍZLIVĚNÍ? školy reagovaly na zvyšující se poptávku po IT odbornících, ale kvantitou, nikoliv kvalitou 21
ICT – teorie a praxe – školy a firmy Otázky?