Socio-technické systémy. Původ socio-technické teorie vývoj teorie na Tavistockém institutu lidských vztahů v 50. letech 20. století jak nové technologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Advertisements

1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
SOFTWARE operační systémy
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Analýza a popis pracovního místa
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
SW podpora krizového řízení Duben 2006 Tomáš Fröhlich, DiS. ISSS 2007.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
Systémy pro podporu managementu 2
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Databázové systémy Architektury DBS.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Informační podpora při krizovém řízení
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
MARKETINGOVÝ MIX.
Poradenství. Systémová integrace. Outsourcing. Infrastruktura. Technologie serverů. KRIZOVÉ ŘÍZENÍ Celostátní krizové řízení v pojetí Unisys Hradec Králové,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Tržní prostředí.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Socio-technické systémy
Socio-technické systémy
Karel Mašát, RssToEvernote Karel Mašát,
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Kabinet informačních studií a knihovnictví Brno FF MU
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Socio-technické systémy

Původ socio-technické teorie vývoj teorie na Tavistockém institutu lidských vztahů v 50. letech 20. století jak nové technologie působí na základní systém práce? Jaký design je potřeba k efektivnímu využití technologií? první studie – pracovní systém v dole na uhlí (Trist)a v tkalcovské továrně (Rice): nové technologie narušily sociální systém a pracovní role lidí  nedostatečný růst produktivity důl na uhlí – technologie umožnila lehčeji získat uhlí. Úzká porubná stěna rubána krumpáči malou pracovní skupinou nahrazena dlouhou stěnou, z níž uhlí odstřelováno a nakládáno na dopravník) – problém s kooperací týmů: směny si vyžadovaly více specializovaného personálu, při problémech systém neflexibilní tkalcovská továrna – tkací stroj ovládaný jedním tkalcem nahrazen automatickými stavy, jež mohl tkadlec ovládat víc zaráz. Tkadlec potřeboval řadu specializovaných pomocníků – nastavení stavu, stříhání látky, odnášení látky apod. Všichni tkalci potřebovali pomoc – plno strojů nečině stálo. řešení: doly – změna organizace: tvorba různých specializovaných rolí, zastoupených vždy v každé směně, tkalcovství - v každé skupině tkadlec s více kvalifikacemi – vznik konceptu poloautomatické pracovní skupiny

Socio-technické systémy STS realita mezilidských vztahů – IS nejsou jen systémy pro přenos informace, jsou to hlavně komunikační systémy sociální hodnoty v IS: důvěra, empatie, odpovědnost, soukromí, kolaborace, sociální “vynálezy” – zodpovědnost, skupinová identita, přátelství, spravedlnost a veřejné dobro priority: poskytnutí zdravotní péče, konkurenceschopnost pracovních sil, rychlá reakce na katastrofy, participace v politice, mezinárodní rozvoj, udržitelná energetická řešení, ochrana životního prostředí, e-komerce, vzdělání

Socio-technické systémy - STS STS – počítačové technologie umožňující sociální interakci jakéhokoli typu př. konverzace ( ), skupinové diskuze (chat), skupinové psaní (Wiki), online obchod (e-Bay), online učení (WebCT), sociální sítě (Facebook) apod. socio-technická propast – důsledek nedostatků mezi tím. co společnost chce a co společnost dělá socio-technické systémy musí překlenout propast mezi sociálními potřebami a technickou výkonností synergie sociálních znalostí + technologických znalostí

Socio-technické systémy - STS multidisciplinární – disciplíny jako inženýrství, psychologie, programování, zdravotnictví, sociologie, pedagogika, ekonomie na člověka zaměřené programování (human centered computing) – HCI + STS technologie není něco daného, ale něco, co vytváří lidé ke svému užití, takže technika má pro nás pracovat, na naopak skutečné problémy nejsou sociální, ani technické, ale to, jak jsou spolu spojeny počítačová technologie umožňuje nové, předtím nemožné sociální formy. Formy by však měly stále dodržovat principy vlastní všem sociálním situacím Conwayův zákon (1968) – struktura softwarového systému odráží komunikační potřeby lidí pracujících na tvorbě systému  software kopíruje komunikační strukturu organizace existuje dvousměrný vztah mezi architekturou softwaru a úkoly přidělenými softwarovým vývojářům sociální aspekty přímo ovlivňující vývoj softwaru

Socio-technická infrastruktura uživatelská podpora – důvěryhodné databáze, snadná navigace a přidávání odkazů, rychlé služby, jasná prezentace voleb a možností uživateli, zkratky pro často vykonávané činnosti, možnost bezpečně zkoušet něco nového zákaznické služby – dlouhý ocas uživatelských potřeb (různé poruchy, věková znevýhodnění – děti, staří, služby ve více jazycích, uživatelské zkušenosti univerzální použitelnost: 1.design pro různorodé uživatele  lepší design pro všechny uživatele 2.nástroje podporující diverzitu je lehké integrovat – čtečky obrazovky, zvětšovací programy, jazykové překladače univerzální sociabilita – technologie podporující sociální principy společné všem komunitám: např. občanské svobody, soukromí, spravedlnost

Socio-technická infrastruktura sociální katastrofa - vzniká tam, kde anti-sociální jednání ničí důvěru a participaci křehkost důvěry uživatelů – ohrožení, kdykoli se objeví porucha transparentní systémy – činnosti uživatelů jsou viditelné pro všechny zodpovědné systémy – činí uživatele odpovědnými za jejich působení na ostatní reputační systémy – uživatelé jednají tak, aby si udrželi přátelství a důvěru, které získali metody zkoumání: tradiční přístupy zkoumání jsou doplněny metodami marketingové analýzy, etnografických pozorování, uživatelských průzkumů, zaměřovaných skupin (focus groups), případových studií, kritických příhod

Složky socio-technického systému hardware - servery a pracovní stanice, periferní zařízení, spojovací síť - kabely, huby, routry.. software – operační systém, utility, aplikace, specializované programy..), zahrnuje sociální pravidla, organizační procesy vnořené v designu fyzikální okolí - zahrnuje sociální pravidla (manažerská kancelář chráněná kanceláří sekretářky, řada kanceláří beze stěn apod..) lidé – jedinci, skupiny, role (podpora, tréning, management, dopravní zaměstnanci, inženýři), oddělení procesy – oficiální a aktuální: manažerské modely, ohlašované vztahy, pravidla a normy (i nepopsané – např. jak se podává stížnost), požadované dokumenty. Jak jsou (mají být) věci dělány? pravidla a nařízení – společenské sankce, pravidla např. pro ochranu soukromí, testování apod.) data a struktury – jaká data se shromažďují, jak se skladují, kdo k nim má přístup, formáty(kdo je třídí, podle čeho, kdo stanovil třídění) změny v STS  trajektorie  následky s etickým rozměrem pro podílníky – vliv sociálně nejmocnější zaměření na neformální politický systém a aktuální pracovní praktiky, implicitní aspekty práce, skryté praktiky, nezdokumentované efekty

Úrovně IT systémů

1. Hardwarové systémy založeny na fyzické úrovni výměna energie problém např. přehřátí 2. Softwarové systémy - vznikají z hardware založeny na informační úrovni výměna dat a kódů řešení problému zastavení – kdy je smyčka zpracování nekonečná? 3. HCI systémy – vznikají ze softwarových systémů založeny na personální úrovni výměna významů řešení problémů jako nedorozumění nebo informační přetížení 4. Socio-technické systémy – vznikají z HCI systémů založeny na komunální (společenské) úrovni normativní výměna řešení problémů jako nedůvěra, nepoctivost, nespravedlnost

Výkonnost IT IT systém nemá vysoký výkon pokud: 1. Nemůže dosáhnout výsledku (neefektivní) 2. Nemůže být přinucený pracovat (neužitečný) 3. Má časté poruchy (nespolehlivý) 4. Podlehnout virům (nezabezpečený) 5. Selhává, když se věci změní (neflexibilní) 6. Nemůže pracovat se standardními pluginy nebo daty (nekompatibilní) 7. Nemůže stahovat nebo nahrávat (nepřipojený) 8. Odhaluje soukromé informace (indiskrétní)

Model sítě systémové výkonnosti systém má čtyři elementy: hranice, vnitřní strukturu, efektory a receptory. Design každého elementu by měl redukovat rizika (R) nebo zvětšovat příležitosti (P)  osm základních cílů: A.Hranice – odděluje elementy systém od jeho okolí (R): Bezpečnost (security)– ochrana proti neautorizovanému vstupu, zneužití nebo převzetí (P): Rozšiřitelnost (extendibility) – použít vnější elementy jako nástroje systému B.Interní struktura – definuje, jak systém funguje vnitřně (R): Spolehlivost (reliability) – funkčnost trvá i při vnitřních poruchách (P): Flexibilita (flexibility)– systém se přizpůsobuje změnám prostředí C.Efektory – mění vnější svět přímo (R): Použitelnost (usability) – minimalizuje relativní cenu činnosti (P): Funkcionalita (functionality) – pracuje přímo v prostředí, kde produkuje požadovanou změnu D.Receptory – zaznamenává vnější svět a přijímá signály (R): Soukromí (privacy) – řídí uvolnění informací o sobě (P): Konektivita (connectivity) – otevírá a používá kanály ke komunikaci významů s ostatními systémy

Vlastnosti komunikačních médií bohatost (richness) – schopnost médií usnadnit sdílení významu. Bohatost tvoří pořadí: 1. tváří v tvář (F-t-F), 2. audio-vizuální, 3. telefonní, 4. dopisy a plakáty. Výzkumy toto pořadí nepotvrdily. Např. lidé volí pro sociální úkoly spíš než telefon kontinuita (continuity) – vlastnost interface, stupeň kontinuity komunikace: streaming, záznam interaktivita (interactivity) – vlastnost interface, vzorec komunikačních vazeb mezi vysílačem a přijímačem: vysílání (jeden – jeden, jeden – mnoho jednosměrná komunikace), mezilidská (jeden – jeden obousměrná komunikace), komunální (mnoho – mnoho obousměrná), všudypřítomná (mnoho – jeden) cena (cost) – práh zprávy: psychologická cena poslání zprávy. Př. má nižší práh, než dopis

Vlastnosti komunikačních médií Vlastnosti distribuovaná x asynchronní komunikace jsou zavádějící: vlastnosti online médií závisí na konceptu fyzického prostoru a času Př. asynchronnost komunikace závisí na fyzickém čase, tj. rychlosti přenosu signálu. Telefon je komunikace synchronní, pokud telefonuji s někým v raketě, po jejím startu a vzdalování od Země se přenos zpomaluje – kdy již nepůjde o synchronní, ale o asynchronní komunikaci? Se zpožděním minut, hodin? Mohou se vlastnosti médií měnit v závislosti na čase a prostoru? Analýza odhaluje, že místo očekávaného růstu bohatosti médií (vývoj k audio-vizuální multiumedialitě) lidé upřednostňují růst interaktivity (sociálních vazeb) - př. reputační systémy E-Bay, systém hodnocení Amazonu apod. Úspěch zahrnuje zapojení více lidí, ne bohatší obsah zpráv.

LITERATURA Všechny zdroje jsou z knihy: WHITWORTH, Brian – MOOR, Aldo de. Socio-Technical Design and Social Networking Systems. Information Science Reference. Hershey : IGI Global, 2009, 898 s. ISBN SHNEIDERMAN, Ben. Foreword (s. XXVI – XXIX). WHITWORTH, Brian – de MOOR, Aldo. Preface (s. XXX – XXXV). WHITWORTH, Brian. the Social Requirements of Technical Systems (s. 3 – 22). EASON, Ken – ABDELNOUR-NOCERA, José Luis. Socio- Technical Theory and Work Systems in the Information Age (s ). de SOUZA, Cleidson R. B. – REDMILES, David F. On the Alignment of Organizatinal and Software Structure (s. 93 – 103).