Systémy veřejných kol „Bikesharing“ Eva Štěrbová, Ing. Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
Veřejná kola jsou: -dopravní prostředky pro každodenní dojíždění -politická opatření měst a regionů 1. Úvod
2. Od historie po současnost První generace – volná kola Druhá generace – kola na zálohu Třetí generace – sofistikované systémy
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Kola třetí generace Automatický systém Manuální systém (s personální asistencí) Sdružení uživatelů veřejných kol
3. Druhy systémů a jejich přednosti - Manuální systém
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Manuální systém Hledisko investora Nutná spolupráce jednotlivých center mezi sebou a osobní asistence v každém bodě systému. Investice je nízká, lehce stoupne, pokud se požaduje elektronický registr. Ideální ve středně velkých nebo malých městech.
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Forma pracovních smluv se soukromou firmou. (Clear Channel Outdoor a JCDecaux Cyclocity) Služba na klíč za (např.) reklamní plochy, procentuální zisky z parkovacích zón a podobně.
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Vélo’v (Lyon), Bycyklen (Kodaň), Oybike (Londýn) přiznávají, že veřejná kola jsou předmětem krádeže a vandalismu, stejně tak jako stanice - značný počet problémů s údržbou celého systému - ekonomické ztráty
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Bicing (Clear Channel). Barcelona Call a bike. DB (Frankfurt nad Mohanem)
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Automatický systém Ambicia´t v Granollers (Urbike)
3. Druhy systémů a jejich přednosti – Sdružení uživatelů veřejných kol -Vhodné pro malá města, městské čtvrti, sousedské spolky a tak dále. -Výhoda ve volitelnosti typu kola a možnosti zapůjčení cyklistických doplňků. -Investice je velmi nízká, liší se dle úrovně databáze a dalších možností systém automatizovat.
4. Financování „Greater Lyon“ a JCDecaux - „kola za billboardy“ Barcelona s Clear Channel za procento utržené ze zisků z integrálního systému regulujícího parkování v centru města. Uživatel na druhou stranu získá cenově výhodnou službu.
4. Financování Personál na řízení a opravy (například pro Velo’v pracuje okolo 30-ti osob). Na kola, panely a informační systém („software a hardware“) (dle systému od 250 Euro do Euro – v závislosti na úrovni technologie systému).
4. Financování Náklady do cyklistické dopravy (infrastruktura a parkoviště). Zisk - téměř zdvojnásobení počtu cyklistů (v Lyonu a Barceloně téměř dvakrát).
4. Výhody a nevýhody Výhody pro město Podpora jízdy na kole po městě a zvýšení modal splitu cyklistů. Zvýšení intermodality (například v Barceloně 37% uživatelů kombinuje Bicing s ostatními dopravními prostředky)
4. Výhody a nevýhody Nahrazení parkovacích míst pro auta místem pro veřejná kola. Zlepšení životního prostředí. Zvýšení silniční bezpečnosti cyklistů tím, že se zvýší počet cyklistů Zlepšení kvality života a spokojenosti občanů ve městě.
4. Výhody a nevýhody Výhody pro uživatele Ekonomie přepravy a možnost výběru dopravního prostředku Pojištění
4. Výhody a nevýhody Nevýhody zvýšení modal splitu cyklistů dochází zejména ke snížení dělby práce chodců nebo uživatelů MHD Diskutabilní nevýhody veřejná kola vzhledem ke krádežím, vandalismu a také částečně k nutným redistribucím kol ve městě, představují neudržitelný a neekologický způsob mobility, veřejná kola se kvůli neprůhlednosti dat dají spíš nazvat ekonomickým zájmem firmy se zástěrkou ekologičnosti.
5. Mobilita Intermodalita s hromadnou dopravou 75% uživatelů pařížského Vélib’ využívá veřejná kola k přepravě v noci (kdy je zavřené metro a omezená hromadná doprava)
Barcelona – 11% uživatelů Bicingu
Animace počtu zaparkovaných kol v čase
6. Automatický systém Bicing – bezpečnostní systém
6. Automatický systém Bicing – redistribuce K přepravě 2 kamiony, 21 dodávek a 21 přívěsů K opravě 3 dodávky, 3 motorky, sklad, opravna a opraváři
7. Závěr Velmi efektivní metoda k zavedení denní cyklistické kultury Zlepšení intermodality, využívání městského prostoru, životního prostředí Zvýšení silniční bezpečnosti cyklistů, kvality života, spokojenosti občanů ve městě a tak dále.
7. Závěr Další nutné investice (oddělená cyklistická infrastruktury, legislativa, parkoviště..). Vhodné investovat do zvýšené bezpečnosti systémů.
7. Závěr Malá a středně velká města obvykle mívají omezenější rozpočty, ale pokud zvolí opravdu bezpečný systém, tak celkové zisky by měly pokrýt náklady.
Děkuji za pozornost.