Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Veličiny pro hodnocení zvuku
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika 4 (Hlasitost).
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Temperované ladění.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk a jeho vnímání Roman 2009, SPGŠ Futurum s.r.o.
Stupnice Tematická oblast
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Význam matematiky v hudbě
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tóniny Tematická oblast
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Hudba - notace Tematická oblast
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a společenských oborů Datum vytvoření 3. prosince 2012 Ročník 1. ročník čtyřletého gymnázia, 5. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsah Základní vlastnosti zvuku v hudbě, výška, hlasitost, šíření zvuku Způsob využití postupně procházíme snímky a odpovídáme na otázky na snímcích 6, 9 a 11 Autor Ing. Karel Dvořáček Kód VY_32_INOVACE_36_EDVO03 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Zvuk a jeho vlastnosti Základem hudby je zvuk – mechanické kmitání a vlnění pružného prostředí v rozsahu lidského slyšení. Čistý sinusový tón lze vyrobit pouze elektronicky. Přirozené tóny jsou složené z čistých sinusovek, jsou deformované, nejnižší harmonická je základní tón. Vyšší harmonické způsobují zabarvení. Kmitání musí být periodické, netlumené nebo tlumené. Neperiodické kmitání mají hluky, šumy a třesky.

Hudební výška tónu Udává se názvy tónů c-d-e-f-g-a-g, případně zvýšení o půltón (přípona –is) nebo snížení o půltón (přípona –es) Základem je komorní tón a1, kmitočet 440 Hz (od r. 1939). Barokní ladění bylo 415 Hz, což je půltón níž oproti současnému ladění. Centový systém dělí půltón na 100 centů. Oktáva má 12 půltónů, tedy 1200 centů. Přirozené ladění používá čisté intervaly. Temperované ladění rozděluje oktávu matematicky na 12 stejných intervalů. Existují další druhy ladění: pythagorejské, středotónové, Werckmeister, ...

Fyzikální výška tónu Kmitočet zvuku se udává v Hertzích, 1 Hz je jeden kmit za sekundu. Rozsah lidského slyšení je cca 16 Hz – 16 kHz. Nižší kmitočty, infrazvuky, vnímáme jen jako chvění. Vyšší kmitočty – ultrazvuky – vnímají některá zvířata (pes – píšťalka, netopýr). Interval oktáva je fyzikálně dvojnásobek, resp. polovina kmitočtu. Délkově odpovídá rovněž dvojnásobku nebo polovině struny, vzduchového sloupce v píšťale, jazýčku harmoniky nebo kamene xylofonu.

Rozsah zvuku Lidská řeč má běžný rozsah kvinty, max. oktávy, podobně lidové písně. Ukolébavky mají malý rozsah (Halí belí – tercie). Rozsah netrénovaného zpěváka je do dvou oktáv, podobně jako kytara (laděná E – e1), cvičením se zvětší na tři oktávy. Většina nástrojů má rozsah podobný. Klavír má rozsah osm oktáv. Největší rozsah mají varhany, klávesnice je sice čtyřoktávová, rejstříky ale umožní hru v celém akustickém rozsahu lidského sluchu. Nejnižší tóny jsou na pedálech, nejvyšší jsou mixtury. Technický referenční kmitočet je 1 kHz, je v oblasti nejvyšší citlivosti ucha.

Otázky a úkoly Jaký kmitočet mají tóny a, a2? Kolik centů má půltón? a: poloviční kmitočet od komorního a, tedy 440/2 = 220 Hz a2: dvojnásobný kmitočet od kom. a, tedy 440*2 = 880 Hz, blíží se 1 kHz, tedy je slyšet lépe. Kolik centů má půltón? Půltón je matematicky přesně polovina celého tónu, který má 100 centů: 100/2 = 50 centů Jaký rozsah mají nástroje, na které hrajete? Rozsah běžných nástrojů je přes dvě až tři oktávy, podle rozsahu lidského hlasu.

Hlasitost Uchem rozlišíme asi 320 stupňů hlasitosti. Hudebně udáváme ppp – pp – p – mf – f – ff – fff. Můžeme měřit výkon zvukového zdroje ve Wattech (symfonický orchestr při ff má necelých 30 W!), akustický tlak v Pascalech, výhodná je intenzita zvuku v decibelech (dB).

Orientační stupnice hlasitosti zvuku 0 dB Práh slyšení 20 dB Padající listí 30 dB Šepot, tichá ulice 40 dB Tlumený hovor 60 dB Hlasitý hovor 70 dB Silně frekventovaná ulice, potlesk v sále 80 dB Silná reprodukovaná hudba 90 dB Jedoucí vlak 100 dB Pneumatická sbíječka 110 dB Diskotéka 120 dB Startující letadlo 130 dB Práh bolesti

Otázky a úkoly Rozsvítil by zvuk orchestru žárovku? Pokud bychom převedli dokonale akustickou energii velkého orchestru na elektrickou, tak žárovku rozsvítíme. Je možno zpěvem rozbít sklenici? Ne.

Šíření zvuku, rezonance Zvuk se šíří ze zdroje kmitání hmotným prostředím, intenzita se zmenšuje s druhou mocninou vzdálenosti. Zvukové vlny mohou rozkmitat soustavu se stejnou frekvencí (rezonanční deska, korpus nástroje, rezonanční struny). Vlny jsou pohlcovány nebo odráženy v prostoru. Rychlost šíření zvuku v materiálech je různá, ve vzduchu jen 344 m/s (vliv teploty a tlaku). Akustika koncertních sálů je otázkou zkušeností (empirie) a experimentů. Jeden člověk představuje cca 0,5 m2 absorpční plochy.

Otázky a úkoly Poznáme akustický rozdíl mezi prázdným a plným koncertním sálem, kostelem, třídou? Rozdíl v akustice prostoru poznáme podle délky dozvuku třeba při tlesknutí nebo řeči. Jak zesílíme zvuk vidličkové ladičky nebo hracího strojku bez použití elektřiny? Položením na ozvučnici – kost, lavici, skříňku, tělo nástroje, sklo.

Použitá literatura ČARNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha - Bratislava: Panton, 1964. Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000, ISBN 80-7106-238-3.