Kamila Litterbachová Nathan Kračunov.  OBECNÉ INFORMACE O SÓKRATOVI  PŘEDSÓKRATICI  ŽIVOT FILOSOFA  PÁR INFORMACÍ O JEHO ŽENĚ  SOUD A SMRT SÓKRATA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej, kdo to řekl.
Advertisements

Pythagoras 6.století př. n. l..
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hodnotová orientace svobodné generace
SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.07/Md
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Řecko Klasická doba BC.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
eklekticismus, novoplatonismus
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Filosofie Antická.
VY_32_INOVACE_28-10 Antická filosofie Sokrates.
Starověké Athény Dějepis
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Dědictví antiky Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2.
Řecká moudrost Věda a filosofie.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Řecká kultura klasické období
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sókratés Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – PRAVĚK, STAROVĚK. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk a starověk.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Filosofie křesťanského středověku
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
JEDY V HISTORII Lavrinčiková, Přikrylová, Tomanová.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
D ÍOGENÉS A KYNISMUS ANEB JAK SE ŽIJE V SUDU Kateřina Šabatová 3.B.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Nefertiti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PYTHAGORAS Šimon Úradník.
Buddhismus Michaela Hrušková.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko – Kultura a literatura.
Peloponéský spolek Josef Hanzl 6.B.
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Buhismus David Lučný :D (budha).
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Peloponéská válka Sparta vs. Athény.
PLATÓN př. n. l..
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Kamila Litterbachová Nathan Kračunov

 OBECNÉ INFORMACE O SÓKRATOVI  PŘEDSÓKRATICI  ŽIVOT FILOSOFA  PÁR INFORMACÍ O JEHO ŽENĚ  SOUD A SMRT SÓKRATA  CO O NĚM NAPSALI JEHO ŽÁCI  SÓKRATOVO MYŠLENÍ  SÓKRATOVSKÁ METODA  SÓKRATOVSKÉ DIAOLOGY  ZDROJE

 470 – 399 př.n.l.  Starověké Řecko, Athény  Filosof, učitel, rétor (rétorika = řečnické umění )  Učitel Platónův  Jedna z nejvíce významných postav evropské filosofie

 Ranní řečtí filosofové před Sókratem  Pokus o racionální výklad skutečnosti a původu světa  Thalés z Milétu, Pýthagorás, Empedoklés a další  Sókratův obrat a založení nové filosofie ( polovina 4.století př.n.l.)

 Jeho zájem se soustředil na záležitosti člověka a společnosti  „snesl filosofii z nebe na zem“, Cicero o Sókratovi  Sokrates se stal prvním filosofem, který si položil otázku, na čem záleží štěstí  Snažil se o správné definování laických hodnot =>metodou k vyhledávání definicí se mu stal jím vynalezený systematicky vedený dialog  V sókratově názoru je skryt i jeho postoj k athénské demokracii => hlásal, že vláda má patřit do rukou odborníků, což bylo v rozporu se systémem athénské demokracie

 Jeho otec Sofróniskos byl sochař, matka Fainareté porodní bába  O jeho mládí nevíme mnoho, zřejmě se mu ale dostalo vzdělání, které mu otec podle athénských zákonů musel poskytnout – gymnastika, hudba, gramatika (četba Homéra a dalších básníků)  Vyučil se stejnému umění jako jeho otec, poté se však začal věnovat filosofii naplno

 Za první fáze Peloponéské války se účastnil několika bitev, několikrát projevil statečnost  Zachránil život zraněného Alkibiada  Říká se, že někdy Sókratés zůstal stát ve vojenském táboře celý den bez hnutí, ponořen do svých myšlenek  Mezi Sókratovy zábavy patřily návštěvy symposií, tedy pitek, v nichž nezůstával pozadu  S manželkou Xantippou měl tři syny

 Existuje spousta nedoložených informací o této ženě  Známá díky velmi ostrému jazyku, prý jediná bytost, která zvítězí v debatě nad Sókratem  Synonymum pro zlou a hádavou ženu  „dostaneš-li dobrou ženu, budeš výjimkou, dostaneš-li zlou staneš se filosofem“

 Po roce 422 př. n. l. získali v Athénách vliv mladí političtí reformátoři v čele se Sókratovým žákem Alkibiádem => další fáze Peloponéské války, ve které byly Athény poraženy => konec „ zlatého věku“  Vlády v Athénách se chopila tzv. vláda třiceti tyranů (jeden z vládců, byl i Sóktarův žák)  Platón účast odmítl  Po pádu této vlády byl Sókratés obviňován, že jeho filosofie zrodila tyto vlády a přivedla Athény k porážce ve válce.

 Athénský lidový soud, vedený třemi významnými osobami, vyšetřoval Sókrata pro podezření z neuznávání státem uznávaných bohů a špatného vlivu na athénskou mládež  Na soud se Sókrátés nepřipravil, ale jeho improvizovaná obhajoba byla jednou z nejlepších v dějinách soudnictví  Přesto byl Sókratés shledán vinným a odsouzen k trestu smrti požitím bolehlavu  Jeho řeč před soudem sepsal Platón jako Obranu Sókratovu

 Sókratés sám nezanechal žádné spisy  Aristofanés o něm napsal komedii Oblaka, kde sókratés vystupuje jako představitel nových myšlenek o přírodě a společnosti  Hlavním pramenem informací o Sókratovi jsou spisy dvou jeho žáků – Xenofónta a Platóna  Další informace lze nalézt v díle Platónova žáka Aristotela  Sochy a busty, které Sókrata znázorňují jako šeredného muže, se pravděpodobně inspirovaly Platónovým a Xenofónovým popisem, přirovnávajícím jej v žertu k silénům a satyrům

 Sókratés byl přesvědčen, že lidé chybují hlavně proto, že nedovedou správně užívat svůj rozum a že jednají podle svých domněnek, místo aby se snažili skutečně poznávat  Proto se rád pouštěl do rozhovorů  Větu „Vím, že nic nevím“, Sókratés patrně neřekl, pocházející nejspíše z příliš odvážné interpretace Platónových dialogů  Pro vnitřní hlas, který ho varoval, co není správné, užíval Sókratés pojem „daimonion“

 Největším přínosem západnímu myšlení je Sókratova dialogická metoda tázání  Jde o negativní metodu vylučování hypotéz, kdy lepší hypotézy jsou zastávány a horší vylučovány, pokud vedou ke sporu  Řecké μαιεύτρια maieutria znamená porodní bába

 Sókratovské dialogy jsou dílo Platónovo, literární forma rozhovoru mezi (fiktivním) Sókratem a dalšími postavami jeho doby, zprostředkované Sókratovou metodou => argumenty a protiargumenty se mělo dojít k výsledku debaty => obě strany se snaží nalézt chyby v argumentaci soka  Jedním z vrcholů této dialogické metody je například dialog o zbožnosti, Euthyfrón

 V Platónově filosofickém systému je učení procesem vzpomínání či upamatování  Duše, dříve než se vtělí do těla, přebývala ve světě idejí  Tam viděla věci, tak jak skutečně jsou, a nikoli jen stíny či obtisky těchto věcí, které pozorujeme na zemi  Procesem tázání může být duše přivedena k tomu, aby se upamatovala na ideje v jejich čisté podobě a došla tak moudrosti

 Internet: A9s  Google obrázky

 DĚKUJEME ZA POZORNOST A PŘIJEMNÝ ZBYTEK DNE