1 Energetické audity (EA) a Průkazy energetické náročnosti budovy (PENB) - legislativa Krajská energetická agentura Moravskoslezského kraje, o.p.s. Českobratrská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Ing. Jan Pejter ENVIROS, s.r.o., Praha
Energetický audit, PENB
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Tepelné čerpadlo 3.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
NZÚ – BD návrh Programové schéma je navrženo na základě analýz účasti vlastníků BD v ZÚ 2009, rozložení zájmu o jednotlivé oblasti podpory, jejich.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
VÝPOČET A HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV V ČR
Směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropy č. 2002/91 ES o energetické náročnosti budov Jiří Tomek energetický auditor č. 075 seznamu MPO ČR.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetický průkaz budovy.  Požadavek Evropské směrnice /es.  Každá země realizuje požadavek vlastní cestou  Pro ČR se stal vzorem rakouský.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Povolování staveb Stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují a) budovy, a to např. stavby o jednom nadzemním podlaží do 25 m 2 zastavěné.
Úspory energie a regenerace
Vládní návrh novely zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Systém kontrolní činnosti SEI
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Dotační program Zelená úsporám Ing. Zbyněk Bouda Energetická Agentura Vysočiny, z.s.p.o.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Energetická certifikace budov Karel Srdečný EkoWATT
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Průkazy energetické náročnosti budov Novela zákona č.406/2000 Sb, o hospodaření energií Resort školství Setkání ředitelů škol Oddělení sekretariát.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Dotační programy zaměřené na podporu EPC
Účel a přehled přestaveb budov
Zákon č. 406/2000 Sb. z pohledu energetického auditu
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Speciální izolace BJ13.
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Administrativní budovy
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Transkript prezentace:

1 Energetické audity (EA) a Průkazy energetické náročnosti budovy (PENB) - legislativa Krajská energetická agentura Moravskoslezského kraje, o.p.s. Českobratrská 1403/2, Ostrava 1 Tel: , Web:

2 Funkce Energetického auditu (EA) Funkce Energetického auditu (EA) a Průkazu energetické náročnosti budovy (PENB) v projektové přípravě: a) Novostavby: - objemová a dispoziční studie - EA - projekt ke stavebnímu řízení (prováděcí projektová dokumentace) projektová dokumentace) - PENB

3 b) Rekonstrukce: - stavebně technický průzkum - původní výkresová dokumentace - EA - projekt ke stavebnímu řízení (prováděcí projektová dokumentace) projektová dokumentace) - PENB

4 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91ES ze dne 16. prosince 2002 o energetické náročnosti budov, - Čl. 7 Certifikát energetické náročnosti 1. Členské státy zajistí, aby při výstavbě, prodeji nebo pronájmu budov byl vlastníkovi nebo vlastníkem potenciálnímu kupujícímu nebo nájemci předložen certifikát energetické náročnosti. 2. Certifikát energetické náročnosti budovy musí obsahovat referenční hodnoty, platné právní požadavky a kritéria, umožňovat porovnání a posouzení energetické náročnosti budovy. Certifikát musí být doplněn doporučeními na snížení energetické náročnosti, které je efektivní vzhledem k vynaloženým nákladům. 3. Členské státy přijmou opatření k tomu, aby v budovách s celkovou užitnou podlahovou plochou větší než m 2, jež jsou užívány orgány veřejné moci a institucemi, které poskytují veřejné služby velkému počtu osob, byl energetický certifikát umístěn na nápadném a dobře viditelném místě.

5 Čl. 15-Transpozice 1. Členské státy uvedou v platnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí s účinností od 4. ledna 2006: zák. č. 183/2006 Sb., stavební zákon a/ nebo zák. č. 406/2006 Sb., o hospodaření energií 2. Členské státy mohou v případě nedostatku kvalifikovaných a/nebo autorizovaných odborníků nárokovat dodatečnou lhůtu tří let pro plné uplatňování ustanovení článků 7, 8 a 9.

6 § 6a zák.č.406/2006 Sb., Energetická náročnost budov 1)Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek musí zajistit splnění požadavků na energetickou náročnost budovy a splnění porovnávacích ukazatelů, které stanoví prováděcí právní předpis 6a) „148“ 2)Splnění požadavků podle odstavce 1 dokládá stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek průkazem ENB, který musí být přiložen při prokazování dodržení obecných technických požadavků na výstavbu 5a) „137/1998“ „137/1998“

7 PENB a)součástí dokumentace podle prováděcího právního předpisu při výstavbě nových budov, b)při větších změnách dokončených budov s celkovou podlahovou plochou nad 1000 m 2, které ovlivňují jejich energetickou náročnost, c)při prodeji nebo nájmu budov nebo jejich částí v případech, kdy pro tyto budovy nastala povinnost zpracovat průkaz podle písmene a) nebo b). (8) Požadavky podle odstavce 1 nemusí být splněny při změně dokončené budovy v případě, že vlastník budovy prokáže energetickým auditem, že to není technicky a funkčně možné nebo ekonomicky vhodné s ohledem na životnost budovy, její provozní účely nebo pokud to odporuje požadavkům zvláštního právního předpisu6).

8 Zák. č. 183/2006 Sb., stavební zákon § 1 (3) Stavbou se rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, (5) Změnou dokončené stavby je : a)nástavba, kterou se stavba zvyšuje, b)přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou, c)stavební úprava, při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby; za stavební úpravu se považuje též zateplení pláště stavby.

9 § 105 (2) U staveb uvedených v § 104 odst. 2 písm. a) až d) se k ohlášení dále připojí projektová dokumentace. § 104 odst. 2 písm. a) až d): a) stavby pro bydlení a pro rekreaci do 150 m 2 zastavěné plochy, s jedním podzemním podlažím do hloubky 3 m a nejvýše dvěma nadzemními podlažími a podkrovím, b) podzemní stavby do 300 m 2 zastavěné plochy a hloubky do 3 m, pokud nejsou vodním dílem, c) stavby do 300 m 2 zastavěné plochy a výšky do 10 m, s výjimkou staveb pro bydlení, a haly do 1000 m 2 zastavěné plochy a výšky do 15 m, s jedním nadzemním podlažím, nepodsklepené a dočasné na dobu nejdéle 3 let, d) stavby do 25 m 2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepené nejvýše do hloubky 3 m,

10 § 109 Stavební řízení 1)Účastníkem stavebního řízení je a) stavebník b) vlastník stavby, na níž má být provedena změna či udržovací práce, není-li stavebníkem g) společenství vlastníků

11 § 110 (2) K žádosti (o stavební povolení) stavebník připojí a) doklady prokazující jeho vlastnické právo nebo právo založené smlouvou provést stavbu b) projektovou dokumentaci, Projektová dokumentace Projektová dokumentace vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb

12 Př í l 1: Rozsah a obsah projektov é dokumentace A.Průvodní zpráva e) informace o dodržení obecných požadavků na výstavbu B. Souhrnná technická zpráva 7. Úspora energie a ochrana tepla a) splnění požadavků na energetickou náročnost budov a splnění porovnávacích ukazatelů podle jednotné metody výpočtu energetické náročnosti budov, b) stanovení celkové energetické spotřeby stavby. D. Dokladová část

13 Př í l 1: Rozsah a obsah projektov é dokumentace a)stanoviska, posudky a výsledky jednání vedených v průběhu zpracování projektové dokumentace, b)průkaz energetické náročnosti budovy podle zákona o hospodaření energií. 2)

14 F. Dokumentace stavby (objektů) 1. Pozemní (stavební) objekty 1.1. Architektonické a stavebně technické řešení Technická zpráva Technická zpráva a) účel objektu, b) zásady architektonického, funkčního, dispozičního a výtvarného řešení c) kapacity, užitkové plochy, obestavěné prostory, zastavěné plochy, orientace, osvětlení a oslunění, d) technické a konstrukční řešení objektu, jeho zdůvodnění ve vazbě na užití objektu a jeho požadovanou životnost, e) tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a výplní otvorů, j) dodržení obecných požadavků na výstavbu.

Technika prostředí staveb Technická zpráva Uvádějí se základní údaje podle jednotlivých druhů zařízení: a) vytápění - bilance potřeby tepla s udáním teplonosné látky, způsob napojení na vlastní zdroj nebo na venkovní rozvod, systém regulačního zařízení; zdůvodňuje se volba systému vytápění a přípravy teplé a užitkové vody, b) kotelny a předávací stanice - bilance potřeby tepla (hodinová a roční), bilance potřeby paliva a surovin, dimenzování kotlů, čerpadel boilerů, výměníků apod., regulace a měření, požadavky na zajištění péče o životní prostředí, c) zařízení pro ochlazování staveb - základní informace o vnitřních rozvodech a zařízení, dimenze a vedení, popis umístění spotřebičů chladu a koncových elementů, venkovních zařízení chladicích systémů, předávacích stanic tepla, strojoven rozvodu chladu, rozvoden a regulačních stanic, d) vzduchotechnické zařízení - parametry venkovního a vnitřního prostředí, charakteristika, koncepce, dimenzování zařízení, požadavky na energie a média (elektřina, teplo, chlad, pára, voda), výkony a bilance spotřeby energií,

16 e) zařízení měření a regulace - stručný popis jednotlivých okruhů, jejich funkce, charakteristické údaje měřených a regulovaných médií a charakteristika provozu a prostředí, výchozí parametry pro výpočty zařízení měření a regulace, zdravotně technické instalace - bilance potřeby vody, teplé vody, f) zdravotně technické instalace - bilance potřeby vody, teplé vody,

Výpočty Zpracovávají se potřebné výpočty  tepelně technické,  akustické,  osvětlení nebo oslunění

18 Vyhl.č.137/1998 Sb. OBECNÉ POŽADAVKY NA BEZPEČNOST A UŽITNÉ VLASTNOSTI STAVEB § 15 Základní požadavky Základní požadavky (1) Stavba musí být navržena a provedena tak, aby byla při respektování hospodárnosti vhodná pro zamýšlené využití a aby současně splnila základní požadavky, kterými jsou : a) mechanická odolnost a stabilita, a) mechanická odolnost a stabilita, b) požární bezpečnost, b) požární bezpečnost, c) ochrana zdraví, zdravých životních podmínek4) a životního prostředí, c) ochrana zdraví, zdravých životních podmínek4) a životního prostředí, d) ochrana proti hluku,4),16) d) ochrana proti hluku,4),16) e) bezpečnost při užívání, e) bezpečnost při užívání, f) úspora energie a ochrana tepla. f) úspora energie a ochrana tepla.

19 § 23 Denní osvětlení, větrání a vytápění 1)Návrh denního osvětlení se musí posuzovat společně se souvisícími činiteli, zejména s možností sdruženého a umělého osvětlení, s vytápěním, chlazením, větráním, ochranou proti hluku, prosluněním včetně vlivu okolních budov a naopak vlivu navrhované stavby na stávající zástavbu za účelem dosažení vyhovujících podmínek zrakové pohody s minimální celkovou spotřebou energií v souladu s normovými hodnotami. 2)Obytné místnosti musí mít zajištěno dostatečné denní osvětlení, přímé větrání a musí být dostatečně vytápěny s možností regulace tepla.

20 § 28 Úspora energie a ochrana tepla 1) Budovy musí být navrženy a provedeny tak, aby spotřeba energie na jejich vytápění, větrání, popřípadě klimatizaci byla co nejnižší 1) Budovy musí být navrženy a provedeny tak, aby spotřeba energie na jejich vytápění, větrání, popřípadě klimatizaci byla co nejnižší 2) Budovy s požadovaným stavem vnitřního prostředí musí být navrženy a provedeny tak, aby byly zaručeny požadavky na 2) Budovy s požadovaným stavem vnitřního prostředí musí být navrženy a provedeny tak, aby byly zaručeny požadavky na a) tepelnou pohodu uživatelů, b) požadované tepelně technické vlastnosti konstrukcí, c) stav vnitřního prostředí pro technologické činnosti a pro chov zvířat, d) nízkou energetickou náročnost při provozu stavby. 3) Tepelně technické vlastnosti budov jsou dány normovými hodnotami. 3) Tepelně technické vlastnosti budov jsou dány normovými hodnotami.

21 Předpis č. 61/2008/Sb. : úplné znění zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií § 6a (6) Provozovatelé budov využívaných pro účely školství, zdravotnictví, kultury, obchodu, sportu, ubytovacích a stravovacích služeb, zákaznických středisek odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací a veřejné správy o celkové podlahové ploše nad 1000 m 2 jsou povinni umístit průkaz na veřejně přístupném místě v budově.

22 Děkuji za pozornost Krajská energetická agentura Moravskoslezského kraje, o.p.s. Českobratrská 1403/2, Ostrava 1 Tel: , Web: