Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Administrativní budovy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Administrativní budovy"— Transkript prezentace:

1 Administrativní budovy
Ztz 1

2 Význam a smysl administrativní práce
Administrativa je synonymum pro sousloví státní správa. Patrně první administrativní budovy vznikly ve starověkém Řecku s rozvojem měst kolem roku 800 př.n.l. Jednalo se o architektonicky významné budovy – radnice, sněmovny, soudy. Ve starověkém Římě jsou později řešeny celá města jako správní centra. Po zhruba tisícileté stagnaci v této výstavbě dochází k jejímu rozvoji opět až s nástupem feudální společnosti. Jsou to opět radnice, které zajišťují samosprávu menších sídel a měst. Teprve s rozvojem výroby v 18. a 19. století a s výstavbou průmyslových závodů dochází také k rozvoji měst a narůstá potřeba administrativy. Staví se banky, burzy, pronajímatelné kancelářské budovy, radnice, vládní budovy a parlamenty.

3 Základní dělení administrativních budov dle účelu
ČSN Administrativní budovy a prostory říká, že pojem administrativní budova přestává být v současné době dostatečně výstižný pro veškerá pracovní prostředí v nichž probíhá administrativní, koncepční a manažerské činnosti. Vypadá to, jako by se chtěli autoři normy omluvit za její název.

4 Proto také vzápětí uvádějí, na které stavby se norma vztahuje:
budovy pro veřejnou správu: -budovy pro samosprávu -budovy pro moc výkonnou -budovy pro moc soudní budovy pro administrativu související s výrobou, obchodem a službami, budovy pro peněžnictví – banky, pojišťovny, burzy budovy vědeckých a výzkumných institucí budovy přenosových a informačních médií

5 Legislativní požadavky pro navrhování administrativních budov
Pro navrhování administrativních budov existuje celá řada předpisů, které je možné rozdělit do následujících skupin Normové požadavky Jedná se normy, které definují požadavky z hlediska zatížení, prostorové požadavky na pracoviště, požadavky z hlediska denního a umělého osvětlení pracovišť, požadavky na tepelně technické vlastnosti obvodových konstrukcí, požadavky na vytápění, vzduchotechnické rozvody, plynovody a rozvody elektrické energie, požadavky na požárně bezpečností řešení objektu, ochranu proti hluku

6 Další legislativní předpisy,
kde jsou základní požadavky na stavby, které náleží do působnosti obecných stavebních úřadů a požadavky na pracovního prostředí Vyhláška o obecně technických požadavcích na výstavbu 268/2009 Stavební zákon 183/2006 Nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace 369/2009

7 Urbanistické zásady, návrh konceptu administrativní budovy, základní dispoziční varianty
Nejdůležitějším rozdělením z hlediska umisťování a navrhování administrativních budov je jejich přístupnost Budovy s omezeným přístupem osob – jedná se o administrativní budovy v areálu výrobních závodů. Prostorové a dispoziční požadavky jsou dány účelem administrativní budovy – většinou se jedná o velkorozměrové kanceláře, které jsou doplněny samostatnými kancelářemi pro vedoucí a vývojové pracovníky, jednacími a školicími místnostmi. Tyto budovy nemusí být připojeny přímo na parkovací plochy.Často jsou také vystavěny přímo do prostoru výrobních hal.

8 Budovy s neomezeným přístupem osob
budovy pro samosprávu, banky, pojišťovny Pro tyto budovy jsou charakteristické velké vstupní prostory navazující na přepážkové haly. Měl by být zde kladen důraz na příjemné prostředí, kvalitní orientační sytém, přehlednost a doplňkové diskrétní plochy, přístup přes dostatečně dimenzované parkoviště se zastávkou městské hromadné dopravy. Také jsou tyto budovy náročnější z hlediska architektonického řešení, technického vybavení a požárně bezpečnostního řešení. Budovy pro samosprávu jsou v poslední době seskupovány do center, kde návštěvník vyřídí vše jednom místě. Bohužel jsou tato centra jen ve velkých městech a v obcích naopak tyto úřady úplně chybí.Často jsou tyto budovy umisťovány v historických centrech měst,kde chybí parkoviště a dokonce i přístupnost městskou hromadnou dopravou.

9 Samostatným problémem jsou budovy soudů, kde by měly být umístěny čekárny pro zúčastněné strany, pochopitelně soudní sály a kanceláře jednotlivých úředníků. V současných budovách soudů většinou čekají zúčastněné strany na soudní jednání na chodbě.

10

11


Stáhnout ppt "Administrativní budovy"

Podobné prezentace


Reklamy Google