Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluLaser AutorMgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53 Jméno autora: Mgr. Roman.
charakteristika tepelného stavu hmoty vlastnost předmětů a okolí (člověk vnímá jako studené, teplé či horké) souvisí s kinetickou energií částic látky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_09 Název materiáluJednoduché.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Teplota a její měření.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-002 Předmět FYZIKA.ROČNÍK.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_03 Název materiáluSložení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_08 Název materiáluBurzovní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_03 Název materiáluKalkulačka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_03 Název materiáluDluhopis,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_06 Název materiáluUrčování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_20 Název materiáluSlučování.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Blanka Krejsová Název : VY_52_INOVACE_35_Teplota.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Teplota teplota je fyzikální veličina, kterou značíme t
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Základy rovnovážné termodynamiky
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do fyziky opakování
Teplota – souhrnná cvičení II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Zobrazení zrcadlem a čočkou
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_15
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Fyzika 2.E 4. hodina.
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Teplota, měření teploty
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota a její měření AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFyzika Tematický okruhMolekulová fyzika a termika Ročník2 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Teplota a její měření

Při měření teploty využíváme poznatku o rovnovážném stavu: Tělesům ve vzájemné tepelné rovnováze přiřazujeme stejnou teplotu. Měření teploty provádíme tak, že do vzájemného styku uvedeme těleso, jehož teplotu chceme měřit, a těleso srovnávací – teploměr. Po vytvoření tepelné rovnováhy je teplota tělesa rovna teplotě teploměru. K měření teploty potřebujeme: vybrat vhodné srovnávací těleso – teploměr vytvořit teplotní stupnici stanovit jednotku teploty

Celsiova teplota t Jednotkou Celsiovy teploty je stupeň Celsiův (značíme °C). Celsiova teplotní stupnice má dva vztažné body: 1.rovnovážný stav chemicky čisté vody a jejího ledu za normálního tlaku ( Pa) – tomuto stavu je dohodou přiřazena teplota t 0 = 0 °C 2.rovnovážný stav chemicky čisté vody a její syté páry při varu za normálního tlaku ( Pa) – tomuto stavu je dohodou přiřazena teplota t 100 = 100 °C Mezi těmito teplotami je stupnice rozdělena na 100 stejných dílků. Jednomu dílku odpovídá 1 °C.

Celsiovu teplotní stupnici vytvořil v roce 1742 švédský astronom Anders Celsius ( ). Stupnice byla původně obrácená – bod varu vody byl 0 a bod tání ledu 100 stupňů. Do dnešní podoby ji obrátil r Carl Linné. [1]

Fahrenheitova teplota ϑ Jednotkou Fahrenheitovy teploty je stupeň Fahrenheitův (značíme °F). Dnes se tato stupnice oficiálně používá v USA. Stupnici sestrojil v roce 1724 německý fyzik Gabriel Fahrenheit. Za referenční body zvolil nejnižší teplotu, které se mu podařilo dosáhnout (0 °F), a teplotu lidského těla (96 °F). Později byly referenční body upraveny na 32 °F pro bod tání ledu a 212 °F bod varu vody.

Vztah mezi Celsiovou a Fahrenheitovou teplotní stupnicí [2]

Termodynamická teplota T Jednotkou termodynamické teploty je kelvin (značíme K). Termodynamická teplotní stupnice má jediný vztažný bod – rovnovážný stav soustavy led + voda + sytá vodní pára (tzv. trojný bod vody) – tomuto stavu je dohodou přiřazena teplota T r = 273,16 K. Počátkem termodynamické teplotní stupnice je 0 K. Této hodnotě se může termodynamická teplota libovolné soustavy přiblížit, nemůže jí však dosáhnout.

Termodynamickou teplotní stupnici vytvořil skotský fyzik William Thomson, lord Kelvin of Largs ( ). [3]

Vztah mezi Celsiovou a termodynamickou teplotní stupnicí [4]

Otázky: 1.Jak poznáte, že voda a led v izolované nádobě jsou v rovnovážném stavu? 2.Čím se od sebe liší zápisy T = 50 K a ΔT = 50 K? Vyjádřete oba zápisy také ve °C a °F.

Použité zdroje: BARTUŠKA, Karel. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1994, 254 s. ISBN SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Použité obrázky: [1] Olof Arenius. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [2] T. & R. Annan & Sons. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na _1907._Scientist,_resting_on_a_binnacle_and_holding_a_marine_azimuth_mirror.jpg [3] Gringer. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [4] Homo logos. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na