Česká školní inspekce jako klíčový úřad státní správy ve školství Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, Ústav regionálního rozvoje, veřejné správy a práva, Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/ PhDr. Ondřej Andrys, MAE 1. náměstek ústředního školního inspektora Česká školní inspekce České republiky
Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/ Základní informace o struktuře regionálního školství Řízení regionálního školství Právní předpisy Postavení ČŠI Kompetence ČŠI Procesní úprava Výstupy inspekční činnosti Klíčové oblasti inspekčního hodnocení Mezinárodní aktivity Projektové aktivity Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) PISA 2012
Základní informace o struktuře regionálního školství Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Počty škol v regionálním členění Mateřské školy Česká republika Praha Středočeský kraj Jihočeský kraj Plzeňský kraj Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj
Počty škol v regionálním členění Základní školy Česká republika Praha Středočeský kraj Jihočeský kraj Plzeňský kraj Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj
Počty škol v regionálním členění Střední školy Česká republika Praha Středočeský kraj Jihočeský kraj Plzeňský kraj Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj
Počty škol v regionálním členění Vyšší odborné školy Česká republika Praha Středočeský kraj Jihočeský kraj17 16 Plzeňský kraj Karlovarský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Zlínský kraj Moravskoslezský kraj
Školy v předškolním vzdělávání Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT) Stav ve školním roce Trend 2010/ /2012 Počet MŠ celkem Podíl MŠ soukromých v %2,63,0+ Podíl MŠ církevních0,60,7+
Žáci v základních školách Sledovaný parametr ČR (podle MŠMT) Stav ve školním roce Trend 2010/ /12 Počet žáků v ZV celkem Počet žáků na 1. stupni ZŠ Počet žáků na 2. stupni ZŠ Podíl žáků v programech pro nadané (v %) 14,314,4+
Žáci ve středním vzdělávání Sledovaný parametr ČR2009/ / /2012Trendy Počet žáků v SŠ Podíl žáků v oborech gymnázií (v %)25,926,126,9+ Podíl žáků v oborech s maturitní zkouškou (v %) 71,271,171,4+ Podíl žáků v uměleckých oborech (v %) 1,71,82,0+ Počet cizinců v SŠ
Řízení regionálního školství
Stanovení základních pravidel a cílů Povolení vzdělávání Povolení výjimek a úprav Financování Zajištění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Společná část maturitní zkoušky Zřizovatelské funkce Další Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
Stanovení základních pravidel a cílů Povolení vzdělávání Přijímací řízení na střední školy Zajištění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zajištění vzdělávání cizinců z EU Ukončování středního a vyššího odborného vzdělávání Součinnost při komisionálním přezkoušení a opravné zkoušce v základní a střední škole Financování Zřizovatelské funkce Další Krajský úřad
Financování Další Zřizovatelské funkce Obecní úřad
Předškolní vzdělávání Sledovaný parametr ČR (podle MŠMT) Stav v roce Trend Veřejné výdaje na PV v mil. Kč15 983, , ,4- Podíl výdajů na PV z celkových veřejných výdajů na školství (v %) 9,969,999,37- Přepočtený počet PP v PV24 584, , ,6+ Průměrný plat PP v PV v Kč Republikový normativ v Kč */ Výdaje na 1 dítě v Kč Průměrný počet dětí na 1 PP12,8 0 Ekonomické předpoklady regionálního školství */ Týká se škol zřizovaných územními samosprávnými celky
Základní vzdělávání Sledovaný parametr ČR (podle MŠMT) Stav v roce Trend Veřejné výdaje na ZV v mil. Kč43 674, , ,4 **/ + Podíl výdajů na ZV z celkových veřejných výdajů na školství (v %) 33,732,131,4- Přepočtený počet PP v ZV58 417, , ,8- Průměrný plat PP v ZV (v Kč) Republikový normativ v Kč */ Výdaje na 1 žáka (v Kč) **/ + Průměrný počet žáků na 1PP13,6 13,7+ Ekonomické předpoklady regionálního školství */ Týká se škol zřizovaných územními samosprávnými celky **/ Počet včetně školních družin a klubů
Střední vzdělávání Sledovaný parametr ČR (podle MŠMT) Stav v roce Trend Veřejné výdaje na SV v mil. Kč , , ,6- Podíl výdajů na SV z celkových veřejných výdajů na školství (v %) 21,721,2 19,6 - Přepočtený počet PP v SV37, 837,743,8+ Průměrný plat PP v SV v Kč Republikový normativ v Kč */ Výdaje na 1 žáka v SV Průměrný počet žáků na 1 PP14,614,111,4- Ekonomické předpoklady regionálního školství */ Týká se škol zřizovaných územními samosprávnými celky
Právní předpisy
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (kompetenční zákon) zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů vyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti
Postavení ČŠI organizace a zaměstnanci
Ukazatelm. j **) 2013 (předpoklad) Zaměstnanci ČŠI systemizovaná místa kmen včetně ESF kmen včetně ESF kmen včetně ESF 508/458 *) 526/492 *) 516/446 *) 552/474 *) Vysokoškolská kvalifikovanost RI % 65,3 77,779,5 84,883,6 86,9 Rozpočet ČŠI tis. Kč Průměrný plat Kč kmen včetně ESF kmen včetně ESF Průměrný věk rok ,8 Počet pracovišť Vývoj základních ukazatelů v letech 2005 až 2011 *) stanovený limit / skutečnost**) proběhla delimitace ÚIV
Postavení ČŠI § 173 odst. 1 školského zákona, § 7 odst. 3 kompetenčního zákona organizační složka státu zřízená zákonem správní úřad s celostátní působností
Osoby vykonávající inspekční činnost školní inspektoři § 174 odst. 9 školského zákona vysokoškolské vzdělání a nejméně 5 let pedagogické nebo pedagogicko-psychologické praxe kontrolní pracovníci § 174 odst. 10 školského zákona vysokoškolské vzdělání a nejméně 5 let praxe nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou a nejméně 20 let praxe přizvané osoby § 174 odst. 11 školského zákona účastní se inspekční činnosti v zájmu odborného posouzení věci pracuje pod vedením školního inspektora nebo kontrolního pracovníka
Kompetence ČŠI oblasti činnosti
Kompetence ČŠI osoby, u nichž je prováděna inspekční činnost ČŠI vykonává činnost vůči právnickým osobám vykonávajícím činnost škol a školských zařízení zapsaných do rejstříku škol a školských zařízení inspekční činnost je vykonávaná v těchto školách a školských zařízeních a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe věcná působnost kompetence vymezené školským zákonem
Předmět činnosti ČŠI 1. inspekční činnost § 174 odst. 2 školského zákona a)získávání a analyzování informací o vzdělávání, o činnosti škol a školských zařízení, sledování a hodnocení efektivnosti vzdělávací soustavy b)zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, a to podle příslušných vzdělávacích programů c)zjišťování a hodnocení naplnění ŠVP a jeho soulad s právními předpisy a RVP d)státní kontrola dodržování školské legislativy e)veřejnosprávní kontrola § 174 odst. 5 školského zákona šetření stížností
2. účast na komisionálním přezkoušení, opravné zkoušce žáka na žádost krajského úřadu § 52 odst. 4 a 5, § 53 odst. 4 a § 69 odst. 9 a 10 školského zákona 3. zpracovávání koncepčních a hodnotících dokumentů koncepčních záměrů inspekční činnosti § 174 odst. 1 školského zákona systémů hodnocení vzdělávací soustavy § 174 odst. 1 školského zákona výroční zprávy ČŠI § 174 odst. 13 písm. d) a odst. 16 školského zákona Předmět činnosti ČŠI
4. účast při konkursním řízení na ředitele školy či školského zařízení vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích týká se pouze tzv. veřejných škol 5. vede řízení o přestupku ČŠI je orgánem příslušným k řízení o přestupku podle § 182a školského zákona Předmět činnosti ČŠI
V dalších případech se již jedná pouze o důvody a důsledky využití inspekční činnosti poskytování součinnosti krajskému úřadu v rámci řízení o přezkoumání průběhu a výsledků závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutoria či obhajoby absolventské práce § 82 odst. 2, § 90 a § 102 školského zákona inspekční činnost vykonávaná na podnět (§ 174 odst. 5 školského zákona) na základě petic (§ 174 odst. 5 školského zákona) pro účely přiznání dotací podle zákona č. 306/1999 Sb. (§ 174 odst. 6 školského zákona) Předmět činnosti ČŠI
ČŠI dále na základě svých zjištění podává návrh na výmaz školy/školského zařízení nebo oboru z rejstříku škol a školských zařízení § 175 odst. 5 a § 150 školského zákona podává návrh na vyhlášení konkurzu § 166 odst. 3 a § 176 školského zákona podává návrh na odvolání ředitele § 166 odst. 5 a § 174 odst. 16 školského zákona dává podněty příslušným státním orgánům Předmět činnosti ČŠI
Plán hlavních úkolů a kritéria hodnocení Plán hlavních úkolů § 174 odst. 4 školského zákona, § 2 vyhlášky č. 17/2005 Sb. inspekční činnost se vykonává na základě PHÚ návrh sestavuje ČŠI s využitím závěrů předchozích školních inspekcí, na základě požadavků MŠMT a s přihlédnutím k podnětům krajských úřadů, zřizovatelů, ředitelů a školských rad schvaluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy obsahové zaměření inspekční činnosti pro daný školní rok Kritéria hodnocení § 174 odst. 7 školského zákona, § 2 vyhlášky č. 17/2005 Sb. specifikuje způsob hodnocení při inspekční činnosti podle ustanovení § 174 odst. 2 písm. b) školského zákona schvaluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Procesní úprava činnosti ČŠI
Zahájení inspekční činnosti zahájení inspekční činnost na místě předložením písemného pověření náležitosti pověření podle § 174 odst. 8 a 12 školského zákona před samotným zahájením je ředitel (případně jeho zástupce) seznámen mj. s termínem zahájení a předpokládaným termínem jejího ukončení s časovým plánem inspekční činnosti se seznamem požadované dokumentace s požadavky na zajištění inspekční činnosti
Oprávnění „kontrolovaných osob“ ředitel školy nebo jím pověřený zaměstnanec školy je oprávněn být přítomen výkonu inspekční činnosti § 2 odst. 3 vyhlášky č. 17/2005 Sb.
Povinnosti „kontrolovaných osob“ § 164 odst. 1 písm. d) a § 175 odst. 4 školského zákona § 14 zákona o státní kontrole vytvoření podmínek pro výkon inspekční činnosti odpovědný za vytvoření podmínek je ředitel školy/školského zařízení zejména poskytnutí součinnosti odpovídající oprávněním ČŠI v nezbytném rozsahu poskytnout technické zabezpečení pro výkon inspekční činnosti přijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků
Oprávnění a povinnosti zřizovatele pověřený zástupce zřizovatele je oprávněn být přítomen výkonu inspekční činnosti § 2 odst. 3 vyhlášky č. 17/2005 Sb. na základě výsledků inspekční činnosti přijímá zřizovatel opatření ve školách a školských zařízeních, které zřizuje § 175 odst. 4 školského zákona šetření stížností § 174 odst. 5 školského zákona na základě podkladů ČŠI uskuteční další řízení a přijme odpovídající opatření
Výstupy inspekční činnosti
Výstup inspekční činnosti § 174 odst. 13 školského zákona inspekční zpráva § 174 odst. 14 školského zákona protokol § 15 a násl. zákona o státní kontrole tematická zpráva § 174 odst. 15 školského zákona výroční zpráva ČŠI § 174 odst. 16 školského zákona výsledek šetření stížnosti není definitivním závěrem, pouze podkladem pro opatření zřizovatele § 174 odst. 5 školského zákona
Inspekční zpráva § 174 odst. 14 školského zákona v případě hodnotící (nikoli kontrolní) činnosti tj. činnosti podle § 174 odst. 2 písm. b) a c) školského zákona obsah zprávy projednává inspekční tým s ředitelem připomínky ředitel může podat ČŠI připomínky k inspekční zprávě do 14 dnů od převzetí inspekční zprávy ČŠI zpracovává stanovisko k jejich obsahu ČŠI zašle inspekční zprávu (včetně připomínek a stanoviska) zřizovateli a školské radě (§ 168 odst. 1 písm. g) školského zákona) inspekční zpráva je veřejná uložena po dobu 10 let ve škole/školském zařízení a na příslušném inspektorátu ČŠI
Obsah inspekční zprávy identifikace osoby, u níž probíhá inspekční činnost, místo a čas provedení inspekční činnosti vymezení předmětu inspekční činnosti hodnocení zjištěného stavu v jednotlivých oblastech označení dokladů a materiálů, o které se hodnocení opírá stanovení lhůty pro přijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků a stanovení lhůty pro podání písemné zprávy o odstranění zjištěných nedostatků § 175 odst. 4 školského zákona, § 11 písm. f) zákona o státní kontrole poučení o možnosti podat připomínky jména, příjmení a podpisy členů inspekčního týmu podpis ředitele případně je vyznačeno, že ředitel odmítl protokol převzít
Protokol § 15 a násl. zákona o státní kontrole v případě státní nebo veřejnosprávní kontroly kontrolovaná osoba je seznámena s obsahem protokolu námitky ředitel může podat písemné a zdůvodněné námitky proti protokolu do 5 dnů od seznámení se s protokolem o námitkách rozhoduje ÚŠI na řízení o námitkách se správní řád nepoužije (§ 26 zákona o státní kontrole) proti rozhodnutí o námitkách není opravný prostředek přípustný ČŠI předá své zjištění o nedostatcích orgánům, které ve své působnosti činí opatření k nápravě zjištěného stavu § 22 zákona o státní kontrole vždy zřizovateli (§ 175 odst. 4 školského zákona)
Obsah protokolu identifikace kontrolované osoby, místo a čas provedení kontroly vymezení předmětu kontroly kontrolní zjištění v jednotlivých bodech zda bylo zjištěno porušení právních předpisů, případně v čem je porušení spatřováno odůvodnění označení dokladů a materiálů, o které se zjištění opírá stanovení lhůty pro přijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků § 175 odst. 4 školského zákona, § 11 písm. f) zákona o státní kontrole poučení o možnosti podat námitky jména, příjmení a podpisy členů inspekčního týmu podpis ředitele případně je vyznačeno, že ředitel odmítl protokol převzít
Klíčové oblasti inspekčního hodnocení
Kritéria podle školského zákona 12 kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (národní rámec kvality školy) Rovný přístup ke vzdělávání Školní vzdělávací programy Řízení školy Personální podmínky Materiální předpoklady Finanční předpoklady Efektivní organizace vzdělávání Účinná podpora rozvoje osobnosti dětí a žáků Partnerství Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností dětí a žáků Systematické hodnocení individuálních a skupinových výsledků vzdělávání dětí a žáků Systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání školy
6 klíčových oblastí pro celkové hodnocení (výsledky a předpoklady): Nabídka vzdělávání Účinnost podpory rozvoje osobnosti dětí a žáků, celkové výsledky vzdělávání Dopady preventivních a inovačních programů Řízení školy a efektivní strategie vzdělávání Podpora pedagogických pracovníků (personální, materiální a finanční předpoklady škol) Školní systémy vlastního hodnocení a kontroly (dodržování formálních podmínek a vybraných ustanovení školského zákona) Klíčové oblasti inspekčního hodnocení
Mezinárodní aktivity
Mezinárodní aktivity a projekty SICI OECD EQAVET Inspektorát Evropských škol Mezinárodní šetření výsledků vzdělávání – PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS, TALIS, Posouzení systému monitoringu a evaluace, Překonávání školního neúspěchu
Projektové aktivity Realizace projektů OP VK Kompetence I Kompetence III NIQES Příprava Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES)
NIQES 4 klíčové aktivity projektu NIQES: Rozvoj systému inspekčního hodnocení v počátečním vzdělávání a vývoj metodologie pro identifikaci úspěšně fungujících škol Podpora rozvoj školních vzdělávacích programů v praxi škol Podpora vzdělávání inspekčních pracovníků Vývoj a ověřování národních šetření pro zjišťování výsledků vzdělávání (nejen v 5. a 9. třídách ZV)
PISA 2012
Programme for International Student Assessment mezinárodní projekt OECD měření výsledků vzdělávání čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost 15letí žáci
Země zúčastněné v roce 2012
55
56 Změny ve výsledcích zemí mezi roky 2003 a 2012 (PISA Matematická gramotnost)
57
58 Změny ve výsledcích zemí mezi roky 2000 a 2012 (PISA Čtenářská gramotnost)
59
60 Změny ve výsledcích zemí mezi roky 2006 a 2012 (PISA Přírodovědná gramotnost)
61
62
63
64
sekundární analýzy výsledků vývoj nových metodik a postupů pro sledování a hodnocení podpory rozvoje a dosažené úrovně žáků v klíčových gramotnostech – využitelnost školami i státem pravidelné sledování podpory rozvoje a dosažené úrovně žáků v jednotlivých gramotnostech (výběrová šetření) využití testovací aplikace s databankou úloh pro průběžné hodnocení žáků v klíčových gramotnostech ve školách Reakce ČŠI
Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/ Děkuji za pozornost PhDr. Ondřej Andrys, MAE 1. náměstek ústředního školního inspektora pro inspekční činnost Česká školní inspekce Fráni Šrámka Praha 5 tel
Prezentace vznikla v rámci projektu „Inovace výuky regionálního rozvoje“ OP VK - CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Inovace výuky regionálního rozvoje CZ.1.07/2.2.00/