Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2008/2009 ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka 37 150 21 Praha 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Kariérové poradenství
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
1 Porada s pracovníky útvarů školství úřadů obcí s rozšířenou působností Krajský úřad Libereckého kraje 21. srpen 2009 Česká školní inspekce ve školním.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Základní škola Nerudova Říčany okres Praha - východ Škola je plně organizovaná, tj ročník, spolu se speciálními třídami
Rámcové a školní vzdělávací programy
Financování regionálního školství
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Mgr. Libuše Přikrylová, manažer pracovní skupiny.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Česká školní inspekce jako klíčový úřad státní správy ve školství Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, Ústav regionálního.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Tisková konference zahájení školního roku 2009/2010
Liberecký inspektorát ČŠI
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Výzva k předkládání žádostí
Normativní financování vztahy a souvislosti
Cesta rozvoje středních škol v Jihomoravském kraji
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Hlavní manažér SP Kvalita I
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2008/2009 ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka Praha 5

Vybrané ukazatele ČŠI /plán Pracovníci ČŠI Kvalifikovanost IP 65,3 %79,5 %x Rozpočet ČŠI tis.Kč tis. Kč tis. Kč Průměrný plat23.180,-Kč29 059,-Kč26 805,-Kč Průměrný věk50let49letx Počet pracovišť

Rozsah výkonů inspekční činnosti ve školním roce /20 09 Inspekce škol Hodnocení ŠVP inspekčních hospitací 1772 inspekčních zpráv, 1689 kontrolních protokolů 1234 uložených lhůt k odstranění nedostatků zjištěných inspekcí, 281 závažných porušení, 84 podnětů jiným kontrolním orgánům 5 návrhů na výmaz z rejstříku škol Námitky proti inspekčním výstupům 44, tj. 1,76 % Účastnila se 492 konkurzních řízení na ředitele škol Šetřila 383 podání s 885 podněty, z toho 224 důvodných Inspekcí se účastnilo 248 školních inspektorů, 98 kontrolních pracovníků a 329 odborníků přizvaných z praxe

Předškolní vzdělávání Problémy s implementací ŠVP, nízká připravenost učitelek na změny a nové úkoly (22 % ŠVP v souladu s RVP PV, velké nedostatky 12,5 % MŠ) Lokální nedostatek kapacit pro PV, vysoký podíl malých MŠ do 50 dětí (63 %) Malé kapacity logopedické péče Velká administrativní náročnost spojená s právní subjektivitou a vysoká míra pedagogických úkolů Nedořešená vazba mezi RVP PV a RVP ZV (přechod dětí do ZŠ) Podfinancování segmentu PV, pokles reálných mezd, zvyšování míry zastaralého vybavení Nízká informovanost a připravenost na možnost získání podpory z ESF OP VK Výuka cizích jazyků – 70 % jako kroužek, není návaznost na ZV

Základní vzdělávání Problémy s implementací RVP ZV (22,5 % ŠVP ZV plně v souladu s RVP, velké nedostatky 7,5 % škol), nízká připravenost PP Segmentová rizika v kvalifikovanosti učitelů Zvyšuje se podíl tzv. malých škol do 150 žáků (52,8 %) Mírný nárůst žáků s nedokončeným základním vzděláním Problémy s integrací žáků se SVP do běžného proudu Nízká úroveň ICT gramotnosti a znalosti CJ u učitelů Vysoká administrativní zátěž a míra vyučovací povinnosti ředitelů malých ZŠ Chybí dopracování požadavků na výstupech v uzlových bodech vzdělávací dráhy, RVP ZV neobsahují hodnotící mechanismy pro zjišťování individuálních a skupinových výsledků vzdělávání Velmi časté novely školského zákona

Střední vzdělávání Problémy přípravy a přechodu na ŠVP, především v odborném vzdělávání, různé pojetí RVP G a RVP OV Ve středním odborném vzdělávání bylo do současné doby schváleno a vydáno 225 RVP. Řada škol pokládá zpracování ŠVP za nutné „zlo“ Zpracované ŠVP jsou často velmi rozsáhlé a vzhledem k tomu méně přehledné

Střední vzdělávání Nedostatky v ŠVP: Zařazení a realizace průřezových témat Učební osnovy nejsou v souladu s RVP Zabezpečení žáků se SVP (nerespektování šk. zákona) Hodnocení žáků – zvládnutí faktografie Absence práce s nadanými (evidováno 0,1 %) Vlastní hodnocení školy – není v souladu s vyhláškou Opomíjena možnost sebehodnocení žáků Mnohé školy pokračují v klasickém pojetí výuky

Střední vzdělávání Velmi časté změny v legislativě Přijímací řízení Reforma zkoušek o ukončování studia Výuka cizích jazyků a vybavení škol ICT V oblasti hospodaření škol nejvíce negativních zjištění v kraji Libereckém. V oblasti dodržování předpisů byly nejlépe hodnoceny školy v kraji Libereckém

Střední vzdělávání Na úrovni škol je třeba zvýšit informovanost a připravenost učitelů na úspěšné zvládnutí cílů kurikulární reformy V nižších stupních víceletých gymnázií byla zjištěna neschopnost přizpůsobit se potřebám žáků Připravenost PP ve SŠ pro práci se žáky se SVP je především v gymnáziích nedostatečná Řada pedagogických rad je prozatím formálně zapojena jak ve tvorbě a přípravě ŠVP, tak ve vlastním hodnocení na úrovni školy. Většina klasifikačních zásad ve školních řádech je stále zaměřena na zjišťování a hodnocení velkého objemu vědomostí, nejsou plně v souladu s cíli kurikulární reformy.

Střední vzdělávání Systémová rizika středních škol Přijímací řízení - současný systém tří přihlášek způsobuje zbytečné administrativní, organizační a finanční zatížení škol; boj o žáka, není stanovena kvalitativní hranice přijetí Maturitní zkoušky – velká nevole k nové MZ – délka příprav, finanční náročnost, neustálé změny a odklady, systém proškolování, u státní maturity chybí vazba na vysokoškolské vzdělávání Odlišné pojetí RVP GV a SOV Nenávaznost ŠVP na nižším a vyšším stupni gymnázia

Střední vzdělávání Výuka cizích jazyků – Aj jako první 65 % (G), 72 % (SOŠ), téměř zmizeli ze škol rodilí mluvčí Nejsou stále řešeny otázky finančních nákladů spojených s výjezdy učitelek/učitelů cizích jazyků do zahraničí ICT- počet žáků na 1 PC 5,4, počet učitelů na 1 PC 1,9; stáří techniky, interaktivní tabule 1,3 na školu OP Windows XP většinou Bezpečné prostředí pro vzdělávání - nedostatky: povrch podlah, nábytek, osvětlení, tělocvična, zahrada Úrazy

Ředitelé škol Komplexní autonomie a ve srovnání se zahraničím nejvyšší akademická svoboda Potřeba vzdělávání v soft skills Nedostatečné informace o moderních metodách vzdělávání (rovněž tak učitelé) a výsledcích pedagogického výzkumu Nízká obměna ředitelů škol Zpracovat školní strategie, jak má být ŠVP lépe naplňován Zaměřit DVPP na kurikulární reformu Více zapojit pedagogické rady a samosprávné orgány do vedení škol a do systémů vlastního hodnocení škol. Ve vlastním hodnocení škol zavést a uplatňovat průběžné hodnocení dětí a žáků přímo ve výuce, zvláště ve středních školách.

Učitelé Kvalifikovanost učitelů – ZŠ 86 %, SŠ 84 % Problémy s rozlišováním potřeb nadaných dětí a žáků, chybí zásady podpory v ŠVP Ve školách, zvláště v SŠ, je nízká podpora žákům se SVP, chybí zaměření na prevenci individuální neúspěšnosti žáků s riziky. Chybí kompetence pro pedagogickou diagnostiku Chybí účinnější zpětná vazba mezi učitelkou/učitelem a žákem Učitelky/učitelé se vyrovnávají velmi obtížně s požadavkem integrace, chybí osvěta a informovanost Benevolence k výskytu projevů nevhodného (agresivního) chování

Děkuji za pozornost Zpracovali: Mgr. Olga Hofmannová, ústřední školní inspektorka Mgr. Karel Bárta, ředitel Libereckého inspektorátu ČŠI