PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
1.Co je podstatou podnikových činností? ● Podnik zakládá stát, občan nebo skupina lidí, aby plnil určité funkce. Tyto cíle jsou rozhodující orientací podniku. Aby byl schopen existovat, potřebuje spolupracující kolektiv lidí tj.: →pracovníky, kteří usilují o co největší odměny, sociální jistoty, dobré pracovní podmínky, zajímavou práci, →podnik, který usiluje o zisk, prestiž své firmy, o dobrou práci. ●Cíle pracovníků a podniku je třeba sjednotit. Při dosahování cílů vykonává podnik činnosti.
2.Jak členíme podnikové činnosti? PODNIKOVÉ ČINNOSTI: ►DLOUHODOBÝ MAJETEK, TECHNICKÝ ROZVOJ ►ZÁSOBOVÁNÍ, LOGISTIKA ►VÝROBA ►MARKETING, PRODEJ ►EKONOMICKÝ SYSTÉM, ÚČETNICTVÍ ►PERSONALISTIKA ►INFORMAČNÍ SYSTÉM ►MANAGEMENT (ŘÍZENÍ PODNIKU)
3.Jaký význam je podnikové činnosti DLOUHODOBÝ MAJETEK, TECHNICKÝ ROZVOJ? Dlouhodobý majetek je to nejcennější, co podnik má, je třeba s ním řádně hospodařit, abychom měli kde a na čem vyrábět. Činnosti: členění, plánování, pořízení, opotřebení a odpisy, vyřazení, evidence, ochrana a udržování majetku. Technický rozvoj (např. zavádění nových efektivnějších technologií, inovace výrobků).
4.Jaký je význam podnikové činnosti ZÁSOBOVÁNÍ, LOGISTIKA? Každý podnik potřebuje z něčeho vyrábět, racionálně rozhodnout, kolik a kdy nakupovat, pořídit materiál. Pořízení materiálu se nazývá zásobování, s kterým souvisí činnosti: plánování materiálových zásob, právní zajištění dodávek, skladování, výdej materiálu ze skladu, evidence zásob. Logistika řeší fyzické toky (např. zboží od dodavatele k odběrateli) a informační toky (např. objednávky, kontrakty) spojené se zásobováním.
5.Jaký je význam podnikové činnosti VÝROBA? Výroba nebo poskytování služeb je hlavní činností podniku, zorganizovat samotnou výrobu, výsledkem je výrobek nebo služba. Činnosti: plánování (příprava) výroby, vlastní výroba, kontrola a skladování ve výrobě, evidence výroby. Cílem je vyrobit žádané zboží v potřebném množství, kvalitě a čase za přiměřenou cenu a s přiměřeným ziskem.
6.Jaký je význam podnikové činnosti MARKETING, PRODEJ? V podnikové činnosti marketing, prodej řeší podnik komu prodat. Marketing je nauka o trhu, podnikatelská koncepce. Marketing je proces řízení, který zajišťuje poznávání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb zákazníka, aby bylo dosazeno cíle firmy tj. zisku. Prodej představuje pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli a související činnosti: skladování hotových výrobků, zboží, plánování prodeje, uzavírání kupních smluv, expedice, fakturace, evidence a hodnocení prodeje.
7.Jaký je význam podnikové činnosti EKONOMICKÝ SYSTÉM, ÚČETNICTVÍ? V podnikové činnosti ekonomický systém, účetnictví podnik spočítá, co nám to vynese, zobrazení skutečnosti. Podstatou účetnictví je získávání, třídění a vyhodnocování informací o finanční situaci a výkonnosti podniku a o jejich změnách tj. o majetku podniku, zdrojích jeho financování a o výsledku hospodaření za určité časové období. S účetnictvím souvisí: kalkulace (tvorba cen), rozpočetnictví, vnitropodnikové účetnictví, statistika, daně.
8.Jaký je význam podnikové činnosti PERSONALISTIKA? V podnikové činnosti personalistika podnik řeší, kdo to vyrobí, kdo bude pracovníky řídit. Personalistika se zabývá výběrem, získáváním, přijímáním, rozmisťováním, odměňováním a evidencí pracovníků. Řeší i další vztahy mezi podnikem a pracovníky např. ukončení pracovního poměru. Základní právní norma řešící tyto vztahy je ZÁKONÍK PRÁCE.
9.Jaký je význam podnikové činnosti INFORMAČNÍ SYSTÉM? V podnikové činnosti informační systém podnik získává, zpracovává a využívá informace ve svůj prospěch. Sdílení informací uvnitř podniku je rozhodující pro existenci (vnitřní komunikace). Při propojení podniku s okolím je důležitá rychlost informací (vnější komunikace).
10.Jaký je význam podnikové činnosti MANAGEMENT? Management (řízení podniku) znamená řídit, zvládnout, dokázat. Koordinuje jednotlivé podnikové činnosti. Management je nauka o řízení podniku. Management je soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, které manažeři (vedoucí pracovníci) užívají ke zvládnutí manažerských funkcí, které jsou nezbytné k dosažení podnikových záměrů. Manažerské činnosti: rozhodování, plánování, vedení lidí, organizování, komunikace, kontrola.