Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Psychické procesy a stavy
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Pozornost, vědomí Škola:
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Mladší školní období.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jak se učím Pavel Šuranský.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Rozdíl vnímání a představy
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Paměť a soustředění.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pozornost a paměť, představivost
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk

POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co v daný okamžik působí na smysly, informuje o vnějším i vnitřním světě VJEM = ucelený obraz předmětu, který působí na naše smysly, části vjemu = počitky

POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ PŘEDSTAVA = obraz věci nebo předmětu, který na smysly právě nepůsobí, hlavní nástroj praktické orientace ve světě, rozhodování a jednání lidská schopnost vytvářet představy = představivost FANTAZIE = obrazotvornost, rozvinutá představivost iluze, bludy, déjà vu, fikce, halucinace, sugesce pro člověka je kromě vnímání věcí kolem nás důležité poznávání druhých lidí – naše chování k druhému člověku se řídí tím: a) jak druhého vnímáme b) jak si vykládáme jeho chování c) co si o něm myslíme a co k němu cítíme

MYŠLENÍ A TVOŘENÍ NOVÉHO MYŠLENÍ = souhrn všech vědomých psychických činností, zpracovává informace poskytované smysly, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů a) abstraktní myšlení – důležité při vytváření pojmů b) konkrétní myšlení – uplatňuje se při praktické činnosti člověka myšlení je těsně spjato s ŘEČÍ = umožňuje sdělovat myšlenky pomocí slov a) vnější řeč – vyjadřujeme myšlenky navenek b) vnitřní řeč – „pro sebe“

MYŠLENKOVÉ OPERACE 1) analýza = myšlenkové členění celku na části, vyčleňování jednotlivostí 2) syntéza = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí 3) srovnávání = zjišťujeme podobnosti a odlišnosti mezi předměty nebo jevy 4) abstrakce = vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů 5) zobecňování = zjišťování a spojování společných vlastností předmětů a jevů 6) indukce = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů 7) dedukce = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ 8) analogie = vyvozování poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty nebo jevy

PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ PAMĚŤ = schopnost mozku přijímat, zpracovávat a ukládat informace a zkušenosti a později si je vybavovat a opakovaně využívat 3 fáze paměti: a) zapamatování – ukládání informací b) pamatování – uchování informací c) vzpomínání – vybavení informací - k paměti patří i zapomínání - nejvíce zapomínáme v prvních hodinách po naučení se něčemu - většina lidí si pamatuje 10 % z toho, co čtou, 20 % z toho, co slyší, 30 % z toho, co vidí, 50 % z toho, co slyší a vidí, 70 % z toho, co řeknou, a 90 % z toho, co dělají

DRUHY PAMĚTI 1. senzorická – ultrakrátká, vědomá část paměti, která uchovává informace přicházející ze smyslů (člověku to, co před chvilkou viděl) 2. krátkodobá - pracovní, operativní, vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů) 3. střednědobá - je schopná informaci udržet po dobu asi 20 minut 4. dlouhodobá - relativně pasivní část paměti uchovávaná v nevědomí, její kapacita je hypoteticky neomezená, ukládá významné zkušenosti 5. zraková – člověk si zapamatuje krajinu, situaci, ví, kde je informace v knize napsána 6. sluchová – člověk si zapamatuje melodie, slova, věty, snadno se učí texty, básně a cizí jazyky 7. pohybová – šikovnost a zručnost v práci 8. mechanická – člověk se učí informace mechanicky, nerozumí souvislostem 9. logická – člověk se těžko učí nazpaměť, převypráví obsah vlastními slovy, vysvětlí a odvodí pravidla na základě logických souvislostí

PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ pokud si chceme něco zapamatovat, potřebujeme se na to nejprve soustředit, zaměřit svou POZORNOST = zaměřenost a soustředěnost na určitý objekt nebo děj rozlišujeme pozornost záměrnou - cíleně vnímáme podnět a bezděčnou - vnímáme podnět bez úmyslu základní vlastnosti pozornosti: 1. rozsah, šířka – množství podnětů, které je člověk schopen vnímat najednou (dítě 2-3, dospělí 4-5) 2. hloubka – stupeň soustředění, na kolik jasně a zřetelně člověk zpracovává přicházející podněty 3. stálost – délka soustředění pozornosti na stejný podnět 4. oscilace – přesouvání pozornosti z objektu na objekt 5. rozdělení – věnování se najednou dvěma či více předmětům v daném směru - poruchy pozornosti: a) roztržitost = neschopnost dlouhodobé koncentrace b) rozptýlenost = neschopnost udržet pozornost v daném směru c) ADHD = porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou

UČENÍ HRA = spontánní a dobrovolná činnost, má za cíl radost či relaxaci, hry se hrají především pro zábavu, ale můžou také sloužit ke vzdělávání UČENÍ = cílevědomé a systematické osvojování vědomostí, zkušeností, dovedností, návyků, hodnot a způsobů chování PRÁCE = uvědomovaná činnost zaměřená na vytváření hmotných (fyzická práce) i duchovních (duševní práce) hodnot

MOZEK -obrazová (neslovní) paměť - jazykové schopnosti -prostorové vnímání - matematické schopnosti -představivost - sídlo řeči -fantazie - sídlo slovní paměti -tvořivost - logické uvažování -intuice -umění Pravá (polokoule) hemisféra Levá (polokoule) hemisféra

%A1n%C3%AD 3%AD %A5 %AD