Mentální postižení, osoby s mentálním postižením.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Mentální postižení Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem.
Mentální postižení, osoby s mentálním postižením.
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Didaktické metody Androdidaktika.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
PSYCHOPEDICKÝ KVÍZ .
Základní informace o poskytovateli
Název vzdělávacího materiálu
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Psychologie test.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hledáme klíč k právům dětí
Název projektu: Moderní škola
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Práce se sexualitou a intimitou lidí žijících v pobytových sociálních službách, podpora vztahů a rolí muže a ženy
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Centra kolegiální podpory
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Podpora samostatného bydlení
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Mentální postižení, osoby s mentálním postižením

Mentální retardace je vývojová porucha rozumových schopností demonstrující se především snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních schopností s prenatální, perinatální i časně postnatální etiologií, která oslabuje adaptační schopnosti jedince.

 Retardace x postižení  Ve zdravotnické oblasti synonymum  Ve SPPG postižení širší pojem (např. i osoby v hraničním pásmu MR)  Retardace - opožďování, zpomalování, zaostávání – jde tedy o vývoj  Intelektová disabilita  Termín nahrazující termín mentální retardace  Demence – získané MP po 2. roce života  Tendence ke zhoršování

 Oligofrenie, slabomyslnost, pseudooligofrenie  dnes již anachronismus, bylo považováno za neměnný stav

 Intelektová (rozumová) disabilita je charakterizována podstatnými omezeními jak v oblasti intelektových funkcí, tak i v oblasti adaptačního chování, jež se demonstrují v každodenních sociálních a praktických dovednostech, přičemž se stav objevuje do 18. roku života.

Podle MSKN:  Lehká mentální retardace (F70) - IQ  Střední ment. retardace (F71) - IQ  Těžká mentální retardace (F72) - IQ  Hluboká ment. retardace (F73) - IQ pod 20  Jiná mentální retardace (F78) - nelze určit (pro autismus, smyslová postižení…) ‏  Nespecifická ment. retardace - nelze zařadit (je MR, ale nedostatek znaků) ‏

 Nápadnější až mezi rokem  Motorika lehce opožděna, v dospělosti i v normě  Učení - omezená kapacita, nácvik dovedností trvá delší dobu  Pozornost - krátkodobá, ulpívavá nebo nestálá  Myšlení - jednoduché, spíše konkrétní, není logické myšlení

 Paměť - spíše mechanická  Řeč - vývoj opožděn, menší slovník, agramatismy, dyslálie, ne abstraktní pojmy  Emoce - citová nezralost, neadekvátnost citů, impulzivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita  Vzdělání - ZŠPr,ZŠSp, jednoduché vyučení nebo zaučení, důležitá stimulace

 Motorika - vývoj zpomalen, zůstává neobratnost, nekoordinovanost  Samostatnost - částečná, někdy pomoc a dohled celý život, někteří se vyvinou k určité hranici nezávislosti a soběstačnosti  Myšlení - stereotypní, nepřesné, ulpívá na nápadných detailech  Učení - omezené, mechanické,trvá dlouho  Paměť - malá kapacita

 Řeč - agramatická, jednoduchá, může být jen neverbální komunikace a porozumění jednoduchým verbálním instrukcím, dyslálie  Emoce - nevyrovnané, infantilismus  Vzdělání - ZŠSp, rehabilitační třídy, mohou být základy čtení, psaní a počítání

 Psychomotorický vývoj výrazně opožděn, pohyblivá neobratnost, somatické vady  Sebeobsluha - zákl. hygienické návyky, ne vždy udrží čistotu  Řeč - jednotlivá slova nebo skřeky

 Minimální rozvoj komunikativních dovedností, jednoduchá slova nebo žádná řeč  Nestálost nálad a impulzivita  Poznává blízké osoby  Závislost na péči jiných  Vzdělávání v základní škole speciální

 Těžké omezení motoriky, většinou imobilní  Stereotypní pohyby  Kombinace se smyslovými postiženími  Rudimetární neverbální komunikace beze smyslu  Nepoznává okolí?  Péče ve všech životních úkonech

 Nejrozšířenější forma mentální retardace  Chromozomální onemocnění - trizomie 21.chromozomu  Riziko stoupá s věkem matky, ale i u matek mladších  Popsal John L.Down v roce 1866

 Kožní řasa ve vnitřním koutku oka  Velký jazyk, jiný tvar patra, kazy zubů  Menší vzrůst, plochá noha, kratší prsty  Hyperflexibilita kloubů, hypotonie  Vrozené srdeční vady  Nemoci horních cest dýchacích  MR různého stupně - lehká až střední

 Dostatek podnětů! Stimulace, hodně mluvit  Pozitivní emocionalita, ve funkčním prostředí stmelující prvek  Vojtova metoda  Dobrá možnost integrace

 Pervazivní vývojová porucha  Různé typy - dětský, atypický, Aspergerův, Rettův  Triáda symptomů  Sociální interakce  Komunikace  Představivost

 Ve světě TEACCH program  U nás strukturované vyučování - principy  Individuální přístup  Strukturalizace  Vizualizace  Motivace 

 Základní škola praktická  Základní škola speciální  Odborné učiliště  Praktická škola  globální metoda čtení  celoživotní vzdělávání jako aktuální trend

 Terapie hrou  Arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie  Animoterapie – hiporehabilitace, canisterapie, felinoterapie)  Snoezelen  Bazální stimulace

 Stacionář s dílnou, spíše terapeutické (Dílna Eliáš) ‏  Chráněné dílny-může být již zaměření na zisk  Přechodné pracovní programy (Vesmírna), tréninkové programy ‏  Podporované zaměstnávání (Máme otevřeno) + Job kluby

 Kroužky (studio OÁZA), divadlo, tanec, jazyky, hudba  Sport, Speciální olympiády  Hnutí sebeobhájců

- Omezení svépravnosti (právní úkony) - Týká se jasně vymezených situací (může a nemusí být písemná smlouva) - Způsobilost k právním úkonům je schopnost činit sám za sebe právní úkony – předpokládá psychickou vyspělost - Smysl omezení nebo zbavení je ochrana samotné osoby, zároveň jde o zásadní zásah - Lidská práva omezena nejsou!!! - Prolíná se všemi aspekty lidského života

 Za osobu, která má omezenou způsobilost k právním úkonům jedná její zákonný zástupce – opatrovník  Příbuzný  Poskytovatel sociální služby, zaměstnanec ▪ Pozor na konflikt zájmů!  Opatrovnictví neznamená převzetí odpovědnosti za život, zdraví nebo jednání zastoupeného – jen právní úkony! (problém u rodičů)  Znát a respektovat názory a potřeby opatrovance

 Stejná práva jako ostatní – i na sexualitu, v oblasti sexuality může být zdravý, otázka rizik  Nejsou to děti, mají zažívat to co my v našem dospělém věku, je mají k aktivitám omezený přístup  Lidé bez postižení mají problematiku málo promyšlenou, jsou nejistí, mají různé fantazie a sexuální aktivity osob s MR je pro ně ohrožující, uvádí do větší nejistoty

 Existují i stereotypy – kult mládí, kult zdraví – proti sexualitě starých lidí, lidí s MR apod.  Lidé s MP musí být poučeni, musí se sami naučit vyhodnotit rizikové chování, rozumět, aby např. poznali, že jsou sexuálně zneužívaní  Mluvit, učit, odpovídat na otázky, mít promyšlené, nebát se otevřeně mluvit, umět se sám ptát

 I právo mít děti – nemůžeme nikomu vzít  Pozor, má zároveň povinnost se o dítě starat  Můžeme vést důstojně k rozhodnutí, že děti nebudou chtít  Často masturbace – vysvětlovat, učit masturbovat v soukromí, ve vlastním pokoji, ne na veřejnosti, ale nedramatizovat