MARKÉTA HELÍKOVÁ ADÉLA KRICNEROVÁ HKS – ČZU 2013 Antropologie Areálů – Střední Asie Postavení ženy a svatební rituály – Belúdžové v Turkmenistánu, Kyrgyzstán.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Český jazyk ( sloh) - 8. ročník
Thajská svatba 11/2011 Večeře se snoubenci večer před svatbou.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Rodina.
Vánoce v Japonsku.
Národnostní menšiny v Evropě Znáš své sousedy? To je název projektu, který zpracovává třída 2.C pod vedením profesorek H. Syslové a L. Cihelkové. Dva.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Studijní obor: Sociální činnost
Rodina 6. ročník.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Sňatek
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
Rodina byla nepohostinná a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Oblastní charita Strakonice Dům klidného stáří sv. Anny Sousedovice.
Prvouka 3.ročník ZŠ „DOMOV-RODINA-TRADICE -VÁNOCE“
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mezilidské vztahy 3. ročník
Jan Lucemburský.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
VY_32_INOVACE_41_VZNIK MANŽELSTVÍ Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Škola: ZŠ SPECIÁLNÍ, Litvínov.
Motlová Jana, Smutná Renáta, Víška Přemysl. Exogamní sňatky Mnohoženství oficiálně zakázáno x nejsou stanoveny tresty Levirát Patrilokalita Manželství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výchova k občanství RODINA
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
Vánoce v Japonsku. Historie… Vánoce(křesťanský svátek) se do Japonska dostaly v 16. století spolu s křesťanskými misionáři, ale až v 19. století se staly.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Franková, Hanušová, Pokorná.  = „zrození jara“, začátek nového roku  21. – 23. března  Slaví se již 5000 let  Festivaly, divadelní vystoupení, trhy,
Marco Polo Milion Hana Kratochvílová, Veronika Němcová, HKS Bc.
ADÉLKA KUTILOVÁ studentka sekundy
Práva a povinnosti mezi manželi
ZASEDACÍ POŘÁDEK NA SVATBĚ STOLY VE TVARU „U“, „T“, „I“ + kombinované stoly SvatebníAsistentka.cz.
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Svatební šaty Petra Hejduková 8.A. 2007/2008.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_12 MANŽELSTVÍ Výchova.
Rodina, náhradní rodinná péče
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
MANŽELSTVÍ.
Rodina, příbuzenství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
CITOV.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Stát Definice, funkce, typy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Průměrný věk matek při prvním porodu podle vzdělání a rodinného stavu.
Křížovka – opakování, manželství
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rodina dříve a dnes Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_14 Domov, vlast
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
8 lidí na stůl, 10 stolů v místnosti a hlavní stůl
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Zem v miniatuře.
Transkript prezentace:

MARKÉTA HELÍKOVÁ ADÉLA KRICNEROVÁ HKS – ČZU 2013 Antropologie Areálů – Střední Asie Postavení ženy a svatební rituály – Belúdžové v Turkmenistánu, Kyrgyzstán

Obsah Belúdžové Postavení ženy Manželství Tradiční svatba Současnost Kyrgyzové Manželství Sňatky v minulosti Život po svatbě v minulosti Sňatky v současnosti Tradiční sňatky v současnoti Únosy nevěst v minulosti Únosy nevěst v současnoti

Belúdžové menšina v Turkmenistánu 0,8 % obyvatel jižní Turkmenistán, Maryjská oblast z Afgánistánu a Íránu, 19. A 20. století špatné životní podmínky a nedostatek pastvin pro dobytek

Postavení ženy Podřízené svým mužům a nejsou zvyklé prosazovat svá práva. V minulosti rozdělením práv žen podle sociálního postavení její rodiny. Ženy Belúdžů si dokázaly zachovat svou svobodu a důstojnost.  svobodnější než Turkmenky  mohly se bavit s mužskou návštěvou a mohly i zasahovat do rozhovorů dvou mužů  stále patrné rozdíly

Manželství Belúdžů Ke sňatku dochází u mužů ve věku od let a u dívek od let. Manželství:  „labb“  „čady“  „džistan“  „vat“  levirátní  sororátní

Tradiční svatba Tradiční obřad byl složen z pěti částí. 1. KASIDY – vybírání nevěsty a domluva svatby 2. LABB – domluvení kalymu (věna) 3. SANG – ženský svátek, příbuzní ženicha přinášejí materiál na svatební šaty. 4. ARUSE PUČA– opakuje se sang 5. SVATBA  Šaršody – slavnost před svatbou  Šartarošak – oblékání ženicha  Aloka – oblékání nevěsty  Nika – završení obřadu

Současnost změny na obřady se zve méně lidí šaty odpovídají spíše evropským střihům ženy bývají v zachování tradic věrnější kalym byl nahrazen

Kyrgyzové turkický národ žijící ve Střední Asii v Kyrgyzstánu tvoří přibližně 70 % obyvatelstva. většina Kyrgyzů vyznává islám (sunnité) tradiční způsob obživy: kočovné pastevectví výrazné kulturní rozdíly mezi severem a jihem

Manželství považováno za významnou instituci dříve velmi okázalý a složitý obřad velkou roli hrálo zvykové právo, manželství bylo spíše smlouvou národnost celé rodiny se odvozuje od otce

Sňatky v minulosti za určitých okolností se i manželka mohla stát součástí majetku kalym – platba rodičům nevěsty – slouží jako kompenzace zásnuby probíhaly před dovršením deseti let, někdy rodiče rozhodli již při narození rodiče nevěsty poskytovali dary kiit a enči – výše věna závisela na vůli otce

Život po svatbě v minulosti po svatbě se nevěsta nastěhovala do domu ženicha dokud se jí nenarodilo dítě, měla v rodinné hierarchii nejnižší postavení úkolem nevěsty bylo sloužit hostům a starat se o domácnost také musel být zachován rituál ujat bolot – vážit si  nevěsta nesměla oslovit tchána ani jiné muže jménem  nesměla se tchánovi dívat do očí  neslušně mluvit  hádat se

Sňatky v současnosti Dva typy svateb:  klasické městské  toj – tradiční svatby nevěsta má tradiční bílý oděv a jde s ostatními svatebčany do kostela, mešity nebo na úřad na venkově se slaví u rodičů ženicha a zvou se většinou jen příbuzní ženicha slavení toje trvá 3 – 4 dny, nevěsta sedí zakryta a hosté před ní pokládají bílé šátky – ona se jim uklání poté se hosté ptají, zda zde sedí dobrovolně, ona podle tradice odpoví ano. Poté se podepisuje slib nevěsta sedí dva dny v zakryté místnosti, pak obsluhuje hosty, nálévá čaj a myje nádobí

Tradiční sňatky v současnosti etapy – námluvy, zásnuby, svatba, stěhování do domu ženicha rodiče ženicha navštíví rodiče nevěsty a pokud se domluví, daruje matka ženicha nevěstě naušnice – to znamená, že pár je zasnouben svatební šaty by měl dát ženich nevěstě, a ona jemu naopak svatební oblek většina Kyrgyzů v současnosti preferuje západní typ šatů první vstup nevěsty do domu ženicha – otko kurru

matka nevěsty a tety ušijí košogo – závěs kolem svatební postele než vejde do domu, pokloní se a rodiče ženicha jí uváží na hlavu bílý šátek – symbol přání neuvadající krásy

Únosy nevěst v minulosti ala-kačuu – sebrat a utéct pokud rodiče nesouhlasili se sňatkem, nezbývalo mladému páru nic jiného velmi přísně trestáno – ukamenováním k smrti, shazováním z minaretů

Únosy nevěst v současnosti ještě v 80. letech 20. století běžnou záležitostí skutečné ala-kačuu ve své nejhorší podobě – neznámý muž s přáteli unesou dívku, která je vidí poprvé když je dovezena do domu ženicha, je nucená souhlasit se sňatkem vlastní rodina ji může odmítnout, zejména pokud strávila noc mimo domov

Videa Balochi Wedding Bride Kidnapping in Kyrgyzstan

Zdroje HUBINGER, Václav; HONZÁK, František; POLIŠENSKÝ, Jiří. Národy celého světa (Malé encyklopedie). Praha : Mladá fronta, KOKAISL, Petr. Manželství a rodina obyvatel Kavkazu a Střední Asie. Praha: Nostalgie, 2011, 185 s. ISBN Dostupné z: AD+ritu%C3%A1ly+st%C5%99edn%C3%AD+asie&source=bl&ots=souPRZjyi7&sig=LYR -hFw09upBa1fR4wM- FcxO5r4&hl=cs&sa=X&ei=8IhFUay9JYfFtQalnYDIBg&ved=0CE8Q6AEwBg#v=onepage &q&f=true KUCER, Maxim. Turkmenistán - vzhůru do Střední Asie III. In: InfoGlobe: Turistika, výlety a tipy na výlet [online]. 2010, [cit ]. Dostupné z: iii/?action=2 iii/?action=2