MARKÉTA HELÍKOVÁ ADÉLA KRICNEROVÁ HKS – ČZU 2013 Antropologie Areálů – Střední Asie Postavení ženy a svatební rituály – Belúdžové v Turkmenistánu, Kyrgyzstán
Obsah Belúdžové Postavení ženy Manželství Tradiční svatba Současnost Kyrgyzové Manželství Sňatky v minulosti Život po svatbě v minulosti Sňatky v současnosti Tradiční sňatky v současnoti Únosy nevěst v minulosti Únosy nevěst v současnoti
Belúdžové menšina v Turkmenistánu 0,8 % obyvatel jižní Turkmenistán, Maryjská oblast z Afgánistánu a Íránu, 19. A 20. století špatné životní podmínky a nedostatek pastvin pro dobytek
Postavení ženy Podřízené svým mužům a nejsou zvyklé prosazovat svá práva. V minulosti rozdělením práv žen podle sociálního postavení její rodiny. Ženy Belúdžů si dokázaly zachovat svou svobodu a důstojnost. svobodnější než Turkmenky mohly se bavit s mužskou návštěvou a mohly i zasahovat do rozhovorů dvou mužů stále patrné rozdíly
Manželství Belúdžů Ke sňatku dochází u mužů ve věku od let a u dívek od let. Manželství: „labb“ „čady“ „džistan“ „vat“ levirátní sororátní
Tradiční svatba Tradiční obřad byl složen z pěti částí. 1. KASIDY – vybírání nevěsty a domluva svatby 2. LABB – domluvení kalymu (věna) 3. SANG – ženský svátek, příbuzní ženicha přinášejí materiál na svatební šaty. 4. ARUSE PUČA– opakuje se sang 5. SVATBA Šaršody – slavnost před svatbou Šartarošak – oblékání ženicha Aloka – oblékání nevěsty Nika – završení obřadu
Současnost změny na obřady se zve méně lidí šaty odpovídají spíše evropským střihům ženy bývají v zachování tradic věrnější kalym byl nahrazen
Kyrgyzové turkický národ žijící ve Střední Asii v Kyrgyzstánu tvoří přibližně 70 % obyvatelstva. většina Kyrgyzů vyznává islám (sunnité) tradiční způsob obživy: kočovné pastevectví výrazné kulturní rozdíly mezi severem a jihem
Manželství považováno za významnou instituci dříve velmi okázalý a složitý obřad velkou roli hrálo zvykové právo, manželství bylo spíše smlouvou národnost celé rodiny se odvozuje od otce
Sňatky v minulosti za určitých okolností se i manželka mohla stát součástí majetku kalym – platba rodičům nevěsty – slouží jako kompenzace zásnuby probíhaly před dovršením deseti let, někdy rodiče rozhodli již při narození rodiče nevěsty poskytovali dary kiit a enči – výše věna závisela na vůli otce
Život po svatbě v minulosti po svatbě se nevěsta nastěhovala do domu ženicha dokud se jí nenarodilo dítě, měla v rodinné hierarchii nejnižší postavení úkolem nevěsty bylo sloužit hostům a starat se o domácnost také musel být zachován rituál ujat bolot – vážit si nevěsta nesměla oslovit tchána ani jiné muže jménem nesměla se tchánovi dívat do očí neslušně mluvit hádat se
Sňatky v současnosti Dva typy svateb: klasické městské toj – tradiční svatby nevěsta má tradiční bílý oděv a jde s ostatními svatebčany do kostela, mešity nebo na úřad na venkově se slaví u rodičů ženicha a zvou se většinou jen příbuzní ženicha slavení toje trvá 3 – 4 dny, nevěsta sedí zakryta a hosté před ní pokládají bílé šátky – ona se jim uklání poté se hosté ptají, zda zde sedí dobrovolně, ona podle tradice odpoví ano. Poté se podepisuje slib nevěsta sedí dva dny v zakryté místnosti, pak obsluhuje hosty, nálévá čaj a myje nádobí
Tradiční sňatky v současnosti etapy – námluvy, zásnuby, svatba, stěhování do domu ženicha rodiče ženicha navštíví rodiče nevěsty a pokud se domluví, daruje matka ženicha nevěstě naušnice – to znamená, že pár je zasnouben svatební šaty by měl dát ženich nevěstě, a ona jemu naopak svatební oblek většina Kyrgyzů v současnosti preferuje západní typ šatů první vstup nevěsty do domu ženicha – otko kurru
matka nevěsty a tety ušijí košogo – závěs kolem svatební postele než vejde do domu, pokloní se a rodiče ženicha jí uváží na hlavu bílý šátek – symbol přání neuvadající krásy
Únosy nevěst v minulosti ala-kačuu – sebrat a utéct pokud rodiče nesouhlasili se sňatkem, nezbývalo mladému páru nic jiného velmi přísně trestáno – ukamenováním k smrti, shazováním z minaretů
Únosy nevěst v současnosti ještě v 80. letech 20. století běžnou záležitostí skutečné ala-kačuu ve své nejhorší podobě – neznámý muž s přáteli unesou dívku, která je vidí poprvé když je dovezena do domu ženicha, je nucená souhlasit se sňatkem vlastní rodina ji může odmítnout, zejména pokud strávila noc mimo domov
Videa Balochi Wedding Bride Kidnapping in Kyrgyzstan
Zdroje HUBINGER, Václav; HONZÁK, František; POLIŠENSKÝ, Jiří. Národy celého světa (Malé encyklopedie). Praha : Mladá fronta, KOKAISL, Petr. Manželství a rodina obyvatel Kavkazu a Střední Asie. Praha: Nostalgie, 2011, 185 s. ISBN Dostupné z: AD+ritu%C3%A1ly+st%C5%99edn%C3%AD+asie&source=bl&ots=souPRZjyi7&sig=LYR -hFw09upBa1fR4wM- FcxO5r4&hl=cs&sa=X&ei=8IhFUay9JYfFtQalnYDIBg&ved=0CE8Q6AEwBg#v=onepage &q&f=true KUCER, Maxim. Turkmenistán - vzhůru do Střední Asie III. In: InfoGlobe: Turistika, výlety a tipy na výlet [online]. 2010, [cit ]. Dostupné z: iii/?action=2 iii/?action=2