Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_05_Významné alkany II Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Opakovací otázky na uhlovodíky
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Alkany –definice, příklady
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Projekt Škola do života
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Teplo a chemické reakce
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ ? pondělí pondělí ALKANY.
Alkany.
Alkany, cykloalkany.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Písemka lineární uhlovodíky
UHLOVODÍKY Chemie 9. ročník
ALKANY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Alkany.
Fosilní paliva – Zemní plyn
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_04_Významné alkany I Téma.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
METHAN další názvy: karban bahenní plyn vlastnosti: bezbarvý plyn
VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt.
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vlastnosti alkanů.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_05_Významné alkany II Téma sady: Organická chemie Datum vzniku: leden 2014 Třída: Sexta Autor: Mgr. Miroslav Pražienka

ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o významných alkanech: o jejich významu pro člověku, využití v průmyslu a dopadech na životní prostředí. Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo označuje doplňující údaje. Aktivita je připravena pro druhý ročník středních škol či odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Pojmenuj následující alkany dle pravidel platné nomenklatury:

Výsledky: 1,2,4-trimethylcyklopentan 2,3,4-trimethylpentan 2,2,4,4-tetramethylhexan

Ethan 1 – 6% zemního plynu prokázán v atmosférách velkých planet slun. soustavy výroba ethenu a vinylchloridu

Propan a butan plyny, těžší než vzduch (zákaz vjezdu LPG vozidel do podzemních garáží) v ropě i zemním plynu vytápění, vaření, palivo motorů - LPG (z angl. Liquefied petroleum gases – zkapalněný ropný plyn) butan – zapalovače, nosný plyn ve sprejích, T v = - 0,5 °C

Butan je nejčastěji zneužívanou těkavou látkou ve Velké Británii a v roce 2000 způsobil 52 % úmrtí "spjatých s rozpouštědly". Při vstřikování butanu přímo do krku se kapalina expanzí rychle ochlazuje na –20 °C a může způsobit prodloužený laryngospasmus. Syndrom "náhlé čichačovy smrti" (SSD), poprvé popsaný Bassem v roce 1970, je nejčastější prostou příčinou smrtí spjatých s rozpouštědly, tvoří 55% známých smrtelných případů.

118c312870/VyvojcenLPG95_2012.jpeg Porovnání cen benzínu, nafty a LPG:

Heptan a oktan a jejich izomery tvoří benzín oktanové číslo – odolnost paliva vůči samozapálení, projevuje se „klepáním“ motoru

Oktanové číslo paliva vyjadřuje procentuální obsah iso- oktanu ve směsi s n-heptanem, která je proti samozápalu stejně odolná jako zkoumané palivo (čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý iso-oktan má určeno oktanové číslo 100). Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100, což vyjadřuje fakt, že dané palivo je ještě odolnější proti samozápalu než čistý iso-oktan. Automobilový benzín: 87–98, obvykle nejméně 95 (v Eu) Letecký benzín: cca 87–107 Závodní benzín: cca 95–130 LPG a bioethanol: cca 110

hexadekan = cetan + jeho izomery tvoří motorovou naftu T t = 18,1 °C cetanové číslo – kvalita nafty z hlediska vznětové charakteristiky (100 má čistý cetan, 2,2,4,4,6,8,8–heptamethylnonan má 15)

Parafín směs pevných alkanů (kolem C 20 ) výroba svíček, kosmetiky, výbušnin… Teplota plamene svíčky nepostačuje na dokonalé spálení parafínu ani k úplnému spálení vznikajících rizikových látek. Dlouhodobé svícení parafínovými svícemi je (zejména v uzavřeném prostoru a při nedostatečném větrání) rizikovým faktorem z hlediska onemocnění rakovinou nebo astmatem.

Výpočtem ověř výrok: CNG je mnohem ekologičtější vzhledem k emisím CO 2 než benzín. Předpoklady: spotřeba benzínu a CNG je stejná benzín je čistý oktan CNG je čistý methan Výpočet proveďte pro 1 kg paliva. Rovnice (nevyčíslené!!!): CH 4 + O 2 → CO 2 + H 2 O C 8 H 18 + O 2 → CO 2 + H 2 O

Zdroje obrázků: archiv autora s pomocí freewarového programu ChemSketch pro tvorbu chemických vzorců Použitá literatura: Kotlík B., Růžičková K. Chemie I v kostce, Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN X Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 2.díl pro 9.ročník základní školy. Praha: Fortuna, ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Oktanové číslo [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: archiv autora