Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
o.s. Péče o duševní zdraví
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
PSYCHICKÉ JEVY.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Návykové látky, závislosti
Sociální patologie SCPT SCPA
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Klasifikace duševních poruch
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Závislí jako cílová skupina sociálních služeb. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník

Co je craving?  bažení, silná touha po návykové látce nebo návykovém chování  existuje jasná souvislost s emocemi  craving dělíme na psychický a fyzický

Psychický craving  aktivace podobných částí mozku jako při silných emocích  lokalizace do prefrontálního kortexu, ncl. accumbens, caudatus, limbický systém, amygdala, mozeček  oslabení paměti, kognitivních funkcí, schopnosti správně se rozhodnout, postřehu  abnormální nález na elektroretinogramu  zvýšení TF, aktivity potních žláz, salivace, pokles kožní teploty

Craving- pokračování  psychický craving aktivuje centra související s emocemi, pamětí  zaměření na touhu po látce odvádí pozornost od normálního života  zhoršuje sebeovládání

Tělesný craving  bezprostředně po odeznění účinku drogy provázen spíše útlumem aktivity mozkových center po jejich předchozí nadměrné aktivaci, závisí na druhu látky

Craving x odvykací stav  odvykací stav může craving vyvolat  craving nastává i u osob, které odvykací stav už dávno překonaly  i osoby závislé ná látkách, které silný tělesný odvykací stav nevyvolávají  diagnóza odvykacího stavu: nedávné vysazení látky, příznaky dle známého odvykacího syndromu, příznaky nejsou vysvětlitelné jinou psychickou poruchou či poruchou chování

„Rizikové emoce“  Hněv  fylogenetický význam  závislí na drogách vyšší míra hněvu a jeho horší kontrola  craving jako recidiva návykového chování může být formou agrese či autoagrese (trest vůči sobě nebo okolí)

„Rizikové emoce“  Úzkost a strach  nejtrýznivější emoce, cokoliv úzkost a strach zmírňuje je zaznamenáno jako pozitivní a příjemné  craving může být důsledek úzkosti nebo jako spouštěč úzkosti —> bludný kruh

„Rizikové emoce“  Deprese  nejvíce u žen závislých na alkoholu, nakupování  velmi častý duševní stav- souběžný výskyt deprese a návykového chování, deprese po návykové látce, zhoršená životní situace

„Rizikové emoce“  Radost a štěstí  pocity intenzivního štěstí a radosti bezprostředně předcházejí recidivě návykového chování  Proč?  zesílit pocity libosti  oslabení opatrnosti, obezřetnosti  pocit štěstí může vyvolat pocit viny a vést k úzkosti

„Rizikové emoce“  Nuda a nedostatek podnětů- hlavně v dospívání („hledači silných podnětů“)  nedostatečně uvědomovaný craving  automatické chování- dotyčný si neuvědomuje své myšlenky a impulzy návykového chování  Proč?  malá schopnost sebeuvědomění- alexitymie  nadměrná únava a nevyvážený životní styl  rizikové prostředí- dostupnost návykové látky

Strategie používané ke zvládnutí cravingu a rizikových emocí  rozpoznání „spouštěčů“  odložení  uvědomit si příčinu cravingu a emoce  učení komunikace o pocitech  emoční podpora, zlepšení sociálních vztahů  dobrá organizace času a vyvážený životní styl  medikamentózní léčba  kognitivně- behaviorální psychoterapie

Děkuji za pozornost