Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODVOZOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ODVOZOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Druhy podstatných jmen
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
Tvoření slov – odvozování
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Opakujeme na pololetní prověrku
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_496_Slovní druhy AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování, od. substatntiv Autor Chňoupková.
Mgr. Michal Oblouk. TVOŘENÍ TVARŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN příponou –NÝ, -NÍ – od podstatných jmen s kořenem končícím souhláskou –N den + ní = denní kámen + ný.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Český jazyk - 3.ročník, Podstatná jména.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Metodický list: Slovní druhy 1. část
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Nauka o slovní zásobě a tvoření slov je poskytnout žákům potřebné informace o slovní zásobě, o způsobech jejího rozvíjení a zejména o tvoření slov v českém jazyce, a to odvozováním, skládáním a zkracováním. Učivo navazuje na znalosti, které žáci získali na ZŠ a cílem je jejich znalosti rozšířit a upevnit tak, aby je žáci mohli využít zejména při ústní a písemné komunikaci.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě jsou určeny pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU.  V této prezentaci se budeme zabývat tvořením slov odvozováním, a to jednotlivých slovních druhů, a také změnami slovotvorného základu při odvozování.

ODVOZOVÁNÍ (DERIVACE)

 způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony, přípony, případně jen koncovku  nejčastější způsob tvoření českých slov  vznikají slova odvozená (deriváty)  slovotvorný základ – společná část slova odvozeného a slova základového  základové slovo – výraz, ze kterého tvoříme nové slovo Základové slovoSlovotvorný základ Odvozené slovo mořemořnámořník

rozlišujeme je podle toho, který slovotvorný prostředek ke slovotvornému základu připojujeme:  příponové: ryb-a = ryb-ář ( v ČJ nejčastější)  předponové: les = prales  koncovkové: trn = trn-í  předponově příponové: pat-a = pod-pat-ek  předponově koncovkové: měst-o= ná-měst-í

Souhlásky:  měkčení: hroch – hrošík, krk - krček  tvrdnutí: běžet – běh Samohlásky:  Krácení: práce – pracovat  dloužení: list – lístek  střídání: stůl – stolek, řídit – ředitel  vznik nové samohlásky: zamknout – zamykat  zánik samohlásky: pes – psi, lev – lvi

 odvozují se převážně odvozováním příponovým, méně často předponovým nebo smíšeným Rozeznáváme tyto slovotvorné kategorie:  názvy činitelské – pojmenovávají osoby podle činnosti, tvoří se od sloves (uči-tel, topi-č, rozhod-čí, nájem-ník, obháj-ce, pek-ař)  názvy konatelské – pojmenování osoby, která něco činí se základovým podstatným jménem (houb-ař, stroj-ník, účet-ní, ovč-ák)

 názvy podle příslušnosti- k státu, k místu, skupině (Evrop-an, Broz-an, Pol-ák, ras-ista)  názvy prostředků – pojmenování předmětu podle účelu, ke kterému slouží, tvoří se od sloves (vysíla-čka, leta-dlo, svěr-ák, pal-ivo)  názvy výsledků děje – pojmenování podle toho, co vzniká dějem, tvoří se od sloves (výhon-ek, vyhláš-ka, hobl-ina, destil-át)  názvy nositelů vlastností – pojmenování osob, zvířat a věcí podle dominantních vlastností, tvoří se od přídavných jmen ( stař-ec, bíl-ek, chud-ák, čern-och, běl-ouš)  názvy míst – pojmenování podle toho, co se na nich koná, co je v nich uloženo, tvoří se od podstatných jmen (kotel-na, holub-ník, popeln- ice) a od sloves (čist-írna, cvič-iště)

 názvy přechýlené – pojmenování ženských bytostí tvořená ze jmen mužských (lékař-ka, žák-yně, král-ovna, Jan-a), příponou –ová se tvoří ženská příjmení (Novák-ová)  názvy mláďat – pojmenování zvířecích i lidských mláďat, tvoří se od podst.jmen (slůn-ě, medvíd- ě, vnouč-e)  názvy zdrobnělé – vyjadřují menší rozměr nebo častěji citové zabarvení, tvoří se od podstatných jmen (hříb-ek, kůzl-átko, slun-íčko, tat-ínek, dom-eček, ryb-ka)  názvy zhrubělé a zveličelé – vyjadřují větší rozměr, ale jsou hlavně citově zabarvené, tvoří se od podstatných jmen ( chlap-isko, bab-izna)

 názvy hromadné – pojmenování pro jednotlivosti téhož druhu, tvoří se od podst. jmen ( obyvatel-stvo, žac-tvo, strom-oví, list-í chud-ina)  názvy abstraktní – názvy vlastností, tvoří se od přídavných jmen (lidsk-ost, darebác-tví, dobr-ota, chud-oba), názvy dějů, tvoří se od sloves ( sáz-ení, šlecht-ění, zmýl-ená, služ-ba, zastáv-ka) Odvozování předponami: pra-vnuk, pře-sila, sou-rozenec, před-prodej, pa-klíč, pří-chuť)

 odvozují se převážně odvozováním příponovým, méně často předponovým Vydělujeme u nich tyto slovotvorné kategorie:  názvy přivlastňovací – přivlastňujeme jedné osobě (Karl-ův, sestř-in) nebo druhu osob, zvířat (horni-cký, dív-čí, ps-í)  názvy místní – odvozené od podstatných jmen označujících nějaké místo (tábor-ový, hors-ký), zeměpisný název ( praž-ský, indi-cký)  názvy látkové – pojmenování podle původu, tvoří se od podst. jmen (ocel-ový, želez-ný, mouč-ný)

 názvy podle nápadného znaku – tvoří se od podst. jmen (vlas-atý, kamen-itý, ohn-ivý)  názvy dějové – pojmenování vztahující se k činnosti popsané základovým slovesem (mluv-ený, páchnouc-í, zvadl-ý)  názvy zesilující – zesilují význam základových přídavných jmen (velik-ánský)  názvy zeslabující – zeslabují význam základových přídavných jmen (mal-ičký, šedav-ý, slab-oučký)

 tvoří se častěji než jména předponovým odvozováním  předpony a základy slova lze velice snadno kombinovat k dosáhnutí bohatých významových odstínů(dělit = roz-dělit, na-dělit, vy-dělit,u-dělit) Slovesa se odvozují na základě např. těchto vztahů:  být (někým, něčím), co vyjadřuje podstatné jméno (pan-ovat, zednič-it)  dělat (něco), co vyjadřuje podstatné jméno (brázd-it, map-ovat)  stávat se nějakým, co vyjadřuje přídavné jméno (tloust-nout, šediv-ět)  zvukomalebná slovesa – tvoří se od citoslovcí (mňouk-at), citově zabarvená od sloves (sp-inkat)

 nejčastěji se odvozují proto, aby se vytvořil dokonavý protějšek ke slovesu (holit – oholit) nebo nedokonavý protějšek ke slovesu (zavřít –zavírat) Zvláštní typy sloves představují tzv. slovesa násobená, tvoří se od sloves:  opětovací slovesa (koupit –kupovat, nést – nosit)  opakovací slovesa (chodit – chodívat, chodívávat)

 z přídavných jmen: mladý – mladě, rychlý – rychle, hluboký – hluboko i hluboce, lidský – lidsky  z podstatných jmen: ustrnutím pádů prostých (celkem, domů, místy, ráno) i předložkových (bezpochyby, vloni, občas, kvůli)  ze sloves – mlčky, vyjma  ze zájmen – odtud, kde, kdy, tam, jinak  z příslovcí – kratčeji(z krátce), výš i výše, lépe  z ustrnulých sousloví – jaksepatří

 Odvozování = způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony, přípony, případně koncovku. Vznikají slova odvozená.  Odvozováním vznikají např.:  podstatná jména činitelská (učitel, pekař), konatelská (účetní, strojník), názvy míst (kotelna), názvy podle příslušnosti k státu, místu, skupině (Polák, Brozan, husita) názvy přechýlené (učitelka, Nováková), zdrobnělé (maminka) aj.  přídavná jména přivlastňovací (Karlův), místní (pražský) látková (železný)  slovesa – pomocí předpon k dosažení významových odstínů (dělit – rozdělit), tvoří se vidové protějšky (holit – oholit, zavřít – zavírat)  příslovce – z přídavných jmen (mladý – mladě), ustrnutím prostých pádů ( domů, ráno)

 1. Co je odvozování?  2. Jaká podstatná jména vznikají odvozováním?  3. Jaká přídavná jména vznikají odvozováním?  4. Pomocí čeho se nejčastěji odvozují slovesa?  5. Jak tvoříme příslovce?

 MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – O82 – 9  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0  DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 019 – 5