ABSURDNÍ DIVADLO 10. března 2016 (Pavel Trtílek).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molièrovi žáci v Eliščině Hradci aneb od tvůrčího psaní až na divadelní scénu Atelier tvůrčího psaní & Atelier théâtre Gybon Hradec Králové 2007 – 2008.
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
KOPŘIVA ročník přehlídky netradičních divadel 24. a 25. duben 2009, Kopřivnice.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Divadlo konce 19.století.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Eugène Ionesco Jiří Zinek V8A
ABSURDNÍ DIVADLO 20. března 2014, Pavel Trtílek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Victor Hugo ( ).
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Portréty literárních osobností světové literatury.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
Emil František Burian
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
William Shakespeare.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Hudba: Andrew Lloyd Webber  Text: Thomas Stearns Eliot -Praktická kniha o šikovných kočkách (Old Possum's Book of Practical Cats).  vydána v roce.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
& Osvobozené divadlo Semafor
Vypracoval: Ondřej Dutka
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Jack Kerouac – Na cestě Název : VY_32_inovace_14 Český jazyk a literatura.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Boris Vian.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
SURREALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
DIVADLO 60. LET.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

ABSURDNÍ DIVADLO 10. března 2016 (Pavel Trtílek)

vznik: 50. léta 20. stol. ve Francii 60. léta: šíří se i mimo Francii 1. fáze: uvádění překladů her francouzských autorů 2. fáze: jejich poetika inspiruje tvorbu také autorů mimo Francii nešlo o hnutí (žádný manifest), poetika absurdna vznikla spontánně návaznost na linii antirealismu pojem „absurdno“: z hudební terminologie (disharmonie, nesoulad) nesmyslnost, nelogičnost, významový nesoulad… „divadlo absurdna“ (théâtre de l'absurde, the theatre of the absurd, das Theater des Absurden) ve Francii známé jako „nové divadlo“ (le nouveau théâtre)

MARTIN ESSLIN (1918 – 2002)

Absurdní divadlo (1961) Podstata, tradice a smysl absurdního divadla (4 kapitoly dostupné v češtině) návaznost na Camusův esej Mýtus o Sisyfovi jiné navrhované termíny: nové divadlo (uchytilo se ve Francii, viz též nový román), antidrama, abstraktní divadlo, divadlo výsměchu, komický dance macabre…

protesty autorů proti svému zařazení mezi představitele „absurdního divadla“ (Beckett, Ionesco s tím polemizoval) coby hlavní představitele absurdní dramatiky určil Esslin čtveřici: –Samuel Beckett –Eugène Ionesco –Jean Genet –Artur Adamov –později k nim připojil Harolda Pintera (ten začal psát až koncem 50. let)

Poetika absurdního dramatu: –proměna v užití dramatického jazyka – ztrácí sdělovací funkci –mizí schopnost (potřeba, nutnost) postav vzájemné komunikace (dorozumět se) –destrukce funkce řeči, situací a vztahu postav (konvenční drama je na dorozumění postav založeno) –podobnosti s hudbou: dramatický text – partitura inscenace – koncert divák – posluchač hudebního koncertu

50. léta: –první absurdní dramata uváděna v malých studiových divadélkách (zejména levý břeh Seiny) –zprvu rozporuplné přijetí, později módní i snobská záležitost –režiséři ovlivněni Artaudem (Jean-Louis Barrault, Roger Blin, Nicolas Bataille, Roger Planchon…) 60. léta: –kamenné scény přijaly tuto dramatiku –poetika AD se stává novou konvencí, šíří se za hranice Francie (módní vlna i v Asii a Americe) –autoři se stávají „moderními klasiky“, režiséři získávají věhlas 70. léta: –odklon většiny autorů od této poetiky

JEAN TARDIEU (1903 – 1995)

experimentoval s jazykem, významy slov, rytmem, melodií, divadelní konvencemi… obdržel mnoho cen, u nás známá spíš jeho humorná poezie divadelní hry – desítky jednoaktovek, např.: –Kdo je tam? (1947, 1. hra s prvky AD) –Okénko –Osvald a Zinaida mluví stranou –Jedno slovo za druhé –Nábytek –Na zámku bylo mnoho lidí –Faust a Yorick

experimentální hry (na pomezí hudebního koncertu a divadelního představení): –Symfonická rozmluva –Sonáta a tři muži celovečerní hry: –Město beze spánku –Rituál prvního večera

EUGÈNE IONESCO (1912 – 1994)

Plešatá zpěvačka –psáno 1949, žánrově označeno jako „antidrama“ (protest proti konvenčnímu divadlu) –původně měl být název: Anglicky snadno a rychle –uvedeno 1950 v Théâtre des Noctambules –režie: Nicolas Bataille –inscenace obnovena 1957 v Théâtre de la Huchette, uvádí se tam dodnes!!! (Rue de la Huchette, levý břeh Seiny)

Plešatá zpěvačka (fotka ze světové premiéry hry, 1950)

pokladna a vstup do divadla Théâtre de la Huchette

interiér Théâtre de la Huchette

inscenace v Théâtre de la Huchette (současnost)

plakát k dvojprogramu: Plešatá zpěvačka, Lekce (1957)

Pozdravy (1950) Lekce (1951) Židle (1952) Nový nájemník (1955) Improvizace Almy (1956) Scéna ve čtyřech (1959) Nenajatý vrah (1959) Nosorožec (1959) Král umírá (1962) Chodec vzduchem (1963) Macbett (1972) Ten strašný bordel! (1973) Člověk se zavazadly (1975) Cesta k mrtvým (1980)

SAMUEL BECKETT (1906 – 1989) viz samostatná přednáška

ROBERT PINGET (1919 – 1997)

d ivadelní hry: –Neodeslaný dopis (1959) –Tklivá píseň (1960) –Král a Baga (1963, přel. též jako Architruc) –aj.

Král a Baga (Architruc)

JEAN GENET (1910 – 1986)

je otázka, zda ho skutečně řadit mezi představitele absurdního dramatu… divadelní hry: –Služky (1947) –Balkon (1956) –Černoši (1958) –Paravány (1961) Deník zloděje (autobiografický román) rozhovor s Genetem (francouzsky):

ARTHUR ADAMOV (1908 – 1970)

raná tvůrčí fáze absurdní dramatiky: –Parodie (1947) –Invaze (1949) –Všichni proti všem (1952) epické divadlo brechtovského typu: –Ping-pong (1953) –Paolo Paoli (1957) –Jaro ’71 (1963) adaptace prozaických děl: –Kleistův Rozbitý džbán –Gogolovy Mrtvé duše

FERNANDO ARRABAL (1932 – dosud)

divadelní hry: –Fando a Lis (1955) –Piknik v poli (přel. též jako Piknik na frontě) –Hřbitov aut (1959) –Architekt a císař Asýrie (1966) –Babylonská věž (1969) –Sedm panických obřadů 7 jednoaktovek (do češtiny přel. jen 6) tzv. „panické divadlo“ (jeho vlastní divadelní estetika) inspirace Artaudovým divadlem krutosti)

HAROLD PINTER (1930 – 2008)

1. nefrancouzsky píšící „absurdista“ původně herec ovlivněn Beckettem a Artaudem 2005: Nobelova cena divadelní hry: –Pokoj (1957) –Narozeniny (1957) 1. tzv. komedie hrozby –Správce (1960) –Návrat domů (1964) –Krajina (1968) –Zrada (1978) –atd.

Harold Pinter (v Beckettově monodramatu Krappova poslední páska)

2. vlna absurdistů: autoři navazující na tvorbu francouzských absurdistů, mnohdy jen částí své tvorby: VÁCLAV HAVEL SŁAWOMIR MROŻEK TADEUSZ ROŻEWICZ EDWARD ALBEE N. F. SIMPSON a další…

DOPORUČENÁ LITERATURA: Esslin, Martin: Podstata, tradice a smysl absurdního divadla (kapitoly z knihy Absurdní divadlo) (Brno, 1996) Esslin, Martin: The Theatre of the Absurd (London, 1961) Styan, J. L.: Černá komedie. (Praha, 1967) Hořínek, Zdeněk: Cesty moderního dramatu (Praha, 1995) Pötner, Paul: Experimentální divadlo (Praha, 1965) Camus, Albert: Mýtus o Sisyfovi (Praha, 1995) Fišer, Jan O.: Pohledy pod pokličku – hrst dojmů z Francie a rozhovory z literárního zákulisí (Praha, 1971)