Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mendelovská dědičnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Základy přírodních věd
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
II. Mendel Museum (Museum of Genetics) Genetika Genetika je obecně věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav. Sleduje variabilitu, rozdílnost.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genové interakce.
Základy obecné a klinické genetiky
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Úvod do obecné genetiky
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mendelovská dědičnost

 Specifika  Nelze provádět pokusy  Dlouhá generační doba (4 generace)  Málo potomků  Velký vliv prostředí (výchova, medicína,….)  Metody  Pozorování (místo pokusu)  Rodokmeny  Dědičné nemoci a postižení  Jednovaječná dvojčata (0,3% novorozenců)  Cytogenetika (FISH)  Přímá diagnostika DNA

 Francis Galton ( )  Dědičnost inteligence, charakteru  Výběr genů do dalších generací  Nacistické Německo  1934 zákon o zábraně plození dědičně zatíženého potomstva  Masové sterilizace ( )  Masové eutanazie (80 000)  Projekt Lebensborn  Problémy dneška  Kdo má právo se narodit? A kdo má právo, o tom rozhodnout?

 Johann Gregor Mendel ( )  1865 „Pokusy s rostlinnými kříženci“  Hrách setý + matematické vyhodnocení  výsledky  Rodiče nepředávají potomkům hotový znak, pouze vlohu pro znak.  Každý znak je podmíněn párem vloh.  Mendelovy zákony  Znovuobjevení 1900 Hugo de Vries, Erich von Tchermak obr.1

 Fenotyp  Genotyp  Hybrid  Dihybrid  Homozygot  Heterozygot  hybrid  Parentální (rodičovská) generace P  Filiální generace F1, F2  Dominantní alela A  Recesivní alela a  Úplná dominance  Mnohotný alelismus

 O uniformitě hybridů v první generaci  P: AA x aa  F1: Aa  Genotypově i fenotypově uniformní obr. 2

 O segregaci alel a jejich kombinaci v F2  P: AA x aa  F1: Aa  F2:1AA : 2Aa : 1aa  Genotypový štěpný poměr 1:2:1  Fenotypový štěpný poměr 3:1 obr. 3

 Vztah alel (pouze projev ve fenotypu)  Úplná dominance  Ve fenotypu se projeví pouze dominantní alela  Neúplná dominance  Projeví se obě, jedna více, druhá méně  Nová podoba znaku, která se u rodičů nevyskytuje  Kodominance  Projeví se obě  Někdy toto rozlišení jen formální, záleží na použité metodě při zjišťování fenotypu  Barva květu x biochemický rozbor barviv  Předpoklad 1gen = 1znak, většinou neplatí  Monogenní  polygenní

obr. 4

obr. 5

 Dominantní znak  Vlasy na čele do špičky  Jazyk do ruličky  objevuje se v každé generaci  každý nositel znaku má alespoň jednoho rodiče nositele znaku  Doplňte genotypy obr. 6

 Přirostlý ušní lalůček  recesivní znak  nositel znaku nemá ani jednoho rodiče nositele znaku  Doplňte genotypy

AA BB

BB  S jakou pravděpodobností budou mít probandi postižené děti?  Nositelé znaků od 2. generace musí být heterozygoti  1.pár 50% pravděpodobnost  2.pár 0%

 Systém ABO  A,B kodominance  A,B dominance nad O obr. 7

RODIČEDĚTI A x AA, O A x BA, B, AB, O B x BB, O A x OA, O B x OB, O AB x AA, B, AB AB x BA, B, AB AB x OA, B AB x ABA, B, AB O x OO  Rh faktor  Rh+ dominantní

ABAB ABAB BBB OO OO O ABAB

ABAB ABAB BBBA OABBO OABO O ABAB

obr. 8

 Alkaptonurie  Nejstarší popsaná 1902 Archibald Garrod  Metabolismus tyrozinu – ukládání do tkání  Postižení kloubů, páteře - invalidizace

 Nejběžnější letální v Evropě a bělochů v USA  4% přenašeči  1:200 živě narozených  Chybí chloridové kanály (hustý sekret – plíce, střeva, pankreas,.. )  Časté infekce obr. 9 obr. 10

 Dříve dožití 5 let  Dnes při léčbě 30 let obr. 11

 1 :  Metabolismus fenylalaninu  Metabolity toxické pro mozek  Nevratné poškození mozku  Mentální retardace  Dieta  Povinný screening novorozenců obr. 12

obr. 13 obr. 14

 Porucha syntézy melaninu  Kůže, vlasy,… bez pigmentu  Riziko melanomu  Poruchy zraku obr. 15

 Afrika 1 : 400  Mutantní hemoglobin při nedostatku O2 krystalizuje  Hemolýza, anemie  Poškození sleziny  Časté infekce  Zanesení cév  Poškození mozku, srdce  Mentální retardace  Léčba  Transfuze  léky  Pleiotropie  1 gen víc fenotypových projevů obr. 16

 Heterozygoti  (sickle-cell trait)  Bez vážnějších příznaků  Rezistence proti malárii  Na molekulární úrovni kodominance alel obr. 16

 Polydaktylie  Achondroplazie (trpasličí vzrůst)  Vrozená šeroslepost  Letální výjimečně  Pouze pokud se projeví až po dosažení reprodukčního věku  Huntingtonova choroba  Nepolypozní kolorektální karcinom obr. 17

v USA 1 : 400 obr. 17 obr. 18

 Degenerativní onemocnění nervové soustavy  Nastupuje rokem  Po nástupu nezvratné  4. chromozom  Nejčastější varianta  Aa x aa : děti 50% pravděpodobnost onemocnění

 O volné kombinovatelnosti alel dvou a více genů  P: AABB x aabb  F1: AaBb  F2: 1AABB:2AABb:1AAbb:2AaBB:4AaBb:2Aa bb:1aaBB:2aaBb:1aabb  F2 genotypový štěpný poměr  1:2:1:2:4:2:1:2:1  F2 fenotypový štěpný poměr  AB:Ab:aB:ab = 9:3:3:1 obr. 19

obr. 20

 aneb Genová vazba  Morganovy zákony  1. Geny jsou na chromozomech uspořádány lineárně za sebou a jejich umístění na daném chromozomu je neměnné (lokus).  2. Všechny geny na jednom chromozomu jsou ve vazbě.

 P: AABB x aabb  F1: AaBb  F2: 1AABB:2AABb:1AAbb:2A aBB:4AaBb:2Aabb:1aaB B:2aaBb:1aabb  Pokud jsou geny na stejném chromozomu: může se dědit jen „svázané“ AB, ab

 Mendel  AaBb x aabb  1AaBb:1Aabb:1aaBb:1aabb  Vazba  AaBb x aabb  1AaBb:1aabb  Skutečnost  I genotypy Aabb, aaBb, ale v malé frekvenci  Proč?

 Genetické mapování, genetická vzdálenost, síla vazby -1. polovina 20. stol.  Čím vzdálenější, tím pravděpodobnější rekombinace  Těsná vazba obr. 21

 Kočárek, Eduard: Genetika. 2.vyd., Praha: SCIENTIA 2008  Campbell, Neil A.; Reece, Jane B.: Biologie. 1.vyd.,Brno: Computer Press 2006  Snustad, Peter; Simmons, Michael: Genetika. 1.vyd., Brno: Masarykovy univerzita 2009  Rosypal, Stanislav a kol.: Nový přehled biologie. 1.vyd., Praha: SCIENTIA 2003

 Obrázky:  obr. 1  obr. 2,3,20  obr rodnydum.vrazne.cz/tema/tema.phtml?id=4541http://mendel- rodnydum.vrazne.cz/tema/tema.phtml?id=4541  obr. 4, 5,13,14, 18  obr. 6 html html  obr  obr. 8 ticle&id=285&catid=28&Itemid=23 ticle&id=285&catid=28&Itemid=23

 obr. 9,10  obr  obr  obr tezky-zivot-bez-barvy.htmlhttp://abc.blesk.cz/clanek/priroda/9727/albini- tezky-zivot-bez-barvy.html  obr  obr show.php?gal=4168&bild=2 show.php?gal=4168&bild=2  obr over/ over/

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Hana-Františka Muchová Předmět: Biologie člověka Datum: