Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Advertisements

Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
ANOTACE Šablona:ICT AJ Zájmena Přivlastňovací a osobní zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický.
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
- definice, charakteristika, průběh
Pojmenuj domácí zvířata
Procentový počet Prezentace_12
Duševní zdraví a psychohygiena
Psychopatologie Jana Petříková. Doporučená studijní literatura  Vágnerová, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál ISBN:
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Anotace Seznámení nebo opakování tvorby času. – 2.část Autor Mgr. Ladislava Cagášková Jazyk Angličtina Očekávaný výstup Žáci zvládnou vyjádřit „anglický“
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Rozdělovací počet Prezentace_14
Stavba těla živočichů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Poznej volně žijící zvířata
Téma: Porovnávání desetinných čísel
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Stavba těla živočichů Savci
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
ODMĚNY A SRÁŽKY ZE MZDY VY_32_INOVACE_20_1_5 ODMĚNY A SRÁŽKY ZE MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Mentální postižení Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Poruchy příjmu potravy Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém.
ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU VY_32_INOVACE_4_1_5 ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Závislí jako cílová skupina sociálních služeb. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí.
PRACOVNÍ DOBA VY_32_INOVACE_2_1_5 PRACOVNÍ DOBA Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ….
Pracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Charakteristiky vybraných nemocí
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
GEOMETRICKÉ TVARY A BARVY V LOGICKÝCH ŘADÁCH
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Bipolárně afektivní porucha
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy nálad a afektivní poruchy

Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem poruchy nálad ?

 Vznik mezi 12. – 40.r. života  Výskyt u 1-3% populace  Podmíněnost je dána dědičnými dispozicemi ke změnám funkcí CNS a vlivy prostředí  Možnost léčení a vyléčení  Chorobné nálady neodpovídající životní situaci

 Unipolární porucha – výskyt pouze jedné formy nálady ( deprese/ mánie)  Bipolární porucha – střídá se forma depresivní s manickou  Epizodická porucha – forma depresivní či manické nálady se projeví jen jednou za život  Rekurentní depresivní porucha – forma depresivní nálady se pravidelně vrací  Trvalá porucha nálady– depresivní forma nálady přetrvává déle než dva roky

FORMA PORUCHY NÁLADZNAKY  Trvalá  Bipolární  Epizodická  Unipolární  Rekurentní  Pouze jedna forma  Střídání deprese s mánií  Pravidelně se vracející  Jedna ataka za život  Přetrvávající déle jak dva roky

FORMA PORUCHY NÁLADZNAKY  Trvalá  Bipolární  Epizodická  Unipolární  Rekurentní  Pouze jedna forma  Střídání deprese s mánií  Pravidelně se vracející  Jedna ataka za život  Přetrvávající déle jak dva roky

 Patologicky smutná nálada  Útlum psychických i vegetativních funkcí  Nejvážnější stavy kolem 2. a 3. hodiny ranní  Snížené sebehodnocení až bludy, riziko suicidálního jednání  Negace smyslu života, minulosti, přítomnosti i budoucnosti  Možnost psychosomatických projevů Úkol : Barevně vyznačená slova vysvětlete

 Bludy – mylná přesvědčení, kterým dotyčný věří  Suicidální jednání – sebevražedné jednání  Psychosomatizace – přenos psychických obtíží do tělesných příznaků

 Patologicky povznesená nálada spojená s hyperaktivitou  Zrychlení psychických a vegetativních funkcí  Přehnaný optimismus, nerealisticky pozitivní hodnocení reality až bludy  Omezení sociálních zábran v jednání  Stálý radostný výraz a pružné držení těla

 Vyhledejte na internetu vhodnou kazuistiku k danému tématu  V kazuistice spolu se spolužáky vyhledejte základní znaky typické pro poruchy nálad a afektivní poruchy

 Poruchy nálad …. léčit a vyléčit.  Chorobné nálady ………. životní situaci.  Jestliže se střídá forma depresivní s manickou formou hovoříme o ……… poruše.  Depresivní porucha je dána …… činnosti psychických a vegetativních funkcí.  Manický syndrom je dán …….. činnosti psychických a vegetativních funkcí.

 Poruchy nálad lze léčit a vyléčit.  Chorobné nálady neodpovídají životní situaci.  Jestliže se střídá forma depresivní s manickou formou hovoříme o bipolární poruše.  Depresivní porucha je dána útlumem činnosti psychických a vegetativních funkcí.  Manický syndrom je dán zrychlením činnosti psychických a vegetativních funkcí.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy nálad a afektivní poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy nálad a afektivní poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a rozlišení jednotlivých afektivních poruch. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s depresivní poruchou nálady a manickým syndromem. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova unipolarita, bipolarita, rekurence, epizoda, familiérnost, mikromanický a makromanický blud Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - První cvičení umožňuje jednoduché ověření získaných znalostí z diagnostiky poruch nálad, cvičení je možné plnit individuálně či ve skupinách. - Ve druhém cvičení objasní žáci význam užitých odborných termínů. - V rámci třetího cvičení vybraný žák za domácí úkol vyhledá na internetu kazuistiku na dané téma. Tato kazuistika následovně bude řešena během další vyučovací hodiny s ostatními žáky, - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě dostupná.